خبرگزاری کار ایران

سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۹۴۲

سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه تبریز، با محوریت انتقال بین حوضه‌ای آب برای احیای دریاچه ارومیه در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه تبریز، با محوریت انتقال بین حوضه‌ای آب برای احیای دریاچه ارومیه در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در آغاز این کنفرانس با تاکید بر اینکه در حال حاضر به علت گرم شدن هوا، خشکسالی و عدم مدیریت منابع آب، وضعیت آب در کره زمین به مخاطره افتاده است، اظهار داشت: با این وضعیت پیش آمده، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک مسئله آب به مهم‌ترین چالش کشور‌ها تبدیل شود.

محمد مقدم واحد، افزود: با برنامه ریزی و ساستگذاری درست، اصلاح شیوه کشت و ژنتیک گیاهان و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، می‌توان گام‌های موثری برای حفظ و احیای منابع آب برداشت.
وی، فرهنگ سازی در خصوص مصرف آب و مدیریت صحیح منابع آب در سطح کشور را ضروری عنوان کرد و یادآور شد: وسایل ارتباط جمعی و به ویژه رسانه ملی در کنار سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها می‌توانند؛ کمک شایانی به این بخش داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه تبریز در مورد احیای دریاچه ارومیه نیز یادآور شد: مشارکت همگانی برای احیای این دریاچه ضروری بوده و در این زمینه، نیز ستادی در این دانشگاه تشکیل شده و متخصصان این دانشگاه با تمام توان آماده همکاری در این خصوص هستند.

رییس انجمن هیدرولیک ایران نیز در این کنفرانس با اشاره به فعالیت این انجمن گفت: از بدو تاسیس تا به امروز، این انجمن وابسته به هیچ ارگان، سازمان و وزارتخانه‌ای نبوده و همه فعالیت‌های این مجموعه به صورت مستقل بوده است.

مسعود منتظری نمی‌ن، افزود: انجمن هیدرولیک ایران، برای ادامه هر چه بهتر فعالیت‌های خویش، نیازمند حمایت‌های بیشتر مسوولان و مدیران حوزه‌های مختلف است.

دبیر سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران نیز در این آیین گفت: ۶۲۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده بود که از این تعداد ۵۴۰ مقاله برای داروی انتخاب شد و در طول دو روز برگزاری این کنفرانس؛ ۹۴ مقاله به صورت شفاهی و ۱۲۹ مقاله نیز به صورت پوس‌تر ارایه خواهد شد.

علی حسین‌زاده دلیر، ارائه آخرین دست‌آورد‌ها در زمینه مهندسی هیدرولیک، رفع نیازهای صنعت آب کشور، توجه به شاخص‌های توسعه پایدار، بررسی و رفع مسائل محیط زیست، را از جمله اهداف این کنفرانس ذکر کرد و افزود: در حقیقت هدف برگزارکنندگان این کنفرانس، تلاش در راستای افزایش کیفیت و کاربردی نمودن نتایج تحقیقاتی است که از سوی اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و سایر پژوهشگران علاقه‌مند از سراسر کشور، در اختیار کنفرانس قرار داده‌اند.

حسین‌زاده دلیر تصریح کرد: کاهش سطح آب دریاچه ارومیه و به دنبال آن مشکلات زیست محیطی ایجاد شده باعثشد، تا موضوع اصلی سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران و محوریت آن انتقال بین حوضه‌ای آب برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: انتظار می‌رود، پژوهشگران، محققین، اساتید و دانشجویان با ارائه نظرات و تحقیقات خود در خصوص روش‌های افزایش حجم آب دریاچه ارومیه و برنامه‌ریزی‌های آتی جهت حفاظت از این نعمت خدادادی، باعثاحیای مجدد دریاچه ارومیه و رونق گردشگری در منطقه شوند.

وی آب‌های زیرزمینی و محیط زیست، هیدرولیک محیط‌های متخلخل، انتقال آلودگی در آب‌های زیرزمینی، هیدرولیک زیست محیطی، سازه‌های هیدرولیکی، ضوابط و استانداردهای ملی صنعت آب، تجهیزات و روش‌های اندازه‌گیری در هیدرولیک، مهندسی رودخانه، هیدرولیک دریا و سواحل، هیدرولیک محاسباتی و هیدروانفورماتیک را از دیگر محورهای اصلی این کنفرانس ذکر کرد و گفت: برگزاری چهار کارگاه تخصصی و گشایش یک نمایشگاه با محوریت مهندسی و صنایع آب از دیگر برنامه‌های جنبی این کنفرانس به شمار می‌رود.

بر اساس همین گزارش، همچنین در آیین افتتاحیه این کنفرانس، وحید، چگینی، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، در خصوص مدل سازی اقیانوس و دریا، طرح‌های در دست اجرا و فعالیت‌های این پژوهشگاه، احمد فاخری فرد، عضو کمیته راهبردی احیای دریاچه ارومیه، در مورد معرفی و احیای دریاچه ارومیه و برخی مصوبات آن، خشکیدگی دریاچه ارومیه و اثر تغییر اقلیم یا عوامل انسانی و لزوم انتقال حوزه به حوزه، صادق نجفی، شهردار تبریز در زمینه لزوم احیای دریاچه ارومیه و حیدر علی کشکولی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان استاد پیشکسوت رشته مهندسی آب در خصوص مسایل آب کشور، به سخنرانی پرداختند.

یادآور می‌شود: سیزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران؛ از سوی گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و با همکاری انجمن هیدرولیک ایران و شهرداری ت به مدت دو روز در این دانشگاه برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز