خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس خبرگان رهبری:

مداحان نباید وارد مسائل سیاسی شوند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۵۳

دادستان می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم در مورد توهین برخی مداحان اقدام کند. / بر عملکرد مداحان باید نظارت و کنترل دقیق شود.

ایلنا: نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: شرایط جامعه جنگ بین امام حسین(ع) و یزید و اسلام و کفر نیست که مداحی را وارد بازی‌های سیاسی کنند و نباید با عبارات نامناسب جامعه را دچار تشویش و التهاب کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در حاشیه یکی از مراسم شاه حسین گویان تبریز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مداحی هنری زیبا و والاست که با بیان شیوای خود مظلومیت ائمه معصومین را نشان می‌دهد افزود: از آنجا که بسیاری از افراد در طول سال به موضوعات مختلف جامعه توجه خاصی ندارند در زمان شنیدن سخنان مداحان این حرف‌ها تاثیر فراوانی بر آن‌ها دارد و از چنین پدیده مناسبی باید در راستای اهداف مثبت استفاده شود.
وی با بیان اینکه با مداحی می‌توان ثواب و فضائل بسیاری را کسب کرد اما این امر همیشه مطلق نیست ادامه داد: اگر شرط‌‌هایی که یک مداحی درست نیازمند آن است رعایت نشود می‌تواند سبب خطا شود یکی از مهم‌ترین شرط‌های یکی مداحی آن است که مداحان نباید وارد مسائل سیاسی شوند دنیای سیاست به‌گونه‌ای است که هر روز در دست یک جناح و گرایش خاص است و نباید موضوع دین و امام حسین(ع) و ائمه را خدای ناکرده تابع و بازیچه سیاست کرد.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در یک جلسه مداحی با یک کلمه سیاسی بی‌مورد بسیاری از اذهان دچار انحراف می‌شود زیرا سخن سیاسی غرض‌آلود در مداحی گناه است و همه افراد در مجلس به گناه آلوده می‌‌شوند و این گناه از طریق افراد به خانواده‌ها منتقل و همه‌گیر می‌شود. اکنون شرایط جامعه جنگ بین امام حسین(ع) و یزید و اسلام و کفر نیست که مداحی را وارد بازی‌های سیاسی کنند و نباید با عبارات نامناسب جامعه را دچار تشویش و التهاب کرد.
وی با بیان اینکه مساله مهم کشور، اسلام، مردم و تشیع است لذا بر عملکرد مداحان باید نظارت و کنترل دقیق شود ادامه داد: اگر مداحی از این اصل تخطی کرد باید از اجتماعات بزرگ و صداوسیما او را دور کرد تا این عرصه زیبا و مقدس مخدوش نشود و پاک بماند در شرع و اسلام در باب تعزیرات و حدود به طور دقیق مشخص شده است که اگر مداحی در مجلس سخنی بگوید که به فرد یا گروه خاصی توهین کند آن افراد حق شکایت دارند و حاکم شرع اختیار دارد که از حبس تا تعزیر را برای خاطی انتخاب کند.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه حتی اگر افرادی که مورد توهین قرا گرفته‌اند شکایتی مطرح نکنند دادستان می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم اقدام کند و این افراد را به دادگاه بکشاند تا از تکرار چنین اعمالی جلوگیری شود ادامه داد: اشعاری که در مداحی استفاده می‌شود به هیچ وجه نباید به دروغ آلوده شوند و باید محتوای درستی داشته باشند زیرا سبب ضربه زدن به مداحی‌های معتبر و اعتماد عمومی مردم می‌شود. اگر اشعاری سبک و غیروزین به کار برده شود که در شأن ائمه معصومین نباشد سبب توهین به آنهاست. همچنین غلو در گفته‌ها سبب خشم و غضب و دادن دستاویز به دشمنان می‌شود که بسیار خطرناک است و گناه تلقی می‌شود. در غلو عشقی به ائمه وجود ندارد و موضوعاتی مطرح می‌‌شود که واقعیت ندارد. مداحی باید با اخلاص تمام در خدمت عشق به خاندان نبوت برای نشر افکار و مکتب آن‌ها قرار گیرد و اگر در خدمت تعریف و تمجید از مقام و منال گروهی خاص باشد از معنویت تهی می‌شود و ممکن است گاهی تاثیرگذاری خود را داشته باشد اما در طولانی‌مدت بسیار مخرب و خطرناک خواهد بود.
وی با بیان اینکه در سخنرانی‌ها باید مردم را با حقایق و معارف آشنا کرد افزود: مداحی باید دارای اندازه باشد و سبب بالا بردن بصیرت مردم شود و آن‌ها را به مکتب ائمه علاقه‌مند کند زیرا اگر به این صورت عمل نکند فکر مردم از حقیقت مبانی واقعی اسلام تخلیه می‌شود و حماسه حسینی(ع) فقط وارد عرصه احساسات می‌شود که از زیربنای تعقل تهی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز