خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری:

اصولگرایی با تندروی منافات دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۴۸

۸۰ درصد مشکلات کشور ناشی از تندروی‌هاست. / پایه خیمه کاخ اخلاقیات بر اعتدال است. / افراطی‌گری و تندروی می‌تواند یک ملت را نابود کند.

ایلنا: نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اصولگرایی با تندروی منافات دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی با اشاره به نقش مردم در مبارزه با افراطی‌گری، گفت: مبارزه با مسائلی چون تندروی و اقداماتی مانند پخش کردن شبنامه علیه افراد و یا پمپاژ نفرت و فضای بی‌اعتمادی در جامعه نوعی امر به معروف و نهی از منکر است.
وی با بیان این‌که اقدامات افراطی با هر انگیزه و پوششی خلاف منافع ملی و مصلحت ملی است و ضرر اینگونه اقدامات بیشتر از منافعش است، افزود: متاسفانه در حال حاضر یکی از بلایای بشریت بخصوص در جهان اسلام تندروی و افراطی‌گری است و متاسفانه در منطقه ما این تندروی و افراطی‌گری‌ها به نام اسلام و قرآن انجام می‌شود، در حالی که این دو کوچک‌ترین تناسبی با یکدیگر ندارند.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی در ادامه با اشاره به برخی از نمادهای افراطی‌گری در کشور، گفت: توزیع شبنامه علیه افراد، از بین بردن وحدت بین مردم، آبروی کسی را بردن، شعار علیه کسی دادن و پمپاژ کردن فضای نفرت و بی‌اعتمادی در جامعه از نمادهای افراطی‌گری است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این‌گونه اقدامات ضداخلاقی است که متاسفانه در کشور ما وجود دارد، گفت: ‌ من معتقدم که ۸۰ درصد مشکلاتی که در کشور داریم ناشی از اینگونه تندروی‌هاست.
وی با اشاره به اظهارات شهید بهشتی در ارتباط با مبارزه با تندروی، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی می‌گفتند «که باید با تندروی مبارزه کنیم و فرهنگ اعتدال را در جامعه ایجاد کنیم و برای مبارزه با تندروی باید آبرو خرج کرد» در واقع ایشان معتقد بودند که نباید از ریختن آبرو در راستای مبارزه با تندروی ترسید.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه همه مسئولان و کسانی که دلشان برای نظام می‌سوزد و به مسائل اخلاقی پایبند هستند و کسانی که ادعای اصولگرایی دارند باید توجه داشته باشند که از اصول اسلام، اعتدال است و تندروی ضد اعتدال است، ادامه داد: اصولگرایان که مدعی پایبندی به اصول هستند در راستای مبارزه با تندروی باید فریاد و نهیبشان از دیگران بلند‌تر باشد؛ چرا که اصولگرایی با تندروی منافات دارد.
وی با طرح این پرسش که چرا اصولگرایان اعتدال را جزو اصول خود معرفی نمی‌کنند، گفت: پایه خیمه کاخ اخلاقیات بر اعتدال است و اگر اعتدال نباشد این خیمه فرو می‌ریزد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئولان و همه جناح‌های سیاسی در راستای مبارزه با افراطی‌گری حتی اگر لازم باشد باید آبرویشان را نیز خرج کنند، به وظیفه مردم در راستای مبارزه با افراطی‌گری اشاره کرد و یادآور شد: مردم نباید از کسانی که علیه دیگران شعارهای تندی می‌دهند، آبروی افراد را می‌برند، شبنامه توزیع می‌کنند، استقبال کنند و مثلا در انتخابات نباید به آن‌ها رای دهند. افراطی‌ها وقتی ببینند مردم از اقدامات آن‌ها استقبال نمی‌کنند و کسی به آن‌ها گوش نمی‌دهد به مرور گوشه‌نشین و حاشیه‌نشین می‌شوند.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام اشاره کرد و گفت: مبارزه با تندروی یک نوع امر به معروف است و امر به معروف و نهی از منکر نباید معطوف به کسانی باشد که دیوارشان از بقیه کوتاه‌تر است. بزرگ‌ترین امر به معروف‌ها و نهی از منکر‌ها باید در برابر کسانی باشد که فریادی بلند‌تر از دیگران دارند.
وی با اعتقاد بر اینکه افراطی‌گری و تندروی از گناهان خطرناک اجتماعی است و می‌تواند یک ملت را نابود کند، تصریح کرد: محور پیروزی و اقتدار یک ملت، انسجام ملی و وحدت است، ولی وحدت و تندروی با یکدیگر جمع نمی‌شوند.
این استاد دانشگاه برخی از رفتارهای جناح‌های موجود سیاسی در کشور را یکی از عوامل ایجاد تندروی در کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه جناح‌های سیاسی برای رقابت با یکدیگر و کسب قدرت بعضاً دست به اقداماتی می‌زنند که خلاف اخلاق است و متاسفانه این تندروی‌ها به نام اسلام و انقلاب صورت می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز