خبرگزاری کار ایران

رونمایی از قرآن حکاکی شده بر روی سنگ و به شکل کعبه در تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۰۲۷

این قرآن که توسط " داود زمانی‌آذر " هنرمند تبریزی خلق شده، در نمایشگاه قرآن تبریز رونمایی شد.

قرآن حکاکی شده بر روی ۱۱۴ قطعه سنگ گرانیت توسط " داود زمانی‌آذر " هنرمند تبریزی، در آیین افتتاحیه نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داود زمانی‌آذر آفریننده‌ این اثر هنری اظهار داشت: این اثر با ۱۱۴ قطعه سنگ گرانیت سیاه در عرض ۵ سال از بهمن ماه ۸۸ تا اردیبهشت ۹۳ با سوزن گلدوزی و آب طلا حکاکی شده است.

زمانی گفت: در مرکز تمام سنگ‌ها آیه‌ی شریفه‌ی بسم الله الرحمن الرحیم حک شده و دیگر آیات به دور آن به شکل طواف مشاهده می‌شوند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: برای تامین آب طلای مورد نیاز این اثر نفیس ۷۳ نفر طلا و جواهرات خود را اهدا کرده‌اند.

زمانی، با اشاره به طرح این اثر هنری، ادامه داد: مرکز این اثر به صورت کعبه تراش داده شده که در آن سوره حمد حک شده و بقیه سوره‌های اطراف آن به صورت مدور بر روی سنگ‌ها حکاکی شده است.

داود زمانی‌آذر متولد ۱۳۳۹ در تبریز بوده و دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است و نقاش، نویسنده و شاعر است.

وی از ۱۶ سالگی خطاطی و نقاشی را هم‌زمان آغاز کرده و تا سال ۱۳۸۰ نقاشی رنگ روغن روی بوم انجام داده ولی به دلیل همه‌گیر شدن این رشته در حرفه نقاشی تنوع ایجاد کرده و به این نتیجه رسیده که هنر می تواند یک بار دیگر خود را در سخت‌ترین شرایط نشان دهد.

زمانی‌آذر هیچ استادی نداشته و به گفته خود از سال ۸۰ ریزنقاشی‌ها را آغاز کرده و نخستین اثرش تابلوی معروف «از آدم تا خاتم» نام داشت و در آن از ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران تا شهدای انقلاب اسلامی و برخی از مشاهیر ایران‌زمین را به تصویر کشیده است.

وی تصریح کرد: در ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۴ آغاز به کتابت و حکاکی قرآن بر روی سنگریزه‌های یک سانتی‌متری ‌موجود در مصب رودخانه‌ها با استفاده از سوزن‌ کردم و کار کتابت به مدت یک‌هزار و ۵۵۰ شب که معادل چهار سال و سه ماه بود به طول انجامید، این کار را هر شب از ساعت ۲۱ شب تا اذان صبح بدون وقفه کار کرده‌ام.

این هنرمند تبریزی بیان ‌کرد: برای کتابت قرآن بر روی سنگریزه‌ها ۹۷۷ عدد سنگریزه به کار رفته است و کل قرآن را از سوره فاتحة‌الکتاب و بقره در ابتدای بای بسم‌الله و سوره ناس را درست در انتهای میم رحیم قرار داده‌ام.

زمانی‌آذر با اشاره به انگیزه کتابت قرآن روی سنگریزه‌های کوچک اظهار داشت: این آرزوی دیرینه‌ای بود که در سر داشتم چرا که اثر جاودانه‌ای مثل قرآن کریم در جهان بی‌نظیر است و وحی خداوند بر پیامبر خود چیز کمی نیست، از آنجا که انس و علاقه محکمی با قرآن داشتم خواستم هنرم را با قرآن عجین کنم.

وی افزود: از این رو به کتابت قرآن روی سنگریزه‌ها آن هم به وسیله سوزن کردم و در کنار این عشق، علاقه و صبوری که خداوند متعال در من ایجاد کرد، توانستم این اثر را از خود به یادگار بگذارم.

ابن اثر هنری تا بیست و سوم تیرماه جاری در محل سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین‌المللی تبریز در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز