خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

هیچ‌گاه در وفاداری آذربایجانی‌ها به ایران تردیدی نبوده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۲۴

آذربایجان در طول تاریخ، صحنه دلاوری‌ها و مبارزات پردامنه‌ای در جهت آزادی و استقلال ایران و پیوستگی با این سرزمین بوده است.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی گفت: مردم آذربایجان در تمام صحنه‌های مهم حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی کشور حضوری فعال و چشمگیر داشته و هیچ‌گاه در وفاداری آذربایجانی‌ها به ایران تردیدی نبوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا اسماعیل جبارزاده صبح امروز شنبه در همایش علمی تخصصی نقش آذربایجان در تاریخ انقلاب که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با بیان اینکه احساس غرور مردم به تاریخ پرشکوه خود، از عوامل انسجام‌بخش و وحدت‌آفرین است، افزود: آذربایجان در طول تاریخ، صحنه دلاوری‌ها و مبارزات پردامنه‌ای در جهت آزادی و استقلال ایران و پیوستگی با این سرزمین بوده است.
وی با اشاره به سابقه مبارزات مردم آذربایجان در مقابله با سلطه‌طلبی بیگانگان، خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر کشور نمونه‌های فراوانی از پیش‌قدم بودن مردم آذربایجان در اعتراض به بی‌کفایتی پادشاهان و و اعطای امتیازهای بی‌حساب به بیگانگان، مشاهده می‌شود.
جبارزاده به نقش مردم آذربایجان در انقلاب مشروطه نیز اشاره کرد و گفت: تاریخ مشروطیت و مشارکت فعالانه مردم آذربایجان در آن، تایید می‌کند که مردم آذربایجان همواره خود را ایرانی می‌دانسته و مردمانی میهن‌دوست بوده‌اند.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه آذربایجان تا شروع انقلاب مشروطه به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی خود مشهور بود، افزود: با شروع این انقلاب، آذربایجان به دلیری و آزادگی و میهن‌دوستی نیز شهره شد و خروش دلیرانه مردم آن، نام تبریز و برخی محلات آن مانند امیرخیز و سرخاب را برای مردم ایران نام‌آشنا کرد.
وی افزود: سنگینی بار انقلاب مشروطه و حتی حفظ و رهبری آن به دوش آذربایجان بود و تبریز در خلق این دوره پرفراز و نشیب از تاریخ ایران سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داد.
جبارزاده مشارکت فعال مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: نقطه عطف این مشارکت، قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ بود که موجب تهییج عمومی مردم در سطح کشور شد.
وی، زیر سوال رفتن قابلیت بازدارندگی نیروهای امنیتی رژیم شاه را نقطه حائز اهمیت قیام ۲۹ بهمن ذکر کرد و افزود: پس از این قیام بود که شاه، علنا از ناکامی ساواک در حفظ نظم، انتقاد و مقامات امنیتی آذربایجان شرقی را برکنار کرد.
استاندار آذربایجان شرقی با یادآوری نقش مردم آذربایجان در رخدادهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در این دوره نیز مردم آذربایجان، دلبستگی و وفاداری خود را به آرمان‌های کشور در عرصه‌های مختلف نشان دادند و جنگ تحمیلی، امتحان دیگری بود که عشق و علاقه آذربایجانی‌ها به وطن و میهن اسلامی را ثابت کرد.
جبارزاده افزود: با اینکه خطه آذربایجان در دوران دفاع مقدس در معرض تهدید مستقیم متجاوزان نبود، اما اقشار مختلف مردم آذربایجان ضمن پشتیبانی‌های مادی و معنوی، حضوری جدی در جبهه‌های جنگ داشتند و وفاداری کامل خود را به طور عملی و عینی به نمایش گذاشتند.
وی تأکید کرد: آذربایجانی‌ها از نقش جدایی‌ناپذیر و افتخارآمیز خود در تاریخ ایران آگاهی دارند و احساس تعلق آن‌ها به سرزمین ایران، احساسی مشترک با سایر نقاط کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز