خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح آبیاری تحت فشار حداقل تا ۵۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۰۴

به طور میانگین برای هر هکتار اراضی کشاورزی در کشور۱۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود. / بهره وری ازآب، با کنترل شبکه‌های آبیاری تحت فشار افزایش می‌یابد.

ایلنا: معاون مدیرکل سامانه‌های نوین آبیاری معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی گفت: در کشوری همانند ایران با شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص و کمبود آب، نقش سرمایه‌گذاری و تجهیز و مکانیزاسیون بخش آب و خاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به گزارش خبرنگار ایلنا علی گرجی در نشست مشترک با مدیران و کارشناسنان آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در راستای بررسی مسائل و مشکلات انتقال آب با لوله در بخش کشاورزی این استان اظهار داشت: به منظور استفاده بهینه از منابع آب و خاک و صرفه جویی در میزان آب مصرفی و ارتقاء بهره وری به کشاورزان متقاضی روشهای نوین آبیاری تسهیلات پرداخت می‌شود.
وی گفت: کشاورزان برای مطالعه، طراحی و تامین لوازم با شرکت‌های فعال در این زمینه باید تعامل کنند چرا که این شرکت‌ها، در واقع بازوان اجرایی مدیریت آب و خاک و فنی مهندسی سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها در مطالعه، طراحی و اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار بوده و دقت عمل کار‌شناسان آن، تاثیر بسیار بالایی در کاهش هزینه‌های تولید و رشد کمی و کیفی بخش کشاورزی از خود بر جای خواهد نهاد.
گرجی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در کشور برای هر هکتار اراضی کشاورزی ۱۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که با انجام طرح آبیاری تحت فشار حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
معاون مدیرکل سامانه‌های نوین آبیاری معاونت آب و خاک وصنایع وزارت جهادکشاورزی افزود: طی سه تاچهارسال اخیر مصرف بهینه آب در سرلوحه کار بخش کشاورزی قرار گرفته و سرمایه گذاری خوبی در بخش زیربنایی آب صورت گرفته است. درواقع موقعیت جغرافیایی و توزیع و پراکنش نامناسب بارندگی در ایران سبب شده کشورمان در دوره‌های متناوب با معضلی به نام خشکسالی مواجه باشد، ولی بخش کشاورزی به عنوان بخشی که بیشترین مصرف آب را دارد، وابستگی زیادی به میزان نزولات آسمانی داشته وهمین امر موجب شده این بخش بیشترین تاثیر را ازآثار زیانبارخشکسالی تحمل نماید.
گرجی با اشاره به اینکه آمار نشان می‌دهد وابستگی تولیدات کشاورزی به آب درکشور ما خیلی بالا‌تر از میانگین جهانی است، افزود: ۹۰ تا ۹۲درصد تولیدات باغی و زراعی ایران در اراضی آبی صورت می‌گیرد، درحالی که در دنیا۴۰ درصد تولیدات این بخش در اراضی آبی انجام می‌شود، در واقع تنها ۸ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور در اراضی دیم صورت گرفته و نیازی به آبیاری ندارد و این در حالی است که این میزان در جهان بطور میانگین به ۶۰ درصد می‌رسد.
وی گفت: بسترسازی برای ایجاد فضای رقابتی جهت ورود به بازارهای جدید، افزایش توانمندیهای تولیدکنندگان با تبادل اطلاعات وتجربیات، آشنایی با روش‌های جدید استفاده ازمنابع تولید بخصوص آب، کاهش هزینه‌ای تولید وافزایش کیفی و کمی محصول ازمهم‌ترین دستاوردهای توسعه آبیاری نوین در اراضی کشور در راستای تحقق توسعه این بخش خواهد بود.
گرجی تصریح کرد: مطالعه و بررسی پتانسیل‌های آبی موجود در منطقه، مطالعه و بررسی مسایل و مشکلات بهره‌برداری و نگهداری فعلی شبکه، مطالعه و بررسی نحوه ارایه خدمات و تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز، مطالعه و بررسی مشکلات اقتصادی بخش بهره برداری و نگهداری وهمچنین بررسی الگوهای مدیریت بهره برداری ازجمله مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند درکاهش هزینه‌های سامانه‌های جدید آبیاری درمناطق مختلف باتوجه به اقلیم وشرایط آب و هوای مناطق مختلف کشور، تاثیر نهاده وکنترل هزینه‌های اجرایی را به نحو مطلوب ومدیریت یافته‌ای میسر نماید.
وی با بیان اینکه بازدهی مناسب پروژه‌های آبیاری و زهکشی فقط با برنامه ریزی صحیح بهره برداری می‌سر است افزود: بنابراین برای رسیدن به اهداف بهره برداری بهینه نیاز به دستورالعمل‌های صحیح و منطقی است. کنترل و تخصیص منابع آب، کنترل و توزیع منابع آب، به هنگام سازی دستور العمل‌های بهره برداری و ارزیابی و مقایسه برنامه بهره برداری پیش بینی شده با عملکرد سالیانه به همراه تحلیل نتایج و برآورد درآمد و هزینه‌های سالیانه بهره برداری خواهد توانست کاهش هزینه‌های اجرا وافزایش پوشش سطوح آبیاری را درسطح استان‌های کشور عملی نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز