خبرگزاری کار ایران

مرمت خانه تاریخی نیکدل به زودی به پایان می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۵۲۷

این خانه تاریخی در سال ۹۲ بعد از تملک، تجهیز کارگاه شده و با همکاری معماران و هنرمندان زبده شهر به طرز ماهرانه و زیبایی مرمت شد.

شهردار منطقه هشت تبریز از انجام مراحل نهایی مرمت خانه تاریخی نیکدل خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مدبر گفت: این خانه تاریخی در سال ۹۲ بعد از تملک، تجهیز کارگاه شده و با همکاری معماران و هنرمندان زبده شهر به طرز ماهرانه و زیبایی مرمت شد.

وی خاطرنشان کرد: سعی خواهیم کرد طی هفته‌های آتی مرمت این خانه تاریخی را به اتمام رسانده و طی مراسمی از این خانه تاریخی بهره برداری کنیم.

مدبر اضافه کرد: بعد از تکمیل مرمت، برنامه شهریمیز از این خانه تاریخی پخش خواهد شد.

وی به کاهش ارتفاع دیوار خانه نیکدل جهت افزایش دید عمومی و افزایش جلوه‌های بصری خیابان مقصودیه اشاره کرد و گفت: با کاهش ارتفاع این دیوار، زیبایی‌های خانه تاریخی نیکدل آشکار خواهد شد.

گفتنی است خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار بوده و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره‌ ۹۴۷۰ به ثبت ملی رسیده است. ‌این خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد.

خانه در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی(گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است. از حیاط بیرونی توسط دو رشته راه پله ۱۳ تایی وارد راهروهای جانبی و بنا می‌توان شد.

ضلع شرقی حیاط اندرونی شامل یک طنبی کوچک و چهار اتاق می‌باشد. ارتباط حیاط اندرونی و بیرونی از زیر راهروری غربی ساختمان اصلی است. دسترسی به حیاط بیرونی از یک هشتی ورودی در ضلع شمالی بنا می‌باشد. این حیاط بزرگ‌تر و شامل دو حوض سنگی است.

زیرزمین شامل حوضخانه و دو راهرو در طرفین، فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در طرفین این راهرو و یک اتاق در ضلع شرقی بنا است و هم چنین بنا شامل اتاق‌های گوشواره در بالای راهرو‌های جانبی طبقه همکف می‌باشد و این مکان به دلیل استفاده از ارتفاع رفیع طنبی صورت گرفته است.

تزئینات به کار رفته در این ساختماننیز شامل سقف و حوضخانه دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری‌های آیینه کاری شده می‌باشد و این خانه جزء معدود خانه‌هایی است که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است. سرستون‌های زیبای گچی، ارسی‌های نمای جنوبی بنا و آجر کاری نما و هره‌های دیوار را شامل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز