خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

دامپزشکان، پیشقراولان نظام سلامت و بهداشت جامعه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۳۳

نقش دامپزشکی در بهداشت همگانی، تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، مراقبت و پیشگیری و کنترل زئونوز‌ها یا بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز سلامت غذا بسیار تعیین کننده بوده است.

ایلنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حدود ۴۹ درصد از بیماری‌های موجود در جهان بین انسان و دام مشترک بوده و با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام‌ها، معدوم کردن دام‌های بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی تا حد زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری می‌شود و در این راستا، دامپزشکان، پیشقراولان نظام سلامت و بهداشت جامعه محسوب می‌شوند و تلاش آنان، جامعه را از آرامش و آسایش قابل توجهی برخوردار می‌سازد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود محمدیان که به مناسبت روز دامپزشکی سخن می‌گفت، افزود: نقش دامپزشکی در بهداشت همگانی، تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، مراقبت و پیشگیری و کنترل زئونوز‌ها یا بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز سلامت غذا بسیار تعیین کننده بوده و رخداد بیماریهایی نظیر تب برفکی درخاور دور و اروپا، جنون گاوی، تب‌های خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، سارس و آنفلوآنزای پرندگان در جمعیت‌های دامی وانسانی در سالهای اخیر، شواهدی بر بروز بیماری‌های نوپدید مشترک بین انسان و دام است. یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی، کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی است که این کنترل در تمام مراحل پرورش وکشتار دام ومرحله عرضه ومصرف فرآورده دامی بانظارت واقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: دامپزشکی با نظارت بهداشتی بر فراورده‌های خام دامی و پیشگیری از بیماریهای مشترک انسان ودام و همچنین بیماریهای دامی نقش مهمی در تامین و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه دارد و نظارت بهداشتی بر واحدهای فراوری و بسته بندی محصولات خام دامی اعم ازکشتارگاه‌ها، مراکزبسته بندی، مراکزجمع آوری شیر، فروشگاههای عرضه محصولات خام دامی و… و نیز اقدامات پیشگیری اعم از واکسیناسیون، درمان و سایر اقدامات پیشگیرانه، نقش ارتقاء بهداشتی جامعه را ایفا می‌کند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تبریک این روز به تمامی تلاش گران عرصه‌های دامپزشکی اضافه کرد: دامپزشکان مسئولیت‌های کلیدی و حساسی در بهداشت، سلامت دام و فرآورده‌های دامی دارند و سلامت غذا، أمنیت غذایی و در ‌‌نهایت بهداشت همگانی جامعهٔ را تأمین می‌کنند. متخصصانی که کمر همت بسته‌اند تا شعار دام سالم، غذای سالم و انسان سالم را تحقق بخشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز