خبرگزاری کار ایران

حفظ رتبه نخست ورزش کشوری در سال ۹۳

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۵۸۵

همزمان با ۲۶ مهر روز تربیت بدنی و ورزش بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی و ورزشی در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از اداراتی که عملکرد و کارآیی آن، قشر عظیمی از جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد به دلیل ارتباط مستقیم با قشر جوان و سلامت جسمی جامعه، نقش آن حائز اهمیت است.

به گزارش ایلنا روز بیست و ششم مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده و همین موضوع، بهانه ای برای بررسی عملکرد اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی(تربیت بدنی سابق) است.

این اداره کل که در ارزیابی وزارت ورزش و جوانان به عنوان برترین اداره کل استانی در سال گذشته در بین استان های کشور انتخاب شد در سالجاری و براساس شاخص های تعریف شده، عملکرد بسیاری خوبی در تمامی زمینه ها داشته و چه بسا در سال ۹۳ نیز عنوان سال گذشته خود را تکرار کند.

هرچند ضعف هایی نیز در بدنه این اداره کل وجود دارد اما نقاط قوت آن بسیار زیاد بوده که با قوت بخشیدن به این نقاط و رفع نقاط ضعف موجود، این اداره کل علاوه بر کسب عناوین برتر در امور اجرایی و فعالیتی، می تواند به رشد ورزش کشور در بحثحرفه ای، قهرمانی و همگانی نیز کمک کند.

بررسی عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان در شش ماهه اول امسال و مقایسه آن با سنوات گذشته و مشخص کردن میزان رشد در هر بخشی حائز اهمیت است.

در زیر فعالیت های این اداره کل در بخش های مختلف بررسی می شود تا عملکرد این اداره کل به طور واضح در اختیار عموم قرار گیرد:
آمار ورزشکاران سازمان یافته

در بحثآمار ورزشکاران سازمان یافته و بیمه شده تاکنون و در شش ماهه گذشته نزدیک به ۱۰۲ هزار و ۴۳۰ نفر از ورزشکاران استان ساماندهی شده اند که در این میان رشته فوتبال با بیش از ۲۶ هزار نفر بیشترین تعداد ورزشکاران سازمان یافته را به خود اختصاص داده است.

این در حالیست که در سال ۹۱،۱۱۲ هزار و در سال ۹۲،۱۲۰ هزار ورزشکار در استان ساماندهی شده بودند و با توجه به فرصت شش ماهه امکان رشد تعداد ورزشکاران سازمان یافته در سال ۹۳ بسیار زیاد است.
سرانه ورزشی

سرانه ورزشی آذربایجان شرقی با احتساب اماکن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان، دستگاه های دولتی و بخش خصوصی هم اکنون دو میلیون و ۲۷۸ هزار و ۴۶۰ متر مربع و برابر با ۶۲ سانتی متر مربع برای هر نفر است.

از این میزان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فضای ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان و ۷۳۰ هزار متر مربع مربوط به بخش خصوصی و یا سایر ادارات است.

به عبارتی دیگر ۴۲ سانتی متر مربع از سرانه ورزشی استان توسط اداره کل ورزش و جوانان و ۲۰ سانتی متر مربع نیز توسط بخش خصوص و یا سایر ادارات ساخته شده است.

برای رسیدن به سرانه یک متر مربع تا پایان برنامه ششم توسعه، باید بیش از یک میلیون و ۴۴۰ هزار متر مربع فضای ورزشی در استان ساخته و به سرانه ورزشی اضافه شود.

شهرستان جلفا با ۶۴ هزار متر مربع و میانگین ۱.۱۶ متر مربع بیشترین و مراغه با ۳۹ صدم متر مربع کمترین سرانه ورزشی در استان را دارند.

با اتمام طرح های نیمه تمام و در دست ساخت، میانگین سرانه استان به ۸۲ سانتی متر مربع افزایش می یابد.

اما سرانه ورزش شهرستان تبریز مرکز این استان در حال حاضر ۸۷۲ هزار متر مربع است که میانگین فضای ورزشی برای هر نفر در این شهرستان نیم مترمربع است و با افتتاح طرح های نیمه تمام و افزوده شدن ۱۰۲ هزار متر مربع دیگر، این سرانه تا ۵۶ سانتی مربع افزایش می یابد.

در حال حاضر ۸۴ پروژه عمرانی ورزشی نیمه تمام و یا در دست ساخت در استان وجود دارد که تعداد ۳۷ پروژه اعتبارات استانی، ۲۵ پروژه از اعتبارات ملی و ۲۲ پروژه نیز از سوی شرکت تجهیز و توسعه در حال اجراست.
اعتبارات
اعتبارت جاری و عمرانی استان در سال ۹۳ شامل ۴۸ میلیارد و ۴۱۱ میلیون ریال هزینه جاری و ۱۲۶ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای است.
اماکن ورزشی روباز و سرپوشیده

۴۲۱ مکان ورزشی روباز و سرپوشیده در استان وجود دارد که از تعداد ۱۴۵ مورد روباز و ۲۷۶ مورد سرپوشیده هستند.

بیشترین مکان ورزشی روباز و سرپوشیده با تعداد ۱۲۶ عدد در تبریز و کمترین تعداد نیز با پنج مکان ورزشی در چاراویماق قرار دارد.
حضور در رقابت های کشوری

هم اکنون ۲۳ تیم در رشته های مختلف ورزشی در لیگ های برتر کشوری حضور دارند که از آن جمله می توان به حضور شهرداری در والیبال، دبیری، مس و پایاسازه در فوتسال، تراکتورسازی و گسترش در فوتبال، پتروشیمی و شهرداری در دوچرخه سواری و شهرداری در شیرجه و کبدی اشاره کرد.
همچنین ۱۷ تیم ورزشی از استان در رقابت های لیگ یک و شش تیم ورزشی نیز در رقابت های لیگ دسته دو حضور دارند.
تعداد هیات ورزشی

ورزش استان از نظر تعداد هیات های ورزشی و گسترده شدن رشته های ورزشی در سایر شهرستان ها نیز رشد قابل توجهی داشته به طوری که هم اکنون ۷۷۰ هیات ورزشی در استان فعال هستند.

۴۶ هیات استانی، ۵۸۱ هیات شهرستانی و ۱۴۳ هیات در بخشداری ها فعالیت می کنند.

از نظر تعداد مربی و آموزش اصولی و علمی ورزشکاران نیز بیش از شش هزار و ۷۰۰ نفر در استان مدرک مربیگری در رشته های مختلف گرفته اند.
مسابقات ورزشی و عناوین کسب شده

آذربایجان شرقی در شش ماهه اول امسال از ۱۴ مسابقه قهرمانی کشوری و منطقه ای میزبانی کرده و در ۸۹ مسابقه نیز تیم ها و نفراتی از این استان حضور یافته اند

۱۳۹ ورزشکار استان در این مدت به اردوهای تیم ملی دعوت شده اند که از این تعداد ۳۸ نفر در تیم های ملی انتخاب شده اند.

محموع عناوین کسب شده انفرادی در مسابقات کشوری ۱۲۳ مورد و مجموع عناوین تیمی نیز ۱۸ مورد بوده است.

در مدت سپری شده از سال ۹۳، ورزشکاران استان پنج عنوان جهانی، ۱۰ عنوان آسیایی و ۱۷ عنوان بین المللی کرده اند.

برگزاری ۶۸ فعالیت فرهنگی، ۳۶۴ همایش ورزش همگانی و ۲۶۸ مسابقه عشایری و روستایی از دیگر فعالیت های ورزشی استان در شش ماهه نخست بوده است.

از دیگر موفقیت های مهم ورزش استان در سال ۹۳ می توان به صعودهای عظیم قیچی ساز به قلل ماکالو و چوآیو، مدال نقره قایقرانی در ازبکستان، ارتقا تور دوچرخه سواری آذربایجان، کسب دو مدال در شمشیربازی و درخشش تیم کاراته استان در مسابقات جهانی و مدال نقره آنها اشاره کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان در گفتگویی در خصوص روز تربیت بدنی و ورزش با اشاره به رتبه بیست و هفتمی ورزش استان در کشور در سال ۹۱، اظهار داشت: با تلاش و همکاری مجموعه استان، این رتبه در سال ۹۲ و در بین هشت استان بزرگ و هم تراز کشور به رتبه اولی ارتقا یافت و این موفقیت بزرگی برای ورزش استان است.

سیدمحمد شروین اسبقیان خاطر نشان کرد: کسب عناوین بین المللی، حضور پررنگ و قدرتمند ورزشکاران استان در المپیک ۲۰۱۶ برزیل و کسب مدال در این بازی ها، حضور بیشتر ورزشکاران استان در ترکیب تیم های ملی و افزایش سرانه و ورزشکاران سازمان یافته از اهم برنامه های اداره کل در سال های پیش رو خواهد بود.

وی به اهمیت ورزش و روز تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: روز تربیت بدنی و ورزش، اهمیت این مقوله مهم را یادآوری می کند و نباید اهمیت و جایگاه ورزش در همین یک روز خلاصه شود.

اسبقیان گفت: البته اداره کل ورزش و جوانان در کنار توجه به مقوله ورزش و سلامت، نگاه و عنایت خاصی نیز به مقوله فرهنگی در عرصه ورزشی دارد چرا که ورزش بدون فرهنگ نه در ارزش های دینی و نه در نزد جامعه ما هیچ ارزشی ندارد.

همزمان با ۲۶ مهر روز تربیت بدنی و ورزش بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی و ورزشی در آذربایجان شرقی برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز