خبرگزاری کار ایران

قهرمانان تالاب‌های کشور انتخاب شدند

کد خبر : ۱۴۳۰۰۶

حسن علی ابراهیمی مدیر کل محیط زیست استان فارس، سعید یوسف‌پور مدیر کل محیط زیست چهار محال و بختیاری، محسن معارف پناه از نقده و محمد ابراهیم سطحی ثابت از کرمان به عنوان قهرمانان تالاب‌های کشور انتخاب شدند.

ایلنا: همزمان با آیین پایانی همایش ملی روز جهانی تالاب‌ها در تبریز قهرمانان تالاب‌های کشور انتخاب شدند.
به گزارش خبرنگار ایلنا در این همایش ˈحسن علی ابراهیمیˈ مدیر کل محیط زیست استان فارس، ˈ سعید یوسف پورˈ مدیر کل محیط زیست چهار محال و بختیاری، محسن معارف پناه از نقده و محمد ابراهیم سطحی ثابت از کرمان به عنوان قهرمانان تالاب‌های کشور انتخاب شدند.
در این آیین همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در سخنانی با تأکید بر اینکه مدیریت نادرست بیش از تغییرات اقلیمی در پس روی دریاچه ارومیه تاثیر دارد گفت: شرایط و تغییرات اقلیمی تاثیر جزیی در پس روی آب دریاچه داشته و توسعه مدیریت نشده این حوضه از دلایل اصلی خشکی دریاچه ارومیه است.
حمید قاسمی افزود: جایگاه ویژه تالاب‌ها به عنوان پویا‌ترین اکوسیستم جهان، مدیریتی فراگیر و ملی و جهانی می‌طلبد.
وی اظهار داشت: در این راستا و در جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و تهدیدات مربوطه و همچنین اقدامات فرهنگی و آموزشی ۱۳ بهمن ماه امسال دوم فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده است.
قاسمی ادامه داد: امسال نیز با توجه به اهمیت موضوع دریاچه ارومیه و عزم ملی در این خصوص و حفاظت از تالاب فوق این همایش در آذربایجان شرقی برگزار شد.
وی اظهار داشت: آذربایجان شرقی با مساحت ۴.۵ میلیون هکتار و دارشتن وضعیت اقلیمی نیمه خشک سرد در شمال غرب کشور و با جمعیت ۳.۵ میلیون نفری که ۶۸ درصد در بخش کشاورزی و ۲۴ درصد در حوزه صنعت و معدن مشغول به فعالیت هستند، از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود.
قاسمی با بیان اینکه ۲۰ منطقه با مساحت ۷۲ هزار هکتار زیر مجموعه اداره کل محیط زیست استان است، گفت: بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر در این استان در حدود ۲۰۰ تالاب وجود دارد که از بین آن‌ها پس از دریاچه ارومیه، تالاب قوری گل به عنوان منطقه حفاظت شده از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: تالاب قوری گل با مساحت ۲۰۰ هکتار دارای ۲۸۰ گونه گیاهی بوده و از گونه‌های شاخص جانوری آن می‌توان به اردک سرسفید و اردک مرمری اشاره کرد.
قاسمی همچنین با اشاره به تالاب قره قشلاق با مساحت ۵۲ هزار هکتار گفت: این تالاب از طریق رودخانه‌ها تغذیه می‌شود و گونه شاخص جانواری آن میش مرغ است.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ تالاب‌ها گفت: سهم آذربایجان شرقی در حوزه دریاچه ارومیه ۴۴ درصد، آذربایجان غربی ۴۶ درصد و کردستان ۱۰ درصد است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: دریاچه ارومیه که به عنوان پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره‌ای به ثبت رسیده است، یکی از مناطق مهم از نظر تنوع زیست محیطی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: وسعت این دریاچه در استان‌های آذربایجان شرقی ۲۳ هزار کیلومتر مربع، آذربایجان غربی ۲۴ هزار کیلومتر مربع و کردستان پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع است.
وی با بیان اینکه از سال ۷۴ تاکنون روند کاهش آب این دریاچه شروع شده است، گفت: تاثیرپذیری پس روی آب در آذربایجان شرقی دو هزار و ۵۴ کیلومترمربع و در آذربایجان غربی ۷۵۰ کیلومتر مربع بوده است.
قاسمی ادامه داد: تراز آبی دریاچه ارومیه در بهمن ماه جاری به یک هزار و ۲۷۰ متر رسیده که ۵۰ درصد از حداکثر نیاز آبی پایین‌تر است.
وی تاکید کرد: تمام مسوولان دولت تدبیر و امید و در راس آن رییس جمهوری برای احیای دریچه ارومیه تلاش می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز