خبرگزاری کار ایران

نرخ بیکاری طی سالهای اخیر در آذربایجان شرقی افزایش پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۲۷۴

نرخ ۵/۵ درصدی بیکاری استان در سال ۸۴ به ۵/۱۲ درصد در سال ۹۱ رسیده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی بر اساس آخرین آمار طی سال‌های ۸۴ تا سال ۹۱ نرخ بیکاری در این استان همواره در حال افزایش بوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا میراحد حسینی، در نشست مطبوعاتی که با حضور دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز و فرمانده بسیج کارگری سپاه عاشورا آذربایجان شرقی که به منظور تشریح برنامه‌های هفته کارگر استان تشکیل شده بود سخن می‌گفت اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۰ جمعیت استان آذربایجان شرقی سه میلیون و ۷۲۴ هزار و ۶۲۰ نفر که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۹۲۷ نفر فعال هستند که این رقم شامل ۶/۱۳ درصد بانوان و ۴/۸۶ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.
وی جمعیت بیکار استان را ۱۶۴ هزار و ۹۳ نفر شامل ۳۰ هزار و ۷۶۹ زن معادل۷/۱۸ درصد و ۱۳۳هزار و ۳۲۴ نفر مرد برابر با ۳/۸۱درصد عنوان کرد و گفت: جمعیت شاغل آذربایجان شرقی نیز یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۸۳۶ نفر بوده که از این میزان ۹/۱۲درصد زنان و ۱/۸۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهد.
حسینی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی، خدمات و صنعت در استان آذربایجان شرقی را به ترتیب ۳/۲۱،۳۷ و ۷/۴۱ درصد عنوان کرد و گفت: نرخ بیکاری استان آذربایجان شرقی در سال ۹۱ معادل ۵/۱۲ بود که این رقم ۳دهم درصد بیشتر از متوسط نرخ بیکاری کشور است.
وی همچنین نرخ بیکاری جوانان سنین ۲۴-۱۵ را در آذربایجان شرقی ۲/۲۶درصد عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به متوسط کشور ۲ درصد نیز بیشتر است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی بیشترین نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی را به ترتیب در شهرهای میانه، تبریز و جلفا با ۴۴/۱۳،۶۹/۱۲ و ۱/۱۱ درصد اعلام کرد و گفت: کمترین نرخ بیکاری در استان به ترتیب در شهرستانهای خداآفرین، شبستر، هریس و بناب با ۲۶/۴،۶۸/۴،۸/۴ و ۹/۴ مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به نرخ ۵/۵ درصدی بیکاری استان در سال ۸۴گفت: درصورتی که رشد اقتصادی از ۳ درصد کنونی به ۸ درصد برسد، نرخ بیکاری بار دیگر کاهش خواهد یافت و باید درنظر داشته باشیم در حقیقت افزایش رشد اقتصادی مساوی با کاهش نرخ بیکاری خواهدبود.
حسینی سهم تعهد اشتغال آذربایجان شرقی را در سال ۹۲ برابر با ۶۰هزار فرصت شغلی خواند وگفت: از این میزان ۶۹ درصد به تعداد ۴۱ هزار و ۲۴۸ نفر در سامانه رصد ثبت شده است.
‌ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی همچنین تعداد کاریابی‌های غیردولتی استان ۵۴ واحد اعلام کرد وگفت: در سال ۹۲ تعداد ۳۱ هزار و ۴۳۸ نفر شامل ۷۵ درصد مرد و ۲۵ درصد زن در این کاریابی‌ها برای اشتغال ثبت نام کرده‌اند.
حسینی همچنین با بیان این‌که سال گذشته ۴۷ تبعه خارجی در استان غیرمجاز شناسایی و به دادگاه معرفی شده‌اند، افزود: هم اکنون ۵۹۲ هزار و ۳۷۷ نفر کارگر و ۴۵ هزار کارگاه مشمول قانون کار در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.
وی همچنین تعداد کارگران تحت پوشش تشکل‌های کارگری در استان را ۳۶ هزار و ۸۸۱ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد تشکل‌های کارگری استان ۴۰۱ تشکل شامل ۴۴ شورای اسلامی کار، ۳۳۹ نماینده کارگران، ۱۸ انجمن صنفی کارگری، ۱۴ کانون کارگران بازنشسته و یک کانون استانی، می‌باشد
حسینی همچنین تعداد کارگران تحت پوشش نماینده کارگران را ۲۰ هزار و ۳۶۳ نفر ذکر کرد وگفت: ۵۹ تشکل کارفرمایی و یک کانون کارفرمایی نیز در استان فعالیت دارند.
وی تعداد دادخواستهای واصله به اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در سال گذشته را ۱۳ هزار و ۴۸۶ مورد عنوان کرد و گفت: این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۶ درصد کاهش یافته است.
حسینی میزان آرای سازشی در مراجع حل اختلاف را ۴۴ درصد عنوان کرد و گفت: تعداد دادخواستهای تجدیدنظر در سال گذشته در استان نیز ۳ هزار و ۵۲ بوده است.
وی همچنین تعداد آراء صادره در هیئت‌های تشخیص در سال ۹۲ شامل ۱۰ هزار و ۱۹۹ مورد و ۲ هزار و ۴۹۸ رای سازشی عنوان کرد و گفت: این میزان در هیئت‌های حل اختلاف نیز شامل ۴ هزار و ۹۰۹ رای صادره و ۲۷۴ رای سازشی بوده است.
‌ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تعداد بهره مندان از بیمه بیکاری استان را در سال گذشته را ۱۱ هزار و ۵۸۰ نفر ذکر کرد و گفت: در سال ۹۲ تعداد بازرسی‌های انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی به منظور بررسی حسن اجرای قوانین مرتبط ۱۹ هزار ۸۸۷ مورد بوده که ۴/۱۲درصد افزایش یافته است.
وی تعداد بررسی حوادثناشی از کار در استان در سال گذشته را یک هزار و ۴ مورد ذکر کرد و گفت: ۱۳ مجموعه ورزشی کارگران، ۱۲۰ خانه بهداشت کارگری در اختیار کارگران استان آذربایجان شرقی می‌باشد.
رییس ستاد گرامیداشت هفته کارگر استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به پیشینه روزجهانی کارگر و روند تصویب قانون کار در ایران گفت: در جمهوری اسلامی نگاه بسیار خوبی به قشر کارگری وجود داشته و قوانین مصوب در این زمینه بسیاری از حقوق کارگران را که قبلا مطرح نبود محقق ساخته است.
وی گرامیداشت هفته کارگر ضرورتی مهم برای تکریم شأن و جایگاه این قشر تلاشگر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه وحدت رویه مناسبی برای اجرای برنامه‌های هفته کارگر در استان آذربایجان شرقی میان نهادهای مختلف به وجود آمده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز