خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی:

ممنوعیت ارائه خدمات به باغاتی که از آب غیرمجاز استفاده کنند

کد خبر : ۱۲۴۷۲۱

استفاده بی‌رویه از آبهای موجود چاه‌ها در ‌‌نهایت به ضرر باغداران و زارعان است.

ایلنا: مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: ارائه خدمات به باغاتی که در حاشیه دریاچه ارومیه از آب غیرمجاز استفاده کنند ممنوع شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا دلاور حیدر‌پور در بازدید از یک شرکت خدمات مشاوره فنی و مهندسی کشاورزی در مراغه با اشاره به وضعیت پیش آمده در حاشیه دریاچه ارومیه ناشی از کاهش آب، بر تغییر الگو و نوع کشت محصولات کشاورزی در مزارع این منطقه تاکید کرد.
وی با تاکید بر کشت محصولاتی که در مناطق کم آب و شوره زار سازگاری بیشتری دارد افزود: اینکار می‌تواند برای دیگر محصولات زراعی و باغی این منطقه جایگزین مناسبی باشد.
مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی بر استفاده بهینه از آبهای موجود کشاورزی و پیشگیری از تبخیر آب در مزارع زراعی حاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: کنترل و جلوگیری از افزایش باغات وکاهش کشت محصولات بیشتر زراعی در زمینهای شوره زار حاشیه دریاچه ارومیه خواست کارگروه نجات دریاچه ارومیه بوده و باید در نظر داشت توسعه هر نوع کشاورزی در این منطقه و استفاده بی‌رویه از آبهای موجود چاه‌ها در ‌‌نهایت به ضرر باغداران و زارعان است.
حیدرپور خشک شدن دریاچه ارومیه و ازبین رفتن زمین‌های کشاورزی و باغات اطراف آن را که تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند را یک موضوع ملی ودغدغه فکری همه مسوولان کشوری دانست و گفت: شخص رئیس جمهور، اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه مسوولان ذیربط مصمم هستند به طرق مختلف و از راه‌های ممکن برای این کار چاره اندیشی و اقدام کنند.
وی ضرورت مدیریت منابع آب وکنترل مصرف وکاهش تقاضای آب درحاشیه دریاچه ارومیه را راهکار استفاده بهینه از آب موجود دانست وافزود: تلاش ما این است که زارعین درحاشیه دریاچه ارومیه بابهره‌گیری از شیوه‌های نوین و توصیه‌های فنی کار‌شناسان جهاد کشاورزی ضمن حفظ منابع آب، راندمان تولید را هم افزایش دهند.
حیدرپور با بیان اینکه در صورت تحقق این امر شاهد کاهش هزینه‌های تولید و در ‌‌نهایت افزایش در‌آمد کشاورزان خواهیم بود ادامه داد: در سال زراعی جاری به دلیل برنامه‌ریزی‌های مناسب، حمایت‌های دولت و بارندگی‌های نسبتاً مناسب در روزهای گذشته سطح کشت گندم در کشور از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.
مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه امیدواریم با همت و تلاش مضاعف گندم‌کاران، رعایت توصیه‌های فنی از سوی زارعان و تدارکات فنی و پشتیبانی مناسب، شاهد افزایش کمی و کیفی در تولید این محصول استراتژیک باشیم افزود: تولید محصول سالم و ارگانیک را از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش این است که با بهینه کردن مصرف کود و سموم زراعی و استفاده از تکنیک‌های جدید محصولات پاک و سالم به دست مصرف‌کنندگان برسد.
حیدرپور با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی در تولید محصولات ارگانیک به توفیقات ونتایج خوبی دست یافته است، گفت: شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند و سالانه با گواهی این شرکت‌ها محصولات ارگانیک علاوه بر داخل کشور به برخی کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه کشاورزی به دلیل کارکردهای ویژه، همواره از محورهای توسعه کشور‌ها به شمار می‌آید افزود: یکی از تدابیر مناسب در این زمینه، به کارگیری دانش آموختگان کشاورزی در قالب شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی کشاورزی است وپایداری این طرح در درازمدت متاثر ازعوامل متعددی از جمله میزان پذیرش مهندسان مشاور از سوی کشاورزان و شناخت انتظارات آن‌هاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز