خبرگزاری کار ایران

روستای سرریز جمعیت کندوان ایجاد می شود

کد خبر : ۲۰۲۲۰۴

این روستا با پیش‌بینی ۱۸۰ خانواردر مرحله پی‌سازی است. کندوان یکی از روستاهای گردشگری و تاریخی آذربایجان شرقی به شمار می‌رود. / راه چهار بانده کندوان احداثمی‌شود.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساخت روستای سرریز جمعیت کندوان یکی از مناطق گردشگری و تاریخی این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزین حق‌پرست با بیان اینکه این روستا در مرحله پی‌سازی قرار دارد، اظهار داشت: این روستا در فاصله ۴۰۰ متری روستای تاریخی کندوان در حال ساخت است که در فاز اول ۱۸۰ خانوار را در خود جای خواهد داد.

وی افزود: زیرساخت‌های مورد نیاز روستا از قبیل آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب تأمین و نقشه‌های ساختمان‌ها از سوی مشاور ارائه شده است.

حق پرست با تاکید بر اینکه طراحی، کاملا روستایی و با مراعات حال زندگی روستائیان است، افزود: راه دسترسی، زندگی دامداری و قرارگیری طویله‌ها در اطراف خانه، محل جمع‌آوری علوفه و سایر مواردی که منطبق با یک زندگی روستایی باشد در طراحی روستای سرریز جمعیت کندوان مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به در دست ساخت بودن راه چهار بانده کندوان نیز یادآور شد: لرزش ایجاد شده به دلیل عبور و مرور خودرو‌ها در کران‌ها، بوی لنت و مواد شیمیایی که بر روی کران‌ها نشسته و شادابی آن‌ها را از بین می‌برد و آسیب به سنگفرش کندوان، صدماتی بود که راه کنونی کندوان به بافت تاریخی و طبیعی روستا وارد می‌کرد و منجر به ساخت راه چهار بانده کندوان شد.

حق‌پرست محل ساخت راه چهار بانده را روبروی روستا و آن سوی رودخانه کندوان اعلام کرد و گفت: با احداثاین راه که در مرحله ۷۰ درصدی اجرا قرار دارد از ورود خودرو‌ها به داخل بافت روستا جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین به ۸ هزار متر کف‌سازی انجام گرفته در روستای تاریخی کندوان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آب‌های سطحی اصلیترین مشکل این روستا بود، کف‌سازی به گونه‌ای طراحی شده که آب‌های سطحی را از طریق سیل‌بند، شیب زمین، فاضلاب و جوب‌های طراحی شده هدایت می‌کند.

حق‌پرست با بیان اینکه سه هزار متر از کف‌سازی در کندوان باقی مانده که هم اکنون در دست اجراست، افزود: ضخامت، جنس و مقاومت فیزیکی و شیمیایی سنگ‌های به کار رفته طوری است که هم در مقابل فرسایش و نیز اختلاف دمای بسیار بالای تابستان و زمستان روستا مقاومت می‌کند.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تمامی خانه‌های روستای کندوان را دارای امکانات زیرساختی از قبیل آب، برق، تلفن و فاضلاب اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه گاز شهری به کران‌ها آسیب می‌زند، نفت و گاز کپسول از طریق فرمانداری اسکو در اختیار روستائیان قرار می‌گیرد.

حق‌پرست با اشاره به مهاجرت معکوس جمعیت فصلی در کندوان یادآور شد: در سال ۸۹ حدود ۱۷۰ خانوار با ۷۰۲ نفر جمعیت ثابت کندوان(در فصل زمستان) بودند که این تعداد اکنون به ۳۲۰ خانوار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اداره‌کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با کمک مردم و روستائیان مرمت کران‌ها را به طور پیوسته در دست کار دارد، یادآور شد: پایگاه پژوهشی کندوان در داخل روستا فعال بوده و به امور اجتماعی و مشکلات روستائیان رسیدگی می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز