خبرگزاری کار ایران

معاون دادگستری تبریز:

۴۹ واحد شوراهای حل اختلاف در تبریز فعالیت دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۵۹

کار در شوراهای حل اختلاف به صورت افتخاری است.

ایلنا: معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف تبریز گفت: کار در شورای حل اختلاف به صورت افتخاری است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد سلیمی در نشست بررسی حقوقی نقاط قوت و ضعف شوراهای حل اختلاف که در تبریز برگزار شده بود با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف از ایده‌های فقهی آیت الله هاشمی شاهرودی و برگرفته از فقه اسلامی است گفت: در فقه شیعه حل اختلاف مردم به صورت شورایی و بر پایه صلح و سازش است یعنی ابتدا مردم سعی کنند قبل از آنکه به دادگاه مراجعه کرده و اختلاف خود را به محاکم ارائه دهند خود به وسیله نهادی شورایی و به صورت کدخدا منشی مسائل و موضوعات مورد اختلاف را حل و فصل کنند تا کمتر به نهادهای حکومتی کشیده شود زیرا در نهاد حکومتی یا نهاد قضایی معمولا همیشه یک طرف ناراضی است چون هر یک از طرفین ادعای حق بودن را دارند.
وی با بیان اینکه لایحه قانونی شوراهای حل اختلاف در سال ۱۳۸۷ در ۵۰ ماده از طرف قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی تقدیم و به تصویب مجلس رسید ادامه داد: آیین نامه شورای حل اختلاف نیز در سال ۸۸ به تصویب رسید و تا به امروز به صورت آزمایشی در حال اجراست.
سلیمی با بیان اینکه شورای حل اختلاف یک نهاد شبه قضائی است نه یک نهاد قضائی افزود: چون دادگاه نیست ولی کار قضاوتی انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه در تبریز ۴۹ واحد شورای حل اختلاف وجود دارد که در ۸ مجتمع شورایی مستقر هستند افزود: ۱۵۰ نفر عضو شورا هستند و ۲۰۰ نفر از اعضا به صورت ستادی و دبیری مشغول به کارند همچنین در هر شعبه شورا، ۳ عضو شورا به اضافه دبیر شورا که در بعضی شورا دو دبیر که کار دفتری را انجام می‌دهند و در بعضی شورا‌ها یک دبیر و دفا‌تر کل شورای حل اختلاف وجود دارند که از این ۴۹ شعبه، ۲ شعبه ویژه ایثارگران است که در بنیاد شهید و ایثارگران تشکیل گردیده است صرفا دعاوی مربوط به خانواده شهدا و ایثارگران را شامل می‌شود تا دعاوی آن‌ها به صورت عمومی مطرح نشود.
سلیمی با بیان اینکه یک شعبه نیز در زندان تبریز است که دعاوی حقوقی که یک طرف آن زندانی است در آنجا مطرح می‌شود و برخی از اعضای آن از کادر زندان هستند ادامه داد: دو شعبه نیز ویژه حصر وراثت است که از صلاحیت ویژه شورای حل اختلاف به شمار می‌آید، سایر اختلافات مدنی نیز در ۴ مجتمع برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه ۱۱ شعبه به اختلافات ویژه مدنی رسیدگی می‌کنند افزود: از جمله دعوی تخلیه و ۵ شعبه ویژه حقوقی نیز وجود دارد که اختلافات خانوادگی در آن مطرح می‌شود که در خود دادگستری است.
رئیس شوراهای حل اختلاف در تبریز به بررسی تشکیلات این شورا پرداخت و گفت: هر شعبه واحد ابلاغ دارد، اخطاریه‌هایی را که از شورا صادر می‌شود به واحد ابلاغ رفته و در واحد ابلاغ، شعبه ویژه ابلاغ به آن رسیدگی می‌کندضمناً هر ماه از واحد ابلاغ آمار گرفته می‌شود که معمولاً آمار ابلاغ صفر است به این دلیل که ابلاغ این ماه به ماه بعد موکول نمی‌شود.
سلیمی با بیان اینکه فقر می‌تواند به هر مجموعه آسیب برساند ادامه داد: از این رو بزرگ‌ترین عیب و نقص شورای حل اختلافات تا به امروز عدم تخصیص اعتبار و کمبود امکانات است.
وی ضمن بیان این مطلب که کار در شورای حل اختلاف به صورت افتخاری است افزود: شرایط عضویت در این مجموعه شامل لیسانس حقوق و داشتن ۳۵ سال سن و شرط تأهل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز