خبرگزاری کار ایران

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

به دلیل اهمال مدیران گذشته، شاهد تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۲۸۹

تغییر کاربری در بیرون شهرها و در خارج از طرح هادی روستاها، نیازمند مجوز جهادکشاورزی است. / دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی، تغییرات غیرقانونی کاربری اراضی را گزارش کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تأکید کرد: به دلیل اهمال مدیران گذشته، شاهد دست اندازی و تغییر کاربری‌های بسیاری را در اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه هرگونه تغییر کاربری در بیرون شهر‌ها و در خارج از طرح هادی مصوب روستا‌ها، نیازمند دریافت مجوز از سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی است، افزود: شوراهای اسلامی و دهیاران در روستا‌ها به عنوان نمایندگان عالی دولت در این مناطق خود باید جلوی تغییر کاربری اراضی را که منجر به نابودی بخش کشاورزی، روستا‌ها و به خطر افتادن تولید و امنیت غذایی می‌شود بگیرند.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل همکاری‌های تنگاتنگ دستگاه قضایی استان حرکت‌های موثری برای حفظ اراضی ملی و کشاورزی به عنوان بیت المال در حال شکل گیری است، افزود: مدیریت امور اراضی به عنوان مجری قوانین در این خصوص ملزم است از صدور مجوزهای غیر قانونی تغییر کاربری اراضی جلوگیری کرده و از تغییر کاربری‌هایی که موجب تغییرات نامطلوب در محیط‌های روستایی و اراضی کشاورزی می‌شود، ممانعت کند.

جعفروند با تاکید بر اهمیت حفظ کاربری اراضی کشاورزی افزود: از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی در روستا‌ها می‌خواهیم با توجه به حضور در منطقه، به عنوان همیار این مدیریت، مشاهداتی را که در این خصوص دارند به اطلاع مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها برسانند تا از تغییر کاربری‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، جهت حفظ اراضی و تذکر ایشان نسبت به مراقبت در حفظ کاربری اراضی کشاورزی افزود: سعی و تلاش مدیران نظام اسلامی در این است که امکانات بهتری فراهم شود تا اراضی کشاورزی به عنوان منابع تولید محصولات غذایی مردم کشور و ضامن امنیت غذایی مردم محفوظ بماند.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان و روستائیان نسبت به جرم محسوب شدن تغییر کاربری اراضی آگاه کافی ندارند، گفت: شایسته است فرمانداری‌ها با همکاری مدیریت‌های جهادکشاورزی برای آگاهی رسانی در خصوص ممنوعیت تغییر کاربری اراضی، برنامه ریزی و اقدامات لازمه را به عمل آورند و نسبت به تبیین قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و قانون منع فروش اراضی زراعی به تعاونی‌های مسکن و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت امر تهیه مسکن در روستا‌ها اقدام کنند چراکه در کنار قوانین مربوط به امور زمین برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیاز به فرهنگ سازی داریم.

وی با بیان اینکه دود تغییر کاربری اراضی کشاورزی به چشم همه ما می‌رود و به امنیت غذایی کشور آسیب می‌زند، افزود: اگر زمین‌ها حفظ شود و بهره برداری صحیح از اراضی صورت بگیرد، نیاز به واردات محصولات غذایی کاهش خواهد یافت.

جعفروند با بیان اینکه اراضی زراعی و باغی و هر نوع زمینی که سابقه زراعت داشته یا در حال زراعت است، خارج از محدوده قانونی شهر‌ها و طرح‌های هادی مصوب روستا‌ها مشمول قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی است، ادامه داد: خرید، فروش و واگذاری هر زمینی در خارج از محدوده قانونی شهر و طرح هادی مصوب روستا که کاربری مسکونی نداشته باشد برای امر مسکن خلاف قانون بوده و هرگونه تغییر کاربری در بیرون شهر‌ها و در خارج از طرح هادی مصوب روستا‌ها نیازمند دریافت مجوز از سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز