خبرگزاری کار ایران

در تجمع بزرگ کارگران آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی کارگر مطرح شد؛

عدم امنیت شغلی کارگران باعثتضعیف تشکل‌های کارگری شده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۵۵۸

امروز نیازمند بازگشت به اندیشه متعالی امام راحل در خصوص کارگران و قانون کار هستیم / خواسته‌های کارگران مغفول مانده است / صیانت از تامین اجتماعی وظیفه همه است.

همزمان با ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر، تجمع بزرگ کارگران و بازنشستگان آذربایجان شرقی امروز با حضور محمد اسماعیل سعیدی رییس مجمع نمایندگان استان، اعضای شورای شهر تبریز، دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز و اعضای هیات رییسه تشکل‌های کارگری استان در سالن شش هزار نفری شهید پورشریفی تبریز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در این تجمع با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های اقتصادی کشور مدیون تلاش کارگران است، گفت: نگاه امنیتی از تشکل‌های کارگری باید برداشته شود.
کریم صادق‌زاده تبریزی افزود: روز جهانی کارگر یادآور حماسه بزرگمردانی است که برای احیای حقوق کارگران از جان خود گذشتند.
دبیر ستاد بزرگداشت هفته کارگر در آذربایجان شرقی ۱۱ اردیبهشت را فرصتی برای بیان مطالبات جامعه کارگری و ایستادگی در برابر مافیای سرمایه داری دانست و گفت: امروز نیازمند بازگشت به اندیشه متعالی امام راحل در خصوص کارگران و قانون کار هستیم.
قراردادهای موقت کار امنیت شغلی کارگر را هدف گرفته است
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در ادامه با تبیین برخی از مشکلات و دغدغه‌های قشر کارگری استان گفت: قراردادهای موقت کار که امنیت شغلی کارگران را هدف گرفته دقیقا نفی کرامت و ارزش بالای کارگران است. امروز اجحاف بزرگی در حق کارگران شرکت‌های پیمانکاری و خدمات نیروی انسانی می‌شود.
وی گفت: عدم امنیت شغلی کارگران امروز موجب تضعیف تشکل‌های کارگری شده است.
دستمزد کارگران کفاف امرار معاش آن‌ها را نمی‌کند
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با ابراز تأسف از این‌که دستمزدهایی که کارگران دریافت می‌کنند، ناچیز است و کفاف امرار معاش آن‌ها را نمی‌کند، گفت: اجرای کامل اصول قانون اساسی با حفظ کرامت انسانی کارگران، رفع مشکلات معیشتی این قشر تلاشگر، مهار تورم و گرانی، ایجاد ثبات اقتصادی و مبارزه با کج سلیقگی تنها راه چاره است.
وی با اشاره به برخی از مطالبات جامعه کارگری و بازنشسته استان از دولت و مجلس و تشریح ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع گفت: همسان سازی حقوق کارگران، عدم افزایش حقوق بازنشستگان صندوق آینده ساز به نسبت تورم و ده‌ها مورد دیگر از جمله مطالبات ماست.
اموال سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است
دبیر ستاد بزرگداشت هفته کارگر در آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که در شرایط کنونی حفظ استقلال و صیانت از سرمایه‌های تامین اجتماعی رسالت همگان است، خاطرنشان کرد: اموال این سازمان در هر بخشی متعلق به کارگران بیمه شده، بازنشستگان و مستمری بگیران بوده و به عنوان حق الناس تعریف می‌شود، به عبارتی ما با هر گونه دست اندازی به این اموال مخالفیم.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز ادامه داد: عده‌ای با نام ساماندهی بیمه‌های اجتماعی و درمانی، برای تصاحب صندوق و مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی نقشه کشیده‌اند. این افرد قصد دارند از آشفتگی نظام سلامت استفاده کنند، که نباید اجازه سوء استفاده داد.
عدم پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان صندوق آینده ساز مورد انتقاد است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مطالبات اعضای صندوق بازنشستگی و حمایت آینده ساز تبریز پرداخت و اظهار داشت: عدم پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان باعثاختلال در تنظیم نمودن دخل و خرج و زندگی آنان شده است.
صادقزاده با بیان اینکه نحوه درمانی بازنشستگان روز به روز محدود‌تر شده که جوابگو درمان اعضاء و خانواده آنان نمی‌شود گفت: در مورد معوقات افزایش حقوق پرداخت نشده در سالهای ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ طبق بخشنامه دولت اعضاء خواستار اجرای باقیمانده درصد افزایش حقوق را دارند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه صندوق بازنشستگی و حمایت آینده ساز می‌بایست زیرنظرسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیت کند، ولی با اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که این صندوق خصوصی است هیچ گونه نظارتی بر عمل کرد صندوق صورت نمی‌گیرد، انتظار داریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گام‌های اساسی در جهت رفاه و آسایش کارگران بردارد.
همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود
عضو هیأت مدیره کانونعالی کارگران بازنشسته کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برخی از مطالبات کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت و خواستار توجه به همسان سازی حقوق کارگران شد و اظهار داشت: تحقق اعطای کارت منزلت، افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم، احداثبیمارستان ۳۰۰ تختخوابی، اختصاص سهمیه حج و عمره، افزایش تسهیلات بانکی، احداثخانه مهر در تمامی شهر‌ها و استان‌ها و افزایش کمک هزینه سفرهای زیارتی و سیاحتی بخشی از این مطالبات است.
فراکسیون کارگری در شورای کلانشهر صنعتی تبریز راه اندازی شود
صادقزاده در ادامه اظهار داشت: از جناب دکتر شیری آذر و دکتر چمنی و دیگر اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز انتظار داریم با توجه به حضور چندین هزار کارگر در این شهر صنعتی فراکسیون کارگری در شورای شهر راه اندازی شود.
وی ساماندهی کارگران ساختمانی، رسیدگی به وضعیت حقوق و مزایای بازنشستگان شهرداری، آتش نشانی و شرکت واحد اتوبوسرانی، همسان سازی مزایای پرداختی به کارگران شهرداری در تمامی بخش‌ها را خواستار شد.
افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم موجود نیست
همچنین عضو شورای شهر تبریز در این تجمع در سخنانی با تأکید بر اینکه هیچ جامعه‌ای بدون توجه به قشر تلاشگر کارگر به سامان نخواهد رسید، گفت: اصلیترین شعار انقلاب اسلامی توجه به طبقه محروم جامعه است.
حبیب شیری آذر با بیان اینکه میزان تورم از آمارهای ارایه شده بالا‌تر است، افزود: سوال ما این است که چرا افزایش حقوق با میزان تورم متناسب نیست، در چنین شرایط اقتصادی کارگران چگونه می‌توانند امرار و معاش داشته باشند.
قانون کار به طور کامل اجرا نمی‌شود
عضو هیأت مدیره کانونعالی انجمن‌های صنفی کشور نیز در ادامه این مراسم در سخنانی با انتقاد از اینکه قانون کار خون بهای شهیدان بوده اما به صورت کامل اجرا نمی‌شود، گفت: متاسفانه حرکت مثبت و کافی از سوی دولت و مجلس برای بهبود شرایط زندگی و وضعیت معیشتی کارگران صورت نمی‌گیرد.
ناصر چمنی خاطرنشان کرد: در چنین شرایط اقتصادی و تورم بالای موجود نمی‌توان با ۶۰۸ هزار تومان امرار و معاش کرد، آیا خود مسئولان می‌توانند با این میزان حداقل حقوق گذران زندگی داشته باشند. این در حالی است که برخی از کارگران زن حتی حداقل حقوق را هم دریافت نمی‌کنند.
وی افزود: توصیه ما به دولتمردان این است؛ به جای اینکه سازمان تامین اجتماعی را از دست کارگران بگیرید، بهتر است سیستم نظارتی خود را بالا ببرید، چراکه تامین اجتماعی حق الناس بوده و خون بهای شهیدان است.
کارگران قربانی اجرای نادرست خصوصی سازی شده اند
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: متاسفانه خصوصی سازی به طور صحیح اجرایی نشده و کارگران قربانیان این موضوع هستند.
چنگیز قاسمی ادامه داد: هدف رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی رونق اقتصادی کشور جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال بود در حالی که عدم اجرای صحیح این امر را محقق نکرد.
در ادامه این مراسم قطعنامه پایانی این تجمع قرائت شد.
در این قطعنامه کارگران آذربایجان شرقی از مسئولان خواسته‌اند تا توجه لازم را به رعایت حقوق قانونی این قشر داشته و خواسته‌های قانونی آنان را عملی سازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز