خبرگزاری کار ایران

دبیراجرایی خانه کارگر تبریز:

دولتمردان نباید عزت کارگران را نادیده بگیرند و پا روی منافع آنان بگذارند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۴۰۲

در حال حاضر ۸۵ درصد بدنه کار وتولید و صنعت به قراردادهای موقت یک ماهه تا یکساله بدل شده که نگران کننده است.

دبیراجرایی خانه کارگر تبریز گفت: کارگران حامی دولت تدبیر و امید هستند اما نباید دولتمردان عزت کارگران را نادیده بگیرند و پا روی منافع آنان بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حاج کریم صادق زاده که در نشست مشترک اعضای هیئت مدیره و بازرسان تشکل‌های کارگری آذربایجان شرقی که با حضور معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و کار‌شناسان آن معاونت در قالب دبیرخانه مشترک تشکیل شده بود سخن می‌گفت اظهار داشت: وضعیت کارگران با قانون کار فعلی ناگوار است اگر بخواهند موادی از آن را هم کمرنگ کنند و موضوعاتی مانند امنیت شغلی به خطر بیافتد، شرایط بسیار نامساعد خواهد شد.

وی خواستار تعیین آشکار مواضع کسانی که خواستار تغییر قانون کار هستند شد و گفت: واقعیت این است که در حال حاضر در حوزه روابط کار ونهادهای صنفی با مشکلاتی مواجه هستیم و افزون بر آن از همه تشکل‌های کارگری اعم از مجمع نمایندگان، شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی کارگری می‌خواهیم نظرات خود را در این خصوص به طور واضح بیان کنند.

دبیراجرایی خانه کارگر تبریز به وضعیت بدنه جامعه کارگری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد بدنه کار وتولید و صنعت به قراردادهای موقت یک ماهه تا یکساله بدل شده که نگران کننده است.

صادق زاده با تأکید بر اینکه انتظار از همه گروه‌های اجتماعی بر این است که ملزم به رعایت قانون شوند اظهار داشت: نباید منافع جامعه کارگری توسط نمایندگان شرکای اجتماعی همچون دولت و کارفرما نادیده گرفته شود.

وی با انتقاد از تدوین برخی آیین نامه‌ها در حوزه روابط کار و تأمین اجتماعی آن را بازی مسلم با حقوق مسلم قشر کارگر عنوان کرد و گفت: در این زمینه می‌توان به آیین نامه جدید تشکیل هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که بر اساس آن دیگر به کارگران بازنشسته‌ای که عمری را به شایستگی در سنگر جامعه کارگری فعالیت داشته و تجارب ارزنده‌ای را در اجرای دقیق قانون دارند دیگر اجازه حضور وخدمت در این مراجع حقوقی داده نمی‌شود البته در این میان سکوت نهادهای صنفی و کارگری در برابر چنین اقدامات غیرقانونی جایز نیست حداقل انتظار ما این است حداقل از حضور کارگرانی که بازنشسته شده و دارای تجارب و مدارک حقوقی لازم هستند در این مجامع استفاده بهینه شود.

صادق‌زاده به اهداف تشکیل این جلسه بر مبنای سه جانبه گرایی اشاره و از آن استقبال کرد و گفت: مطابق برنامه پنجم توسعه هرگونه تغییر در مقررات کار و تأمین اجتماعی منوط به رعایت سه جانبه گرایی و حفظ منافع مشترک می‌باشد اما بیشتر مشکل ما در این زمینه به بحثآئین نامه‌های اجرایی برمی گردد که دارای اشکال بوده و عموما این اصل در آن‌ها رعایت نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با تأکید بر اینکه مشکل اصلی موجود در این حوزه مربوط به قانون کار نیست اظهار داشت: معضل ما به بحثروابط کار مربوط می‌شود از سویی حضور برخی افراد خودسر ومنعفت طلب در مجموعه‌های ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله استان آذربایجان شرقی که با چراغ سبز برخی آقایان خدمات سلیقه‌ای به کارگران و کارفرمایان ارایه می‌دهند سبب شده تا مشکلات بیشتر و اساسی‌تر شود که به اعتقاد بنده به جای طرح بحثتغییر قانون کار مسئولین مرتبط مرد ومردانه به میدان بیایند و مانع منفعت طلبی چنین آقایانی را بگیرند البته در آذربایجان شرقی اقداماتی خوبی آغاز شده اما تدوام و شدت آن را خواهانیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به موضوع برخی آیین نامه‌ها از جمله در زمینه مشاغل سخت وزیان آور و ماده ۱۰ نوسازی صنایع مربوط به بازنشستگی با ۲۵ سال سابقه، بیمه‌های تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی اظهار داشت: یک نگاه کلی تعارض آشکار میان قانون و آئین نامه صادره را نشان می‌دهد که باید فکری اساسی در این خصوص شود.

وی در ادامه در این زمینه به آئین نامه اخیر ابلاغی از سوی مدیرعامل تأمین اجتماعی در قبال ماده ۱۰ نوسازی صنایع اشاره کرد و گفت: این آیین نامه جدید شرایطی را تدوین کرده که بر اساس آن امکان بازنشستگی زودهنگام کارگران با استفاده از این قانون به صورت غیرقانونی به اختیار کارفرما واگذار شده است که اعتراضات جدی نسبت به آن وجود دارد و باید اصلاح شود.

صادق‌زاده با تأکید بر اینکه باید همگان مانع از تضییع حقوق کارگران این قشر زحمتکش شوند گفت: اگر اصلاحی هم در قانون کار صورت می‌گیرد بستر باید به نفع کارگران باشد و برای نمونه و در یک گام روبه جلو مواضع در قبال اعتراضات به حق این قشر به صورت واضح و آشکار اعلام شود.

وی به ۲۹ آبان ماه سالروز تصویب قانون کار اشاره و آن را فرصتی بزرگ برای تشکیل گردهمایی‌ها در دفاع و حمایت از این قانون دانست و گفت: خط قرمز ما کارگران ولایت و نظام است ولی اگر دولتی به بهانه دفاع از حقوق کارگران به ماهیت قانون کار و تأمین اجتماعی دست اندازی کند از حقوق کارگران و بازنشستگان دفاع خواهیم کرد.

صادق‌زاده تأکید کرد: مطمئن باشید مصالح و منافع کارگران و بازنشستگان را قربانی هیچ ملاحظه‌ای نخواهیم کرد.

وی با اشاره به برخی از مفاد مطرح شده در خصوص تغییر قانون کار خاطرنشان کرد: متأسفانه حرکتی از سوی حوزه روابط کار آغاز شده و در قالب بحثاصلاح قانون کار تیشه به ریشه کارگران قراردادی می‌زند و در هیچ کجای آن امنیت شغلی کارگران را لحاظ نکرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با دعوت از همه کارگران برای حضور در صحنه افزود: ۲۹ آبان در سالروز تصویب قانون کار ما کارگران قدرت واقعی خود را به نمایش خواهیم گذاشت و پاسخی قاطع به مخالفان این قانون خواهیم داد کارگران باید به میدان بیایند و نسبت به تضییع حقوق خویش اعتراضات خود را بیان کنند.

صادق‌زاده تأکید کرد: تکلیف ما را قانون مشخص کرده و هرکس به این قانون تعرض نماید در مقابل او خواهیم ایستاد و سکوت نخواهیم کرد.

دبیراجرایی خانه کارگرتبریز به اقدامات دولت نهم و دهم در قبال این تشکیلات کارگری اشاره کرد و گفت: ما در ۸ سال گذشته در دولتهای تحت زمامداری احمدی‌نژاد وقتی که به این تشکیلات بزرگ کارگری اخم کرد آن را یک فرصت دانستیم و از آن همانند کشورهای توسعه یافته استفاده و کار تشکیلاتی و صنفی خود را با قدرت تمام به پیش بردیم بر عکس عده‌ای که هر بار که دولت از تشکیلات آن‌ها روبرمی گرداند درمانده می‌شوند.

وی افزود: یادمان نرفته است که وزیر کار دولت سابق با دو هدف اول آنکه محبوبیت خانه کارگر را کاهش دهد و از سویی به ایجاد اختلاف میان تشکل‌های کارگری دست بزند، این نهاد را حزب سیاسی معرفی کرد اما امروز فضا عوض شده و نباید اجازه داد تا دست‌های پنهان در حوزه روابط کار از آستین بیرون بیاید و با دست نوشته‌های واهی که وحدت جامعه کارگری را نشانه رفته است بر هم زند انتظار ما این است با توجه به فعالیت خوب دولت تلاش و امید اهداف به سمت دفاع از حقوق کارگران حرکت کند.

صادق‌زاده با تأکید بر اینکه جامعه کارگری همیشه و همه حال از صاحبان سرمایه‌ای که به صورت اصولی از حقوق حقه کارگران دفاع می‌کنند حمایت لازم را دارند اظهار داشت: اما قطعا از سرمایه دارانی که در فکر تعطیلی کارخانه و تضییع حقوق کارگران هستند مخالف هستیم.

وی در خاتمه با استقبال از برگزاری چنین نشست‌هایی با حضور تمامی تشکل‌های کارگری خاطرنشان کرد: جامعه کارگری در کنار نقد عملکرد از اقدامات شایسته‌ای از جمله دستور العمل شماره ۳۵ روابط کار که در جهت برچیده شدن برگ­های سفید امضاء از سوی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شده مورد توجه قرار داده و از آن تقدیر می‌کند.

گفتنی است در این نشست تشکل‌های کارگری خانه کارگر، اتحادیه انجمن‌های اسلامی کارخانجات تبریز، کانون انجمن‌های صنفی کارگری آذربایجان شرقی، کانون شوراهای اسلامی کار استان و مجمع نمایندگان حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز