خبرگزاری کار ایران

معاون حوزه هنری آذربایجان شرقی:

ایرادی ندارد گذشته فرهنگ و هنر را در جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری بشناسانیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۶۷

جشنواره موسیقی موغامی گامی در حفظ و نگهداری فرهنگ و فولکلور آذربایجان است.

ایلنا: معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی گفت: هیچ ایرادی ندارد گذشته فرهنگ و هنر این سرزمین که هویت و شناسنامه فرهنگی و هنری ابا و اجدادیمان بوده را در جشنواره‌ها و برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان این سرزمین بشناسانیم تا الگوی هنری نوجوان این مملکت فلان هنرمند یا نویسنده بیگانگان نباشد و گوش جوانان از انواع موسیقی وارداتی بی‌هویت پر نشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا جواد کریم‌نژاد با اشاره به برگزاری دومین جشنواره موسیقی موغامی در تبریز افزود: جشنواره موسیقی فجر مقامی گام اولیه را برداشته و در یک نگاه کلی و به عنوان قرار گرفتن در آغاز راه سطح اجرا‌ها هم در بخش تکنوازی و هم گروه‌نوازی و آواز خوب و قابل توجه بود.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری این جشنواره جامعه موسیقی را امیدوار به گام‌های بعدی و برگزاری دوره‌های دیگر آن کرد، ادامه داد: برگزاری جشنواره یک اقدام شایسته و در خور توجه در جهت حمایت از هنرمندان موسیقی و مهم‌تر از آن کشف استعدادهای موسیقی است که می‌تواند در تهاجم سیل انبوه موسیقی‌های وارداتی و گرایش جوانان این مرز و بوم به موسیقی هائی که رنگ و بوئی از هویت فرهنگی ما ندارد، میراثغنی و هویت این سرزمین را به نسل‌های جوان منتقل و برای آیندگان نگه می‌دارد.
کریم‌نژاد با تأکید بر حفظ فرهنگ و فولکلور این مرز و بوم اظهار داشت: این ژانر موسیقائی در ایران به جایگاه شایسته خود نرسیده و مستلزم سرمایه‌گذاری، تحقیق و شناساندن بیشتری بوده و به هرحال اینگونه جشنواره‌ها باید تداوم و استمرار داشته باشند تا شاهد رشد موسیقی‌های قارچ‌گونه زیرزمینی و گرایش جوانان به موسیقی‌های وارداتی نباشیم.
وی تصریح کرد: البته انتظار جامعه موسیقی و آنانی که به معنی واقعی کلمه دغدغه فرهنگ و هویت این آب و خاک را دارند، این بود که این کار باید توسط ارگان اصلی متولی فرهنگ و هنر برگزار می‌شد اما به هرحال دستمریزاد باید به شهرداری تبریز و سازمان فرهنگی هنری آن و مهم‌تر از همه به طراح جشنواره باید گفت.
کریم‌نژاد اضافه کرد: برای جلوگیری از دست اندازی کشورهای همسایه به میراثکشورمان و پر کردن خلا منابع قابل استناد علمی به قلم صاحب نظران و پژوهشگران عرصه موسیقی می‌توان به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و برگزارکنندگان جشنواره پیشنهاد داد که در جهت حفظ و گسترش و انتقال این هنر به جایگاه حقیقی خود، بخش پژوهش موسیقی موغامی را از جشنواره دوم راه اندازی کنند چرا که نگاه علمی و تئوریزه به این نوع موسیقی بهترین گام در حفظ و تکریم این هنر و سپردن این گنجینه عظیم موسیقایی برای آیندگان است.
وی ادامه داد: شمار افراد آشنا با هنر موسیقی موغامی، نوازندگان و خوانندگان در محدوده جغرافیایی آذربایجان و استان‌های ترک زبان ابران همچون اردبیل، زنجان، همدان و.. کم نبوده ونیست و برخی اساتید و آموزشگاه‌های متعدد موسیقی در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند.
کریم‌نژاد خاطرنشان کرد: اما در زمینه تحقیق و پژوهش و مستندات علمی و منابع مکتوب قابل استناد، که متضمن حفظ و اشاعه این نوع موسیقی و سپردن آن به نسل آینده این سرزمین است، خیلی کم بوده و متاسفانه تنها منبع اکثر فعالان موسیقی موغامی در این زمینه کتابی است که در باکو نگاشته شده و ترجمه آن توسط انتشارات سروش انتشار یافته است.
لازم به ذکر دومین جشنواره موسیقی فجر مقامی آذربایجان که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار می‌شود با حضور هنرمندان این حوزه در دو بخش تکنوازی و آواز از دیروز در محل فرهنگسرای الغدیر تبریز آغاز به کار کرده است.
این جشنواره سه شنبه –ششم اسفند - با معرفی نفرات بر‌تر به کار خود پایان می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز