خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امورعشایری آذربایجان شرقی:

دوره‌های آموزشی و ترویجی در مناطق عشایری آذربایجان شرقی ارایه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۲۲

آذربایجان شرقی در فصل ییلاق۶ درصد ودر فصل قشلاق ۴ درصد از کل جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

ایلنا: مدیرکل امورعشایری آذربایجان شرقی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی در مناطق عشایری استان در راستای حمایت از تولیدکنندگان و افزایش دانش و آگاهی آنان جهت ارتقا کمی و کیفی محصولات، از جمله اقدامات انجام یافته درطی سال جاری بوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا سیدمحمد حسن آل هاشم در گفتگو با خبرنگاران افزود: همچنین در جهت ارائه خدمات در مناطق عشایری با سازمان‌ها و ادارات کل استان از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تفاهم نامه‌های همکاری منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری همچنین نسبت به توزیع کتاب‌های آموزشی و دینی در مناطق عشایری براساس تفاهم نامه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام شده است، افزود: برگزاری دوره تعمیر و نگهداری تراکتور برای فرزندان عشایر در راستای تفاهم نامه منعقده با اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی در سطح مناطق عشایری استان از دیگر اقدامات انجام یافته توسط این اداره کل در راستای حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در مناطق عشایرنشین استان محسوب می‌شود.
مدیر کل امورعشایری استان ادامه داد: باهمکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر، همزمان سازی فحلی در دو گله گوسفندان عشایری انجام و در آذر ماه سال جاری جهت فرموله سازی جیره غذایی در پرورش بره‌های همزمان تولد یافته و مدیریت مناسب پرورش گله در یک مقطع ده روزه تولد یافته‌اند.
آل هاشم گفت: تولیدات متوسط سالانه عشایر استان، ۹ هزار و ۹۵۸ تن گوشت قرمز، بیش از ۳۰ هزار و ۱۰۰ تن شیر، ۸۹۳ تن پشم و در کنار آن گلیم و ورنی در متراژ ۲۲ هزار و ۸۵۴ و قالی و قالیچه ۹ هزار و ۳۸۹ مترمربع توسط عشایر استان تولید و بازارهای استانی، کشوری و منطقه را پوشش می‌دهد.
آذربایجان شرقی با دارا بودن اقلیم متنوع، مراتع، مناطق جنگلی و کوهستان‌های مرتفع از استان‌های عشایر نشین کشور بوده و بر اساس نتایج سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۸۷، جمعیت عشایر استان در دوره ییلاقی ۱۳ هزار و ۲۹۵خانوار بالغ بر ۷۰ هزار و ۵۷۲ نفر و در دوره قشلاقی ۸ هزار و ۹۷ خانواده بالغ بر ۴۳ هزار و ۸۵۷ نفر است.
این استان در فصل ییلاق۶ درصد ودر فصل قشلاق ۴ درصد از کل جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص می‌دهد. جمعیت دام عشایر استان دردوره ییلاقی بالغ بر یک میلیون و ۴۶۹ هزا راس و در دوره قشلاقی بیش از ۸۲۶ هزار راس است.
متوسط دام کوچک هرخانوار عشایری در دوره ییلاقی ۱۰۷ راس و متوسط تعداد دام کوچک هر خانوار عشایری در دوره قشلاقی ۹۸ راس است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز