خبرگزاری کار ایران

دلایل عدم تحقق توسعه سطوح آبیاری تحت فشاردر آذربایجان شرقی تشریح شد

کد خبر : ۱۰۸۲۰۸

کوچکی قطعات، عدم دسترسی به نیروی برق و درکنارآن عدم توان مالی بهره برداران وعدم تخصیص به موقع منابع اعتباری از مهم‌ترین دلایل عدم تحقق آبیاری تحت فشار براساس برنامه‌های مصوب در سطح استان به شمار می‌آید.

ایلنا: مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی مهم‌ترین دلایل عدم تحقق توسعه سطوح آبیاری تحت فشار در این استان را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا احمد احمدی فر درنشست مشترک با مسئولین معاونت آب وخاک وصنایع وزارت جهادکشاورزی و مدیران وکار‌شناسان سازمان، در راستای بررسی مسائل ومشکلات انتقال آب با لوله در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کوچکی قطعات، عدم دسترسی به نیروی برق و درکنارآن عدم توان مالی بهره برداران و عدم تخصیص به موقع منابع اعتباری از مهم‌ترین دلایل عدم تحقق آبیاری تحت فشار براساس برنامه‌های مصوب در سطح استان به شمار می‌آید.
وی افزود: افزایش راندمان آب وجلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی و انتقال آب با لوله، اهمیت ویژه‌ای در این استان دارد و تغییر سیستم آبیاری سنتی به روش مدرن در استفاده بهینه از آب، عملیات زراعی و مهندسی و همچنین از نظر اقتصادی دارای مزایای اقتصادی بالایی بوده و بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و کار‌شناسان هزینه بهره برداری و نگهداری سیستم آبیاری قطره‌ای را نسبت به سایر روش‌های مرسوم کمتر برآورد می‌کنند.
احمدی فر با اشاره به مزایای آبیاری بارانی تاکیدکرد: حذف عملیات تسطیح و کاهش هزینه‌های آماده سازی اراضی از مهم‌ترین محاسن این شیوه آبیاری بوده ودرکنارآن، هزینه نیروی کار در مقایسه با روش‌های آبیاری سطحی کمترخواهد بود و می‌تواند درمدیریت هزینه‌های اجرا وتولید تاثیر مطلوبی از خود بجای بگذارد.
مدیر آب و خاک جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید به اختصاص بخش عمده‌ای از اعتبارات آب و خاک استان به شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه، تصریح کرد: امید می‌رود مسئولین وزراتی با تخصیص دهی به موقع اعتبارات در اجرای پروژه‌های آب و خاک، سازمان جهادکشاورزی را یاری دهند تا پروژه‌ها به صورت جدی فعال شده و در توسعه پایاب چاه‌ها و تجهیز آن به شبکه‌های نوین آبیاری اقدامات جدی انجام پذیرفته و تداوم توسعه فرهنگ استفاده بهینه از منابع تولید می‌سر شود.
احمدی فر اضافه کرد: این استان از مناطق کم آب کشور بوده و در سالهای اخیر با بروز خشکسال‌های پی درپی و شدت کم آبی، سبب شده تا بهره‌برداران متوجه اهمیت آبیاری مدرن شده و تلاش نمایند با استفاده از روشهای آبیاری تحت فشار مشکل کم آبی را کاهش داده و در این راه موفقیت‌های قابل توجهی نیزحاصل آمده است زیرا، با اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار، نه تنها تنش آبی مرتفع، بلکه موجب افزایش تولید در واحد سطح شده و در سال جاری نیز ۵ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان با تامین اعتبارات لازم، زیرپوشش آبیاری نوین قرار خواهدگرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز