خبرگزاری کار ایران

ابراز تمایل زمین‌شناسان سر‌شناس دنیا برای انجام مطالعات علمی در تبریز

کد خبر : ۱۴۷۰۰۸

فضای باز ایران در ماه‌های اخیر این امکان را ایجاد کرده تا با هماهنگی‌های بین المللی، متخصصان علوم زمین دنیا بتوانند در ایران به تحقیق بپردازند.

ایلنا: به دنبال درخواست استاندار آذربایجان شرقی از دانشمندان علوم زمین برای ارزیابی و پایش مخاطرات زمین‌شناسی در جغرافیای این استان، شرکت کنندگان در نخستین کنگره بین المللی تخصصی زمین‌شناسی زمین لرزه در تبریز تمایل و رغبت خود برای همکاری‌های مشترک علمی را ابراز کردند.
به گزارش ایلنا یک زمین‌شناس اتریشی و استاد دانشگاه صنعتی زوریخ با اشاره به تحقیقات وسیعش در بلوچستان و مکران که به تهیه نخستین نقشه منابع نفتی این منطقه از کشورمان منجر شده است، گفت: خوشحالم در تبریز هستم و مایلم یک پروژه مشترک در این شهر اجرا کنیم.
پروفسور «ژان پییر بورگ» گفت: همکاری من با سازمان زمین‌شناسی جمهوری اسلامی پیش‌تر در منطقه جنوب خاوری ایران متمرکز بود اما بعد از سفر تبریز مایلم به شرط حمایت مسئولان تجربیات خود را در این منطقه به اشتراک بگذارم و در قالب یک همکاری علمی مشترک با مرکز تبریز پروژه‌ای داشته باشم.
استاد زمین‌شناسی دانشگاه کمبریج انگلستان نیز به همکاری ۲۰ ساله خود با سازمان زمین‌شناسی ایران اشاره کرد و گفت: فضای باز ایران در ماه‌های اخیر این امکان را ایجاد کرده تا با هماهنگی‌های بین المللی، متخصصان علوم زمین دنیا بتوانند در ایران به تحقیق بپردازند.
پروفسور «جیمز جکسون» گفت: کنگره زمین‌شناسی زمین لرزه در تبریز بسیار موفقیت آمیز بود و اطمینان دارم با سیاست‌های جدید دولت ایران امکان تحقیق‌های دامنه دار درباره لرزه خیزی این کشور فراهم خواهد شد.
وی تلویحا تمایل دانشگاه کمبریج انگلستان درباره انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری مشترک علمی با مرکز زمین‌شناسی تبریز را اعلام کرد و گفت: تبریز و ایران با خطر زمین لرزه مواجه‌اند و بهتر است همه باهم در یک همکاری تنگاتنگ، خطرات ناشی از حوادثاحتمالی این پدیده طبیعی را کاهش دهیم.
پروفسور جکسون گفت: در گذشته بار‌ها در ایران بوده‌ایم و مطمئنم در آینده نیز این حضور علمی تداوم خواهد داشت.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب ایران نیز با اشاره به گشایش‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر به دنبال آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، رویکرد این سازمان را همکاری با دانشمندان سراسر دنیا با محوریت کاهش مخاطرات زمین‌شناسی عنوان کرد و گفت: سازمان زمین‌شناسی از علاقه‌مندی و تمایل مراکز معتبر دانشگاهی دنیا برای حضور در آذربایجان شرقی و ایران استقبال می‌کند و تمام تلاش خود را برای توسعه و تعمیق همکاری‌های مشترک علمی به کار خواهد بست.
«سیدمرتضی نیرومند اسکویی» با قدردانی از حمایت‌های استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با ضرورت تقویت مناسبات بین المللی سازمان زمین‌شناسی و انتخاب سازمان تحت مدیریتش به عنوان نماینده تام الاختیار مدیریت ارشد استان در بررسی و انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری مشترک علمی، ابراز اطمینان کرد، تحقق این مهم و نتایج ناشی از مطالعات علمی بین المللی به افزایش کیفیت زندگی شهروندان منجر خواهد شد.
لازم به ذکر است سی و دومین گردهمایی علوم زمین و نخستین کنگره بین المللی تخصصی زمین‌شناسی زمین لرزه به میزبانی تبریز در حال برگزاری است. این کنگره چهارشنبه با بازدید صحرایی شرکت کنندگان از گسل‌های ورزقان، اهر و شمال تبریز به پایان می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز