خبرگزاری کار ایران

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

دولت با طرح ادغام سازمان منابع طبیعی و محیط زیست موافقت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۹۳

پارک مرزی محیط زیست حفاظت شده بین ایران و عراق ایجاد می‌شود. / محیط زیست گزارشی از آلودگی رودخانه ارس توسط نیروگاه اتمی ارمنستان دریافت نکرده است. / از تجارب بین المللی برای نجات دریاچه ارومیه باید بهره گرفته شود. / میانگذر دریاچه ارومیه یکی از مته‌مان خشک شدن آن است. / در دوره گذشته مسئولیت بنده هیچگاه این طرح تایید نشد. / حقابه دریاچه ارومیه باید تامین شود.

ایلنا: معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تأکید کرد: دولت با طرح ادغام سازمان منابع طبیعی و محیط زیست که از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است موافقت ندارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا معصومه ابتکار که شب گذشته در جمع خبرنگاران در تبریز سخن می‌گفت افزود: ما در عین حال تابع تصمیم مجلس هستیم ولی معتقدیم این طرح در ذات خود به دنبال تضعیف جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست است و بدون شک اکثریت نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت خواهند کرد.
وی گفت: البته در نظر داشت در حال حاضر اولویت‌های مهمتری در زمینه محیط زیست وجود دارد و بهنر است تقویت قوانین و همراه کردن سیاست‌های همسو در بخش‌های در زمینه محیط زیست مدنظر قرار گیرد.
پارک مرزی محیط زیست حفاظت شده بین ایران و عراق ایجاد می‌شود
ابتکار همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به کشور عراق و گفتگو بین مقامات این کشور در زمینه مسایل زیست محیطی گفت: در این سفر در خصوص همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در خصوص مسایل مرزی مشترک، همکاری‌های آموزشی، مسئله ریزگرد‌ها گفتگو شد.
وی افزود: بر اساس مذاکراتی که صورت گرفت مقرر است بررسی ایجاد پارک مرزی محیط زیست حفاظت شده بین ایران و عراق در منطقه ایلام و کولک انجام شود.
محیط زیست گزارشی از آلودگی رودخانه ارس توسط نیروگاه اتمی ارمنستان دریافت نکرده است
ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص شایعه مطرح در خصوص آلودگی رودخانه ارس توسط نیروگاه اتمی ارمنستان گفت: سازمان محیط زیست گزارشی از آلودگی رودخانه ارس توسط نیروگاه اتمی ارمنستان دریافت نکرده است البته ممکن است ارس آلودگی‌های دیگری داشته باشدولی درمورد آلودگی رادیواکتیویته گزارشی دریافت نکرده‌ایم.
از تجارب بین المللی برای نجات دریاچه ارومیه باید بهره گرفته شود
معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به موضوع دریاچه ارومیه و رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه را از دغدغه‌های اصلی دولت عنوان کرد و افزود: در مورد دریاچه ارومیه اراده دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست کاملا روشن و واضح است.
با اشاره به اینکه اقدامات عملی برای نجات ارومیه آغاز شده است گفت: در این دولت اقدامات عملی مشخصی برای اجرای طرح‌های نجات بخشی صورت داده که از آن جمله می‌توان به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه، تکمیل، سن‌تر ویکپارچه سازی مطالعات مدیر ملی طرح نجات دریاچه ارومیه تعیین شده و کارگروه نجات دریاچه ۱۹ طرح عملیاتی مشخص کرده و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ کرده و برنامه ریزی‌هایی را شروع شده تا همه اقدامات و مطالعات را یکپارچه کند.
ابتکار در پاسخ به این سوال که تا کی قرار است روی طرح‌های نجات دریاچه ارومیه مطالعه انجام گیرد، گفت: بین محققین درباره طرح‌های نجات بخش این دریاچه اختلاف هست و هنوز این مطالعات و نتایج تحقیقات جمع بندی نشده است تا مشخص شود کدام یک از طرح‌ها بهترین راه حل است و هر کس از زاویه دید خودش به این مسئله می‌نگرد.
وی افزود: جمع بندی این مطالعات باید در کارگروه نجات دریاچه ارومیه اتفاق بیافتد و دکتر کلانتری مدیر ملی طرح نجات دریاچه باید این جمع بندی را انجام دهد و بر اساس یک برنامه جامع و یکپارچه و هماهمگ کار را شروع کنیم.
معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: راه‌حل‌های علمی زیادی پیشنهاد می‌شود ولی چون قبلا تجربه احیای دریاچه‌ای در کشور را نداشته‌ایم، و این پیشنهادات اجرایی نشده‌اند نمی‌توانیم به یکی از روش‌های پیشنهادی اعتماد کرده و کار را آغاز کنیم.
ابتکار با بیان اینکه نتیجه قطعی در مورد راهکار نهایی برای احیا دوباره دریاچه ارومیه تا پایان بهار ۹۳ اعلام می‌شود افزود:: وضعیت کنونی دریاچه ارومیه بسیار پیچیده است. معادلات زیستی و بیولوژیکی با معادلات ریاضی تفاوت زیادی دارد چراکه در اینجا ما با فاکتورهای زیادی روبه‌رو هستیم.
وی با اشاره به ایکه از تجارب بین المللی برای نجات دریاچه ارومیه باید بهره گرفته شود گفت: ما در کشور تجربه‌ای با این گستردگی تخریب نداشته‌ایم و ضروری است در کنار طرح‌های دانشمندان کشورمان در سطح بین‌المللی موضوع را مطرح کرده و مشورت بگیریم چرا این همفکری‌ها بسیار موثر خواهد بود
معاون رئیس جمهور استفاده از توان علمی دانشمندان داخل و خارج از کشور را در احیای دریاچه ارومیه ضروری دانست و گفت: با بهره گیری از توان علمی و تجربه جهانی دریاچه ارومیه را نجات می‌دهیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: باید بدانیم موضوع محیط زیست یک مسئله جهانی است و دیگر کشور‌ها هم به این مسئله توجه دارند در همین ارتباط نشست‌هایی در آلمان و انگلستان داشته‌ایم وهیئتی هم از ژاپن در این ارتباط همکاری خواهد کرد.
میانگذر دریاچه ارومیه یکی از مته‌مان خشک شدن آن است / در دوره گذشته مسئولیت بنده هیچگاه این طرح تایید نشد
معاون رئیس جمهور همچنین به آخرین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بحران دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: به نظر من علاوه بر این‌ها، ما هم اکنون وظایفی داریم که باید آن‌ها را پیش ببریم،
برای نمونه من خواستم ارزیابی مجددی از وضعیت جاده میانگذر پارک ملی دریاچه ارومیه صورت بگیرد که از ابتدا در ارزیابی زیست محیطی آن بحث‌های زیادی بود.
وی افزود: در دوره گذشته مسئولیت بنده هیچگاه این طرح تایید نشد، اما در دوره بعدی این طرح با قید شرایطی تایید شد، ولی متاسفانه در هنگام اجرای طرح، شرایط مذکور رعایت نشده است.
ابتکار با تأکید بر نقش مخرب جاده میانگذر در بروز وضعیت بحرانی کنونی دریاچه ارومیه گفت: الان خود جاده میانگذر یکی از عوامل تشدید شرایط بحرانی دریاچه ارومیه است، چون جریان طبیعی گردش آب را متوقف کرده و خود این جزو دلایل تشدید خشکیدن دریاچه ارومیه به شمار می‌رود که البته در این زمینه پیگیر آن هستیم تا وزارت راه وشهرسازی به تعهدات خود عمل کند.
حقابه دریاچه ارومیه باید تامین شود
رئیس سازمان محیط زیست بر لزوم تامین حقابه دریاچه ارومیه از محل حوزه آبریز و آب پشت سد‌ها اشاره کرد و گفت: در مورد تامین حقابه مورد نیاز دریاچه ارومیه، رسماً با وزارت نیرو مکاتبه کرده‌ایم تا حقابه دریاچه را تامین کنند که البته خوشبختانه تالاب‌های اطراف دریاچه را احیا کرده‌ایم و این باعثایجاد فرصت تنفسی برای حیات وحش زیست بوم شده است.
وی در مورد نقش سد‌ها در این زمینه گفت: ارزیابی‌های زیست محیطی برخی سد‌ها مربوط به سال‌های دور انجام نشده و از سویی باید اثر تجمعی سد‌ها در کنار هم بررسی شود.
ابتکار با تاکید بر تغییر الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه گفت: ما برای اجرای این مهم الگوی مشارکت مردمی در بخش کشاورزی را در نظر داریم. پیشنهاد جلب مشارکت مردمی از طریق سازمان‌های مردم نهاد مطرح است که روی این موضوع کار می‌کنیم و اعتقاد داریم سازمان‌های مردم نهاد مانند خانه کشاورز می‌توانند در این مورد پیشگام شوند.
وی ایجاد اتاق فکر‌های مردم نهاد در خصوص موضوع احیای دریاچه ارومیه را یک ضرورت خواند و گفت: حضور و مشارکت مردم در بحث‌های زیست محیطی می‌تواند راهگشای بسیاری از موضوعات زیست محیطی بخصوص ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست باشد.
ابتکار همچنین با اشاره به تخصیص تنها ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۳ برای احیای دریاچه ارومیه گفت: این کاملا درست است که با ۲۰ میلیارد نمی‌شود دریاچه را نجات داد، اما می‌شود برنامه ریزی کرد و شروع به حرکت کرد تا برنامه نهایی احیای دریاچه ارومیه تصویب شود و اعتبارات به طور کامل برای اجرای طرح‌های نجات بخش دریاچه ارومیه تخصیص پیدا کند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: حتما دستگاه‌های دیگر هم اعتباراتی برای دریاچه ارومیه دارند. ما در سازمان خودمان، علاوه بر بودجه مصوب، اعتباراتی برای طرح‌های نجات بخش پارک ملی دریاچه ارومیه پیش بینی کرده‌ایم و برنامه‌های مختلفی در دست اجرا داریم.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خاتمه برخی اقدامات این سازمان را در این زمینه برشمرد و گفت: از نظر ما در مرحله اول باید مواردی چون اصلاح الگوی کشت، تغییر روش‌های آبیاری، بحثلایروبی، بازنگری مدیریت منابع آب، سد‌ها و حق آبه‌ای که باید تامین شود، ارزیابی زیست محیطی در طرح هادر دستور کار قرار گیرد.

شایان ذکر است معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، روز پنجشنبه برای بررسی مسایل و مشکلات زیست محیطی استان آذربایجان شرقی وارد تبریز شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز