خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:

پرورش دهندگان آبزیان در آذربایجان شرقی قرنطینه‌های دامپزشکی را رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۸۰

آبزی پروران آذربایجان شرقی در رابطه با مبارزه با بیماری‌های آبزیان نیاز به آموزش و بازآموزی دارند.

ایلنا: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی بر لزوم رعایت اصول قرنطینه دامپزشکی درمورد آبزیان و ماهیان سردابی و گرمابی توسط پرورش دهندگان آبزیان در استان تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا بهراد زندیه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه آبزی پروران آذربایجان شرقی در رابطه با مبارزه با بیماری‌های آبزیان نیاز به آموزش و بازآموزی دارند گفت: آموزش می‌تواند نقش بسزایی در افزایش بهره وری و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در مزارع آبزی پروری استان داشته باشد.
وی با بیان اینکه برخی از آبزی پروران از بسیاری از مسائل آبزی پروری مانند رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی آگاهی ندارند افزود: آبزی پروران جهت کنترل بیماری‌ها باید از ابزارهای جداگانه برای هر استخر استفاده کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه رعایت شرایط قرنطینه‌ای در خصوص بچه ماهی‌ها هنگام ورود به مزرعه یکی از نکات ضروری برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها است تاکید کرد: آبزی پروران قبل از معرفی بچه ماهی به مزرعه بایستی با دامپزشکی هماهنگیهای لازم را در برنامه خود جهت رعایت شرایط امنیت زیستی داشته باشند که در این ارتباط حداقل باید ۳۰ روز ماهی جدید در قرنطینه باقی بماند و آب استخرهای آن‌ها روی سایر استخر‌ها سرریز نشود.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در تولید آبزیان دارد گفت: در صورت ورود ابزارهای صنعتی به مزارع پرورش ماهی، تولید آبزیان به چند برابر وضعیت موجود که معادل ۴ هزار و ۸۰۰ تن است ارتقا خواهد یافت.
زندیه بابیان اینکه انتخاب مکان مناسب برای اجرای طرحهای پرورشی دام و طیور و آبزیان و نیز رعایت اصول قرنطینه‌ای نقش مهمی در کاهش باقیمانده دارویی در فرآورده‌های غذایی با منشا دامی و تامین غذای سالم خواهد داشت افزود: همگام با توسعه و رشد آبزی پروری در استان، رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های آبزیان از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا هرگونه اهمال و غفلت این صنعت نوپا را به خطر انداخته و موجب بروز خسارات سنگین و غیر قابل جبران می‌شود.
وی با بیان اینکه مراقبت به عنوان یکی از تکنیک‌های بر‌تر بررسی‌های کمی، ضمن کشف سریع بیماری‌ها، اطلاعات اپیدمیولوژیک با ارزش شامل میزان بروز، شیوع، تناوب وقوع بیماری در طول زمان ومکان را فراهم می‌نماید ادامه داد: آبزی پروران بایستی با رعایت اصول قرنطینه دامپزشکی، محیط امن و مطمئنی را برای خود و مصرف کنندگان محصولات فراهم سازند.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه آبزی پروران باید هشدارهای این اداره را جدی گرفته و ماهیان موردنیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند تا از وقوع بیماریهای خاص در حوزه آبزیان جلوگیری به عمل آید ادامه داد: در صورت عدم توجه امنیت زیستی استان آسیب خواهد دید و احتمال شیوع بیماریهای واگیردار وجود دارد که در برخی موارد قدرت کشندگی این بیماری‌ها خیلی بالاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز