خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی:

سال گذشته ۱۰۰ هکتار از مراتع حاشیه جنگل‌های ارسباران دچار آتش سوزی شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۱۵۱

ساخت مسیرهای دسترسی وآتش بر در این مناطق می توانست به اجرای به موقع و سریع عملیات اطفاء حریق کمک و موجب کاهش چشم گیر وسعت آتش سوزی شود. / ساخت مسیرهای دسترسی و آتش بر در جنگل‌های ارسباران ضروری است. / بیشتر مناطقی که در ۱۰ ساله اخیر در این مناطق دچار آتش سوزی شده‌اند در شرایط توپوگرافی سخت، کوهستانی و صعب العبور قرار دارند که اجرا نشدن این طرح انتقال تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در مواقع اضطراری را با مشکل اساسی مواجه می‌کند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ هکتار از مراتع حاشیه جنگل‌های ارسباران در منطقه آستمال شهرستان ورزقان دچار حریق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا سیروس داودی در گفتگو با خبرنگاران با تأکید بر اینکه ساخت مسیرهای دسترسی و آتش‌بر در جنگل‌های ارسباران با هدف ارسال تجهیزات و امکانات به محل آتش سوزی و اطفاء حریق ضروری است افزود: در این چار چوب با بررسی آمارهای آتش سوزی ۱۰ سال اخیر منطقه ارسباران، مناطقی که بیشترین آتش سوزی در آن اتفاق افتاده را شناسایی و برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: متاسفانه بیشتر این مناطق در شرایط توپوگرافی سخت، کوهستانی و صعب العبور قرار دارد که اجرا نشدن این طرح انتقال تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در مواقع اضطراری را با مشکل اساسی مواجه می‌کند.

داودی پوشش علفی بالا، واقع شدن در حاشیه جنگل، خشکی علف‌ها در اواخر تابستان و رفت وآمد دامداران و گردشگران را از عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار آتش سوزی‌ها در این مناطق عنوان کرد و گفت: ساخت مسیرهای دسترسی و آتش بر در این مناطق می‌توانست به اجرای به موقع و سریع عملیات اطفاء حریق کمک و موجب کاهش چشم گیر وسعت آتش سوزی شود.

وی ادامه داد: به همین منظور طرحی براساس مطالعات، بررسی‌ها و اولویت منطقه‌ای توسط اداره جنگلداری تهیه شده که در مرحله نخست برای هفت کانون بحرانی جنگل‌های ارسباران از نظر آتش سوزی مسیر دسترسی ساخته شود.

داودی طول این مسیر را ۷۵ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این طرح در کمیته فنی این اداره کل مطرح و پس از بررسی‌های کار‌شناسی، با در نظر گرفتن حداقل تخریب تصویب شد.

وی ادامه داد: مراحل اجرایی این طرح با در نظر گرفتن مسایل فنی و با کمترین جابجایی خاک از اوایل سال جاری در منطقه آستمال شهرستان ورزقان به طول ۲۲ کیلومتر آغاز شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکار‌شناسی در خصوص اجرای این طرح، تاکید کرد: مسیر اجرای این طرح در اراضی مرتعی قرار دارد و هیچ گونه قطع درخت در طول اجرای طرح صورت نمی‌گیرد.

داودی یادآوری کرد: نبود دسترسی مناسب به این جنگل‌ها در صورت بروز آتش سوزی می‌تواند صد‌ها هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه را دچار حریق کرده و از بین ببرد.

وی با بیان اینکه جنگل‌های ارسباران ذخیره‌گاه زیست کره است، افزود: ساخت این مسیر کمک شایانی به حفاظت از این جنگل‌ها و کاهش تخریب این مناطق می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز