خبرگزاری کار ایران

منطقه آزاد ارس از کشورهای عربی برای همکاری‌های اقتصادی دعوت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۹۰۴

نمایندگان رسانه‌های عربی زبان از جمله خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی المنار، المیادین، الغدیر و آسیا به منطقه آزاد ارس سفر کردند. / حجم سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در منطقه آزاد ارس، رشد ۴۵ درصدی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تأکید کرد: نقش آفرینی ارس در اقتصاد بین الملل، مرهون اطلاع رسانی صحیح رسانه هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن خادم عرب­باغی در دیدار با نمایندگان رسانه‌های عربی زبان که به منطقه آزاد ارس سفر کرده بودند، گفت: مناسبات فرهنگی، دینی و اقتصادی بین ایران و کشورهای عربی زمینه مساعدی برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف و بخصوص در اقتصاد و تجارت پدید آورده است.

وی افزود: تعاملات اقتصادی بین منطقه آزاد ارس با کشورهای عربی در زمنیه تولید، صادرات، واردات، ترانزیت، تجارت و گردشگری در جریان بوده و زمینه‌های لازم برای گسترش تعاملات فراهم شده است.

عرب باغی در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی المنار مبنی بر فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد ارس اظهار داشت: قانون حمایت از سرمایه گذاران خارجی حاکم در مناطق آزاد بر اساس قوانین حمایتی روز دنیا تدوین شده و بر این اساس منطقه آزاد ارس با وجود موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای منحصر بفرد تعاملات موفق و خوبی با کشورهای حوزه cis و کشورهای همسایه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار خوبی در ارس برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی وجود دارد، از فراهم بودن زمینه‌های حمایتی برای حضور سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور در منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: در حال حاضر حجم سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در ارس رشد ۴۵ درصدی دارد و این روند رو به رشد است.

خادم عرب باغی در رابطه با رفع مشکل سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد خارجی در ارس گفت: تا یک ماه قبل واگذاری زمین به سرمایه گذاران به شرط وجود شریک ایرانی بود، اما با اصلاح قانون، مسئله ارایه سند زمین بنام شخص حقیقی و حقوقی خارجی رفع شده است.

وی به ضرورت حمایت از بخش‌های صنعت و کشاورزی برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در این منطقه صنایعی که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا کالاهای صادراتی و با ارزش افزوده بالا تولید کنند حمایت می‌شوند.

خادم عرب باغی شرایط حاکم بر بخش کشاورزی منطقه آزاد ارس را مطلوب توصیف کرد و گفت: با وجود آب فراوان و استقرار مراکز تحقیقاتی کشاورزی، ۱۳۷ هکتار زمین برای کشت گلخانه‌ای واگذار شده که به زودی تعدادی از آن‌ها مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت و همچنین ۱۸۰۰ هکتار از اراضی منطقه به اراضی باغی اختصاص دارد که کشت و برداشت می‌شوند.

وی افزود: برای فراهم کردن بسترهای صادراتی محصولات کشاورزی، عملیات احداثصنایع تبدیلی و بسته بندی و فرودگاه جهت حمل سریع و آسان به بازارهای داخلی و خارجی آغاز شده است.

عرب باغی در ادامه با اشاره به همسایگی منطقه آزاد ارس با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نزدیکی به کشور ترکیه، اضافه کرد: معافیت‌های ۲۰ ساله مالیاتی و گمرکی، وجود قوانین ویژه مناطق آزاد، اعمال تخفیفات گمرکی و ارائه مشوق‌های ویژه سرمایه گذاری از نمونه مواردی است که برخورداری از آن‌ها این منطقه را به منطقه‌ای با توجیه اقتصادی بالا در حوزه سرمایه گذاری برای تجار تبدیل کرده است.

وی همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الغدیر گفت: هم اکنون ۳۵۰ واحد صنعتی، بازرگانی و خدماتی در منطقه آزاد ارس فعالیت‌های اقتصادی و خدمات تجاری و بازرگانی انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در مصاحبه با این شبکه عربی افزود: با توجه به تکمیل و توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در ارس، شاهد استقبال بی‌نظیر سرمایه گذاران برای حضور در بازار رقابتی این منطقه هستیم، بطوریکه تاکنون بیش از سه هزار و ۳۰۰ شرکت در زمینه تجاری، خدماتی، صنعتی و تولیدی به ثبت رسیده است.

وی افزود: ارس در مسیر توسعه قرار گرفته و یکی از استراتژی‌های بر‌تر این منطقه آزاد توسعه فعالیت‌های تجاری و گردشگری است که در همین رابطه نیز بیش از ۵۱ هزار واحد صنفی و مراکز بزرگ تجاری و همچنین ده‌ها مرکز رفاهی و اقامتی در حال احداثبوده و تا یک سال آینده تعدادی از این پروژه‌ها به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

عرب باغی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش اثرگذار رسانه‌ها در توسعه اقتصاد و روابط بین الملل، گفت: انتظار می‌رود اصحاب رسانه مزیت‌ها و فرایندهای سرمایه گذاری در ارس را بطور صحیح و کامل به مخاطبان خود انعکاس دهند تا در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال «اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی» مزین است، شاهد نقش آفرینی ارس در حوزه اقتصاد بین المللی باشیم.

در این نشست خبری خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی المنار، المیادین، الغدیر و آسیا هر یک در گفتگو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در رابطه با شیوه‌های گسترش روابط اقتصادی و همچنین فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی به بحثو گفتگو پرداختند.

پس از این نشست بازدیدهایی از مناطق گردشگری منطقه آزاد ارس از جمله جاذبه‌های تاریخی، هنری، موزه فسیل و سرامیک و مراکز تجاری و رفاهی صورت گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز