خبرگزاری کار ایران

معاون جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

مدیریت مطلوب الگوی کشت، در تعامل با نهادهای اجتماعی امکان‌پذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۱۷۹

آذربایجان شرقی درحال حاضر دارای یک میلیون و۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به دلیل کمبود آب در مناطق مختلف استان، ۸۰۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت دیم و آیشی بوده و ۴۰۰ هزار هکتاراز آن به صورت آبی می‌باشد. / همایش دو روزه بررسی دستورالعمل کاشت و تولید یونجه علوفه‌ای در استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

ایلنا: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تلاش بر این است که با اجرای روش‌های به زراعی و شیوه های‌ اصولی کشت، سطح کشت محصولات با مصرف فراوان آب کاهش یابد و کشت گیاهان مقاوم به کم آبی توسعه یابد.
به گزارش خبرنگار ایلنا ایوب ایرانی فام که در همایش دو روزه بررسی دستورالعمل کاشت و تولید یونجه علوفه‌ای در استان آذربایجان شرقی سخن می‌گفت افزود: در کنار آن افزایش سطوح کشت گلخانه‌ای، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار، مهار آب‌های فصلی و ارائه الگوی کشت در اراضی کشاورزی استان به خصوص اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در تعامل با نهادهای اجتماعی ذیربط امکان پذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی درحال حاضر دارای یک میلیون و۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به دلیل کمبود آب در مناطق مختلف استان، ۸۰۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت دیم و آیشی بوده و ۴۰۰ هزار هکتاراز آن به صورت آبی می‌باشدکه از میزان سطوح زیر کشت آبی یکصد وده هزار هکتارآن به باغات اختصاص داشته و تلاش بر این است علاوه بر اصلاح الگوی کشت متناسب با هر منطقه مدیریت مناسب تری بر مصرف آب در این بخش مهم از اقتصاد وتولید اجرایی شود.
ایرانی فام با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌های تنظیمی، ۹۰ درصد از اراضی در شهرستان‌های هشترود وچاراویماق با اختصاص یابی به کشت محصول نخود وعدس از چرخه آیشی حذف می‌شوند، گفت: با توجه به نگاه دوراندیشانه ومهم دولت تدبیر وامید به کشاورزی به عنوان منبع تولید محصول و سرمایه در راستای تحقق امنیت غذایی، این امر درسایر مراکز شهرستانی با تعامل بیشتر با نهاد‌های اجتماعی و افزایش سطح آموزش تولید کنندگان بخش زراعی وباغی تعمیم و تسری یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: هدف سازمان جهاد کشاورزی استان درچارچوب اهداف وزارتی در راستای رسیدن به پایداری در توسعه و تحقق یابی طرح اقتصاد مقاومتی، ترغیب وآموزش کشاورزان به استفاده ازطرح‌ها و برنامه‌های علمی تا علاوه بر ایجاد زمینه لازم برای افزایش سود حاصل از فروش محصولات زمینه لازم برای ورود به بازارهای منطقه با محصولات کیفی هموار شود.
ایرانی فام با اشاره به اینکه طرح کشت یونجه در استان آذربایجان شرقی نیازمند تدوین و آماده سازی دستورالعمل کاشت و تولید به صورت دقیق وکار‌شناسی شده می‌باشد، ادامه داد: در صورت رعایت دقیق الگوی کشت واصول فنی تولید، دسترسی به تولید ۱۵ تن محصول در هر هکتار دور از انتظار نخواهد بود.
وی با تاکید به این موضوع که تحقق امنیت غذایی در کشور از وظایف بخش کشاورزی است، افزود: اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‏‌وری عوامل تولید، ارتقاء کارآمدی نظام سیاست‌گذاری و افزایش نقش و سطح مشارکت کشاورزان و توسعه ظرفیت و ارتقاء کارآیی نظام توسعه فناوری سازگار با ساختار منابع در مناطق مختلف از اهداف و برنامه‌های وزارت متبوع درراستای توسعه این بخش مهم به شمار می‌آید و با تاکید ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان به توسعه آموزش‌های ترویجی، امید می‌رود در میان مدت فرهنگ مصرف درست آب کشاورزی بین بهره برداران نهادینه شده و راندمان آبیاری در مزارع بهبود یابد.
همایش دو روزه بررسی دستورالعمل کاشت و تولید یونجه علوفه‌ای در استان آذربایجان شرقی با مشارکت سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور و سازمان جهادکشاورزی استان در سالن همایش‌های سپاه عاشورا برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز