خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران:

رتبه بهداشتی کشور در میان کشور‌ها ۱۲۳ است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۹۰

تحقیقات ما نشان ‌داد که اگر فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزارع و باغ‌ها انجام گیرد و مصرف نان سبوس‌دار غنی‌شده بین عموم رایج گردد، نه تنها رتبه بهداشتی ما تا حد ۵۰ درصد اصلاح خواهد شد، بلکه به شادابی جامعه نیز از طریق سیرشدگی سلولی افزوده شده و در ‌‌نهایت موجب خشنودی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، مصرف کنندگان و رضایت خداوند متعال خواهد شد.

ایلنا: عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: اگر فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزارع و باغ‌ها انجام گیرد و مصرف نان سبوس‌دار غنی‌شده بین عموم رایج گردد، رتبه بهداشتی ایران تا حد ۵۰ درصد اصلاح خواهد شد.
به گزارش ایلنا، پروفسور محمدجعفر ملکوتی درجلسه ستاد گندم استان آذربایجان شرقی، با اشاره به امنیت غذایی و جایگاه مصرف متعادل کود در بهبود آن گفت: با نگاهی به تعریف امنیت غذایی که شامل اطمینان از دسترسی همه مردم به غذای کافی، سالم و مغذی در تمام اوقات به منظور داشتن زندگی سالم و فعال می‌باشد باید گفت وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تأمین امنیت غذایی کشور را به عهده دارد.
چهره ماندگارکشور در بخش کشاورزی بابیان اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، رتبه بهداشتی کشور ما در میان کشور‌ها ۱۲۳ است ادامه داد: متأسفانه این رقم رتبه بسیار پایینی است و علت اصلی آن نیز سوء تغذیه می‌باشد.
استاد ممتاز دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: تحقیقات ما نشان ‌داد که اگر فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزارع و باغ‌ها انجام گیرد و مصرف نان سبوس‌دار غنی‌شده بین عموم رایج گردد، نه تنها رتبه بهداشتی ما تا حد ۵۰ درصد اصلاح خواهد شد، بلکه به شادابی جامعه نیز از طریق سیرشدگی سلولی(رفع گرسنگی سلولی) افزوده شده و در ‌‌نهایت موجب خشنودی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، مصرف کنندگان و رضایت خداوند متعال خواهد گردید.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با بیان اینکه غنی‌سازی در مزارع گندم بر غنی‌سازی آرد در کارخانجات آرد ارجحیت دارد ادامه داد: اهم مزایای آن‌ را می‌توان افزایش حداقل۲۰درصدی درعملکرد هکتاری گندم، بهبود کیفیت و افزایش بیش از ۱۰ درصدی غلظت عناصر معدنی در اثر جذب بیشتر توسط دستگاه گوارش انسان نام برد.
وی با بیان اینکه از اواسط دهه ۸۰، مصرف بهینه کود به دلایل متعددی از جمله عدم اعتقاد به نگاه علمی مسئولین وزارت جهادکشاورزی به امر تولید، رعایت نگردید افزود: در خلال این مدت تقریباً به غیر از اوره و سوپر فسفات یارانه‌ای، کود دیگری دراختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی گذاشته نشد وحتی در سال۱۳۹۰، علاوه بر این نابسامانی، مقدارکل کودهای مصرفی درکشور که می‌بایستی فرا‌تر از چهار میلیون تن درسال می‌گردید، درعمل، به کمتر ازنصف تقلیل پیدا نمود.
دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم با بیان اینکه سیاست کلان نادرست بخش کشاورزی در سالهای اخیر عملکرد محصولات کشاورزی را کاهش داده است افزود: تنها در محصول گندم به رغم بارندگی و پراکنش نسبتاً مناسب در فصل زراعی ۹۱-۱۳۹۰، این عملکرد بسیار کاهش پیدا نمود.
وی با بیان اینکه صرف بهینه کود مؤثر‌ترین، سریع‌ترین، سهل الوصول‌ترین و اقتصادی‌ترین راه تحقق طرح افزایش عملکرد هکتاری محصولات کشاورزی در دهه ۹۰ می‌باشد به تأثیر غنی‌سازی خاک در رفع گرسنگی سلولی جامعه اشاره نموده و افزود: یکی از اصول اولیه تولید پایدار، ارتقاء کیفی خاک از بعد حاصلخیزی و برگرداندن مجدد عناصر غذایی جذب شده توسط گیاهان به خاک می‌باشد که متأسفانه در برنامه کودی کشور نادیده گرفته شده است.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با بیان اینکه بنا به گزارش سازمان کشاورزی و خوار و بار جهانی(FAO) حداقل ۳۳ درصد افزایش تولیدات کشاورزی در جهان طی چهار دهه گذشته مرهون مصرف کودهای شیمیایی است ادامه داد: در کشورهایی که مصرف کود در آن‌ها بهینه است، این افزایش حداکثر می‌باشد.
پروفسور ملکوتی با بیان اینکه دیوف مدیرکل سابق فائو در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا اعلام نموده بود که از کمبود عناصر ریزمغذی سالانه در کشورهای درحال توسعه، بیش از ۱۲۸ میلیارد دلارخسارت به محصولات کشاورزی وارد می‌گردد افزود: ایجاد شرایط اقتصادی یکسان برای عرضه و فروش انواع کودهای آلی، زیستی وشیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و یا نهاد مشابه وابسته به وزارت جهادکشاورزی بایستی در دستور کار قرار گیرد و به یاد داشته باشیم که سلامتی از مزرعه و نه از داروخانه به دست می‌آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز