خبرگزاری کار ایران

مدیر جهادکشاورزی هشترود:

سوزاندن بقایای گیاهی مزارع، اثرات جبران ناپذیری در کاهش حاصلخیزی خاک دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۶۳

این امر همچنین باعثفشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک در نتیجه عبور ماشین‌های کشاورزی در هنگام آماده سازی زمین شده و منجر به افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک و کاهش تبادلات گازی و نقصان شدید جمعیت انواع میکرو ارگانیسم‌های خاک می‌شود.

ایلنا: مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود گفت: گرچه آتش زدن بقایای گیاهان باقیمانده در مزارع در کوتاه مدت و با هزینه کمتر سبب از بین رفتن علف‌های هرز و تا حدی آفات مزرعه می‌شود، اما اثرات جبران ناپذیری در کاهش حاصلخیزی خاک و از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا اسماعیل کریمی اصل افزود: این امر همچنین باعثفشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک در نتیجه عبور ماشین‌های کشاورزی در هنگام آماده سازی زمین شده و منجر به افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک و کاهش تبادلات گازی و نقصان شدید جمعیت انواع میکرو ارگانیسم‌های خاک می‌شود.
وی گفت: بعد از فصل برداشت گندم و جو، آتش سوزی هر ساله آن خسارات مالی فراوانی به کشاورزان وارد می‌کند و باتوجه به اینکه محصول گندم بسیار خشک و سریع الاشتعال بوده و وزش باد نیز از عواملی است که موجب تسریع و شدت آتش سوزی می‌شود، این موارد می‌تواند سبب از بین رفتن زحمات و تلاش بهره برداران وضرر و زیان به اقتصاد کشور شود.
مدیر جهادکشاورزی هشترود به کشاورزان توصیه کرد: از آتش زدن بقایای بعد از برداشت گندم و جو خودداری کنند زیرا، بازمانده محصول گندم برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می‌شود اما آتش زدن آن باعثفقیر‌تر شدن زمین از نظر مواد آلی و هم چنین آب قابل دسترس خواهد بود.
وی افزود: براساس یک سنت دیرینه برخی از کشاورزان، پس از برداشت محصول گندم بلافاصله برای آماده کردن زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن کاه و کلش به جامانده در این مزارع می‌کنند و معتقدند که آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول باعثاز بین رفتن تخم علف‌های هرز در زمین کشاورزی می‌شود و این باور کاملا غلط است.
کریمی اصل با تاکید به اینکه اولین قدم درراستای کاربرد صحیح مدیریت بقایای گیاهی فرهنگ سازی و گسترش روشهای جایگزین می‌باشد، ادامه داد: برگزاری کارگاههای ترویجی وآشنا کردن کشاورزان با اثرات مخرب سوزاندن مزارع و در مراحل بعدی تهیه ماشین آلات مناسب جهت مدیریت بقایای گیاهی، آموزش روشهای صحیح مدیریت آفات بیماری‌ها و علفهای هرز به زارعین و همچنین آشنا کردن و توسعه روشهای مدیریتی بقایا نظیر شخم زدن و بکارگیری روشهای شخم حفاظتی که منجر به حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش‌های آبی وبادی وعدم عبور و مرور ماشین آلات سنگین جهت شخم و شیار و در نتیجه کاهش فشردگی خاک می‌شود، مورد توجه این مدیریت بوده و تلاش می‌شود در قالب دوره‌های ترویجی به بهره برداران منتقل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز