خبرگزاری کار ایران

در دانشگاه تبریز؛

دستگاه شبیه‌ساز رفتار استاتیکی و دینامیکی پیل‌های سوختی طراحی و ساخته شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۶۱

این دستگاه قادر است رفتار ولتاژ - جریان(نمودار پلاریزاسیون) و منحنی‌های جریان - زمان(کرونوآمپرومتری) و پتانسیل - زمان(کرونوپتانسیومتری) انواع پیل‌های سوختی را تا سطح توان W ۲۰۰(حداکثر ولتاژ V ۳۶ و جریان A ۵.۵) به صورت دقیق شبیه سازی و تقلید کند.

ایلنا: عضو هیات علمی گروه شیمی فیزیک دانشکده شیمی دانشگاه تبریز، موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه ساز رفتار استاتیکی و دینامیکی انواع پیل‌های سوختی شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا ایرج احدزاده، مجری و سازنده این دستگاه گفت: هدف اصلی از ساخت این دستگاه آشنایی دانشجویان کار‌شناسی ارشد، دکترا و محققان الکتروشیمی در سطوح مقدماتی و پیشرفته با عملکرد رفتار ولتاژ - جریان و امپدانس انواع پیل‌های سوختی غشای تبادل پروتون، اکسید جامد، سوختی میکروبی است.
وی با بیان اینکه دستگاه شبیه ساز رفتار استاتیکی و دینامیکی در طی سه ماه مطالعات اولیه طراحی و در عرض یک ماه با قطعات کاملا متداول و نسبتا ارزان موجود در بازار الکترونیک، داخل کشور ساخته شده است، تصریح کرد: این دستگاه قادر است رفتار ولتاژ - جریان(نمودار پلاریزاسیون) و منحنی‌های جریان - زمان(کرونوآمپرومتری) و پتانسیل - زمان(کرونوپتانسیومتری) انواع پیل‌های سوختی را تا سطح توان W ۲۰۰(حداکثر ولتاژ V ۳۶ و جریان A ۵.۵) به صورت دقیق شبیه سازی و تقلید کند.
به گفتۀ وی، از مزایای اصلی این دستگاه می‌توان به امکان تغییر کاملا راحت پارامترهای اصلی دخیل در عملکرد پیل سوختی مانند مقاومت انتقال بارسینتکی، مقاومت اهمی و مقاومت انتقال جرم توسط کاربر اشاره نمود، بدین معنی که کاربر می‌تواند با انتخاب دستی مقادیر مختلف برای هر یک از این پارامتر‌ها، اثر آن‌ها را بر نمودارهای پاسخ پیل سوختی در شرایط دلخواه خود اندازه گیری، ثبت و مطالعه نماید.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز افزود: استفاده از این دستگاه برای آموزش مقدماتی و تحقیق در زمینه تکنولوژی پیل‌های سوختی که امروزه یکی از زمینه‌های پیشرفته سیستم‌های انرژی در جهان محسوب می‌شود، از لحاظ علمی و اقتصادی به دلیل عدم نیاز اجباری به داشتن یک مجموعه گران قیمت پیل سوختی با اهمیت است و در وقت و هزینه آموزشی صرفه جویی زیادی به عمل می‌آید.
وی افزود: افراد علاقمند پس از کسب مهارت‌های لازم در زمینۀ استخراج پارامترهای عملکردی پیل سوختی و درک اثرات هر یک از عوامل، می‌توانند با مهارت کافی و اطمینان خاطر بیشتر، روی یک مجموعه پیل سوختی واقعی به کار بپردازند.
یادآور می‌شود: ایرج احدزاده، در سال ۱۳۹۱ با دفاع از پایان نامه دکترای خود در همین سال با مرتبه استادیاری در دانشگاه تبریز مشغول به تدریس و تحقیق شد.
چاپ ۷ مقاله ISI و شرکت در بیش از ۱۰ سمینار و همایش‌های ملی و بین المللی، همچنین همکاری در راهنمایی و مشاورۀ ۵ پایان نامه کار‌شناسی ارشد و نیز همکاری در تالیف یک کتاب از جمله فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز