خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی:

طلاب علوم دینی از سیاست‌بازی و جناح‌بندی رایج در جامعه به دور باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۶۰

تهذیب نفس طلاب برای حضور مؤثر در جامعه ضروری است. / حفظ استقلال حوزه‌های علمیه ضرورت دارد.

ایلنا: عضو مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت حفظ استقلال حوزه‌های علمیه و عدم وابستگی مالی به دولت‌ها تاکید کرد.
به گزارش ایلنا، آیت الله دکتر هاشم‌زاده هریسی در جمع طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) مرند با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در کشور همیشه مستقل بوده و هرگز در قبضه قدرت‌ها قرار نگرفته‌اند گفت: رمز موفقیت و پویایی حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، استقلال آنان بوده است که در مقابل هیچ قدرت و مال و منصبی سر فرود نمی‌آورند.
وی با بیان اینکه حوزه‌ها فراجناحی، فراگروهی و فرا منطقه‌ای بوده و متعلق به تمام جهان اسلام هستند ادامه داد: مدیریت کلان حوزه‌ها با یستی استقلال حوزه‌ها را به هیچ قیمتی از دست نداده و سرسوزنی اجازه ندهند خدشه‌ای به این استقلال وارد شود.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی موضوع استقلال حوزه‌های علمیه را امری حیاتی ومهم توصیف کرد و با تاکید بر لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه افزود: حوزه‌های علمیه بایستی استقلال خود را به ویژه در بحثمربوط به بودجه حفظ کنند و از این نظر نباید نیازمند دولت‌ها باشد.
وی با بیان اینکه حفظ استقلال و صیانت از عظمت حوزه‌های علمیه مسئولیت سنگینی است که جز با تدبیر و درایت و استمداد از عنایات حضرت حق اداء نخواهد شد افزود: البته این استقلال دلیل نمی‌شود که حاکمیت از آن‌ها غفلت نماید و در این مسیر نظام اسلامی مسئولیت دارد بدون چشمداشت و وابستگی از حوزه‌های علمیه حمایت و کمک‌ها و مساعدت‌های خود را مبذول دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک مدیر حوزه علمیه فقط بایستی مدیر حوزه باشد ادامه داد: مدیر حوزه با اشتغالات دیگر و دلمشغولیهای دیگر نمی‌تواند پیوسته در بالای سر طلاب خویش باشد و آن‌ها را در بعد علمی و خودسازی تربیت نماید.
وی با بیان اینکه طلاب علوم دینی و مدیریت‌های حوزه‌ها شایسته است از سیاست بازی‌ها و جناح بندیهای رایج در جامعه بدور باشند افزود: این آفت بسیار بزرگی بوده و حوزه‌های علمیه را از فعالیت‌های علمی و معنوی و کشف حقایق و از خدا بدور می‌سازد چراکه سیاست اسلام از این سیاست بازی‌ها بدور بوده و معنای دیگری دارد.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه سیاست اسلام یکی از مسائل مهم اخلاقی و اجتماعی است که علمای اخلاق در کتب اخلاق و علم اخلاق آورده‌اند افزود: آن‌ها سیاست را در سه معنا و سه مرحله گروه بندی نموده‌اند که شامل سیاست نفس، سیاست خانواده و مدیریت مدن می‌باشد که بدین معنا که با سیاست بتوان جامعه را هدایت و راه بری نموده و تمام مصالح جامعه و تمامی ابعاد انسان و جامعه را در نظر گرفته و این‌ها را به طرف چیزی که صلاحشان هست هدایت کند و باید گفت هیچکدام از این‌ها با این جناح بندی‌ها، غوغاگری‌ها و برخوردهای خشن و غیراخلاقی و بداخلاقی‌های جاری سیاسی جامعه ما تناسب ندارند که مدیریت‌های حوزه‌های علمیه و خود طلاب لازم است از این عرصه بدور بوده و ابزار عرصه چنین سیاستگرانی نباشند.
استاد حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طلاب جوان برای تأثیر‌گذاری و ایفای نقش بهترشان در جامعه باید تهذیب و مراقبه نفس را در اولویت کار خود قرار دهند افزود: طلاب بایستی با توجه به نیاز روز جامعه در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی در امر مباحثاخلاقی و طهارت نفس پیش قدم باشند تا بتوانند نقش خود را در جامعه به درستی ایفا کنند.
وی با بیان اینکه طلاب جوانی که سال‌های اولیه طلبگی را سپری می‌کنند، به هیچ چیز دیگر همچون مقام و مسئولیت نیندیشند و از مسائل متفرقه مانند کارهای سیاسی و حاشیه‌ای اجتناب نمایند بلکه صرفاً طلبه باشند و علم بجویند افزود: طلاب باید در ایام تحصیل فقط به مباحثدرسی خود بپردازند و ذهن خود را در راستای مباحثفقهی و دروس حوزوی خرج کنند چرا که ذهن مشوش و پراکنده در کسب علوم دینی نمی‌تواند موفق باشد.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه طلاب بایستی به فراگیری دروس و تهذیب اخلاق اهتمام داشته باشند افزود: آن‌ها باید به صورت عمقی سرمایه‌های علمی خود را ارتقا داده و در کنار آن به مسئله تهذیب نفس توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه طلاب حوزه‌های علمیه باید در دو عرصه همزمان فعال باشند افزود: یکی کوشش و تلاش در مسیر علم اندوزی و تقویت علمی و دومی تزکیه نفس و خودسازی می‌باشد چراکه علم و تزکیه دوبال قوی و متوازن هستند که هر انسانی را به بلندای افقهای مادی و معنویت اوج می‌دهند و اگر یکی از این بال‌ها در انسان نباشد کار انسان لنگ خواهد بود و بجایی نمی‌رسد زیرا عمل بدون علم مانند سیر در طریق خلاف مقصد است هرچه پیش برود انسان را از مقصد دور‌تر می‌سازد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علم بدون عمل وزر و وبالی بیش نیست ادامه داد: در این صورت انسان به مسیر گناه و فساد کشیده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز