خبرگزاری کار ایران

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

ارزیابی‌های زیست‌محیطی باید برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه صورت گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۸۸

جلسه کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.

ایلنا: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تأکید کرد: نجات و احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت‌های مهم و اصلی دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.
به گزارش " ایلنا "، " معصومه ابتکار " که در جلسه کارگروه استانی آذربایجان شرقی نجات دریاچه ارومیه سخن می‌گفت، افزود: در این رابطه تا حدود زیادی هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مهم‌تر از آن‌ها مشارکت دادن مردم برای نجات دریاچه در حال انجام است.
وی اصلاح الگوی کشت در اراضی حوضه دریاچه ارومیه را یکی از راه‌کارهای مناسب برای نجات این دریاچه عنوان کرد و گفت: باید طرح‌های مناسب در این زمینه از سوی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به زودی به مورد اجرا گذاشته شوند.
" ابتکار " همچنین با اشاره به نبود ارزیابی‌های زیست‌محیطی لازم، مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست را با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه اعلام کرد و گفت: به همین علت تاکنون سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه موافقت نکرده است، چرا که این طرح نیازمند ارزیابی‌های زیست محیطی است که تاکنون در این زمینه مطالعاتی صورت نگرفته است.
وی طرح انتقال آب مجازی به حوضه دریاچه ارومیه را نامناسب دانست و گفت: این طرح علاوه بر اینکه دستاوردهای اقتصادی ندارد به بخش کشاورزی منطقه نیز زیان رسان خواهد بود.
" ابتکار " با تاکید بر اینکه روش‌های قبلی برای نجات دریاچه ارومیه باید تغییر کند، گفت: برای حوضه آبریز این دریاچه باید ارزیابی‌های راهبردی جدید و جامع تعریف و تدوین شود چرا که بدون بازنگری و بررسی‌های عمیق کار‌شناسی در زمینه مداخلات حوضه آبریز، هر طرحی با شکست مواجه خواهد شد.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به انجام مطالعات مربوط به احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: از دو دهه قبل مطالعاتی در این زمینه در سازمان انجام و از سال ۷۸ تا ۷۹ این مجموعه به طور عملی وارد عرصه شد که در آن زمان اخطارهای لازم در خصوص تهدید زیست محیطی دریاچه داده شد.
" ابتکار " اضافه کرد: سازمان محیط زیست جایگاه عالی نظارتی دارد که در پارک ملی دریاچه ارومیه به این رسالت خود با دقت عمل کرده و موضوع احیای آن را با جدیت دنبال می‌کند.
- بر اساس پهنه بندی ریسک بیش از ۱۴ درصد دریاچه ارومیه بحرانی، ۱۳.۸ درصد آن نیمه بحرانی و ۱۶.۴ درصد دیگرکم بحرانی است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت کنونی دریاچه ارومیه ارایه داد و گفت: به دلیل کاهش حدود ۷۰ درصدی آب این دریاچه ۵۵۰ گونه گیاهی و ۳۱۵ گونه جانوری در این حوضه در خطر انقراض قرار دارند.
" حمید قاسمی " افزود: بر اساس پهنه بندی ریسک دریاچه ارومیه هم اکنون بیش از ۱۴ درصد آن بحرانی، ۱۳.۸ درصد آن نیمه بحرانی و ۱۶.۴ درصد آن کم بحرانی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز