خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

کنترل نباید به نحوی باشد که دانشگاه و دانشگاهی مجبور به خودسانسوری شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۱۵

دستگاه‌های امنیتی چ‌تر حمایتی خود را در دانشگاه‌ها باز کنند.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: دانشگاه تبریز باید به جایگاه واقعی خود بازگردد و دولت را در مسیر حاکمیت اعتدال و تدبیر یاری کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا اسماعیل جبارزاده در آیین تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید دانشگاه تبریز، با اشاره به نقش و اهمیت این دانشگاه در منطقه شمال‌غرب کشورگفت: این دانشگاه زمانی به عنوان دومین دانشگاه کشور و هم‌اکنون دانشگاه مادر در شمال‌غرب کشور است و انتظاری که از این دانشگاه وجود دارد بیش از آن چیزی است که در کارنامه آن دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه به عنوان عضو کوچکی از دانشگاه تبریز، انتظارات ویژه‌ای از این دانشگاه دارم، افزود: اولین خواسته من این است که تلاش کنیم دانشگاه تبریز به جایگاه واقعی و در خور شأن خود بازگردد و این خواسته بزرگی نیست.
جبارزاده با بیان اینکه حاکمیت تعقل، اعتدال، تدبیر و امید شعار اصلی دولت دکتر روحانی است، گفت: دانشگاه بستر اصلی و محل خیزش اعتدال و تدبیر است و انتظار داریم که دانشگاه در انتقال این جریان به جامعه، دولت را یاری کند.
وی افزود: مردم در انتخابات ۲۴ خرداد نشان دادند که از تنش‌ها خسته و به دنبال اعتدال هستند، لذا دانشگاهیان به عنوان پرچمداران تعقل و اعتدال باید یار دولت باشند.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید محیط امنی برای نظریه‌پردازی باشد، افزود: انتظار دارم دانشگاه تبریز محلی باشد که نقدهای جدی کار‌شناسی به ویژه در حوزه علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت، جامعه‌شناسی و حقوق در آن انجام شود.
وی از دستگاه‌های امنیتی هم خواست چ‌تر حمایتی خود را در دانشگاه‌ها باز کنند و با بیان اینکه نباید کنترل به نحوی باشد که دانشگاه و دانشگاهی مجبور به خودسانسوری شود، افزود: باید محیطی ایجاد کنیم که ضمن حفظ ارزش‌ها و خط قرمزهای نظام، زمینه چالش‌ها و تعاملات فکری ایجاد شود، چرا که پیمودن مسیر درست در جامعه نیازمند صدور افکار نجات‌دهنده از مراکز علمی است.
جبارزاده رفع موانع جذب هیأت علمی در دانشگاه تبریز را خواستار شد و افزود: اگر ثابت شد که فردی دارای هویت شخصی و علمی مناسب بوده و علاقمند به انقلاب، نظام و مردم است، باید موانع از پیش پای او برداشته شده و اجازه رشد و ارتقای انگیزه به او داده شود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: معظم‌له این مطلب را هر سال تکرار می‌کنند و وظیفه ماست که به جای تحلیل و تفسیرهای شخصی، بسترهای تحقق این خواسته را فراهم کنیم.
جبارزاده توجه به افزایش بینش و بصیرت و ارتقای سطح فکری دانشجویان را از دیگر انتظارات خود از دانشگاه تبریز بیان کرد و گفت: دانشگاه باید در عرصه‌های مختلف جامعه از جمله عرصه سیاسی حضور فعال داشته باشد و ضمن پرهیز از سیاست‌زدگی، بستر حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در عرصه سیاسی را فراهم کند.
وی با اشاره به محدودیت منابع و اعتبارات دولتی، تصریح کرد: دلخوش کردن به اعداد و ارقام بودجه‌های دولتی، ما را از کار اصلی بازمی‌دارد، لذا از دانشگاه تبریز انتظار داریم به فکر بودجه‌ای مستقل از بودجه دولتی باشد.
جبارزاده با بیان اینکه دانشگاه‌های موفق دنیا، از راه کسب درآمد توسط دپارتمان‌های اقتصاد و بازرگانی خود دانشگاه اداره می‌شوند، افزود: متاسفانه دانشگاه‌های ما آن‌چنان که انتظار می‌رود در زمینه درآمدزایی نقش ندارند، در حالی که باید با توجه ویژه به بحثارتباط دانشگاه و صنعت، بخشی از درآمدهای لازم برای توسعه دانشگاه از این طریق تامین شود.
وی اطمینان خاطر داد که مجموعه مدیریت اجرایی استان در کنار دانشگاه تبریز خواهد بود تا این دانشگاه بتواند به تدریج از وابستگی به بودجه دولتی‌‌ رها شود.
استاندار آذربایجان شرقی در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتظار داریم دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌های بر‌تر دنیا باشد، گفت: دانشگاه تبریز باید تلاش کند بر اساس یک برنامه عملیاتی چهار ساله در زمره هزار دانشگاه بر‌تر دنیا قرار گیرد و این خواسته بلندپروازانه‌ای نیست.
وی با تاکید بر اینکه شأن دانشگاه تبریز، تحصیلات تکمیلی است، افزود: امیدوارم ریاست جدید دانشگاه، دوره‌های کار‌شناسی را به شهرستان‌ها منتقل کند تا ضمن حفظ شأن دانشگاه، زمینه توسعه شهرستان‌ها نیز گسترش یابد.
جبارزاده همچنین برگزاری همایش‌های بین‌المللی و همایش‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا برای ارایه یافته‌های دانشمندان و اساتید دانشگاه تبریز را خواستار شد.
در این آیین محمدرضا پورمحمدی به عنوان رییس جدید دانشگاه تبریز معرفی و از تلاش‌ها و خدمات ۱۶ ماهه پرویز آژیده در این سمت قدردانی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز