خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز:

۱۷ کارخانه بحرانی در آذربایجان شرقی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۷۷۶

اکنون ۱۷ واحد بزرگ تولیدی از جمله ماشین آلات صنعتی، کمپرسورسازی، بلبرینگ سازی در آذربایجان شرقی با بحران‌های بزرگ و کوچک روبرو هستند که مشکلات آنها عمدتا ناشی از واگذاری نادرست و نا اهل بودن افرادی است که مدیریت آنهارا در اختیار قرار گرفته‌اند.

گردهمایی با شکوه کارگران استان آذربایجان شرقی به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تصویب قانون کار در حمایت از این قانون و با طرح مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگان به میزبانی خانه کارگر تبریز برگزار شد.

در این آیین با شکوه که با شرکت کارگران از سراسر استان آذربایجان شرقی و با حضور پرشور از شهرهای مراغه، سراب، آذرشهر و مرند در سالن چند منظوره ورزشی عدالت کارگران تبریز برپا شده بود، تمامی تشکل های کارگری استان از جمله کانون انجمن های صنفی کارگری حرف و صنعت استان، کانون شوراهای اسلامی کار، مجمع نمایندگان کارگران، اتحادیه انجمن های اسلامی کارخانجات، کانون بازنشستگان استان نیز به طور منسجم شرکت داشتند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در آغاز این گردهمایی از ۲۹ آبان ماه سالروز تصویب قانون کار به عنوان روزی بزرگ برای جامعه کارگری یاد کرد و گفت: تصویب این قانون با خون دلهای بسیاری به ثمر نشست تا نویدبخش آینده ای روشن و التیام بخش دردهای بی شمار کارگران مظلوم باشد کارگرانی در تمام عرصه های انقلاب افتخارآفرین بودند تا مبادا این انقلاب به دست نااهلان بیافتد اما با عرض تأسف آنچه نصیبشان شد تنها فقر و محرومیت بود.

کریم صادق زاده تبریزی با هشدار به کسانی که درصدد تغییر قانون کار هستند گفت: ۲۹ آبان ماه فرصت کم نظیری در سراسر کشور برای جامعه کارگری است تا در این روز بطور واضح و آشکار به دولتمردان و مجلسیان بگوییم که بگذارید با این قانون سرنوشت کارگران بیش از این تغییر نیاید.

وی قانون کار را یادگار حضرت امام خمینی(ره) عنوان کردو گفت: عده ای درصدند با عنوان کردن حمایت از کارگران موادی از قانون کار را کمرنگ کنند و طی آن حقوق حقه کارگران درمباحثی همانند امنیت شغلی و اخراج را از بین ببرند و ما مصرانه از آقایان می خواهیم به جای طرح این تغییرات به دنبال اعتبار بخشی به جایگاه کارگران باشند.

صادق زاده در حالی که اسنادی از مفاد پیش نویس تغییر قانون کار را به کارگران نشان می داد، افزود: زمانی که کارگر از ترس اخراج حق اعتراض نداشته باشد و هرچه کارفرما امر کند بپذیرد آیا می توان از روابط کار در محیط های کار سخنی به میان آورد.

وی با بیان اینکه قانون کار فعلی وحی منزل نیست گفت: برخی مواد این قانون نیاز به اصلاح به نفع کارگران دارد که یکی از ضعف های آن سکوت درباره حق اعتراض و اعتصاب کارگران است و باید چنین خواسته هایی در این قانون زنده شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز که بارها سخنانش با تشویق و شعار های پرشور کارگران همراهی می شد، خاطرنشان کرد: آنچه که که امروز از پیش نویس اصلاح قانون کار سخن به میان آمده مفهوم حاکمیت دیکتاتوری در محیط های کارگری را ترسیم می کند البته به یاد داشته باشیم در دولت تدبیر و امید علی رغم تغییرات مدیریتی هنوز در بدنه دولت کارشناسانی از دولت های قبلی باقی مانده اند که با ترفندهایی در صدد مانع تراشی در اهداف کلان دولت تدبیر و امید هستند.

صادق زاده خاظرنشان کرد: وزیر کار دولت یازدهم از بدنه جامعه کارگری بوده و در یکسال گذشته هم نشان داده که پذیرای نقدو پیشنهادات این قشر است.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریزبا اشاره به مشکلات برخی واحدهای بزرگ تولیدی استان آذربایجان شرقی آن را نتیجه اجرای نادرست خصوصی سازی دانست و گفت: اکنون ۱۷ واحد بزرگ تولیدی از جمله ماشین آلات صنعتی، کمپرسورسازی، بلبرینگ سازی در آذربایجان شرقی با بحران های بزرگ و کوچک روبرو هستند که مشکلات آنها عمدتا ناشی از واگذاری نادرست و نااهل بودن افرادی است که مدیریت آنهارا در اختیار قرار گرفته اند.

وی با قدردانی از اقدام بجا و شایسته استاندار آذربایجان شرقی به عنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید در رفع مشکل کارخانه تبریزکف گفت: انتظار داریم در مورد سایر واحدها نیز سریعا و قاطعانه با کارفرمایان متخلف برخورد شود و جلوی سوء استفاده ها گرفته شود و همانطورکه استاندار آذربایجانشرقی مطرح کرده اند، بایستی استاندار با استفاده از ظرفیت های قوانین موجود راهکارهایی ارائه کند تا مشکلات کارگران حل و فصل شود.

صادق زاده در این زمینه به مشکل کارگران ماشین آلات صنعتی تبریز اشاره کرد و با حمایت از این کارگران گفت: نباید اجازه داد تا کارفرمای متخلف به خود اجازه دهد تا به آسانی حقوق کارگران را پایمال کند.

وی با تأکید بر پرهیز تبدیل خواسته های کارگران به مسایل امنیتی افزود: دولت همچنانکه نشان داده است می تواند با کارفرمای متخلف برخورد کند و طعم عدالت را به آنان بچشاند لذا تدوام این بی توجهی ها در پایمال شدن مطالبات کارگران قابل قبول نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با بیان اینکه خط قرمز کارگران ولایت و نظام است گفت: ما کارگران در برابر دولت و مجلسی که به صورت سلیقه ای به مسایل قانون کار و تأمین اجتماعی نگاه کرده و عزت آنا

کارگران را نادیده بگیرد و پاروی منافع آنان بگذارد ساکت ننشسته و مصالح و منافع کارگران و بازنشستگان را فدای هیچ چیزی نخواهیم کرد.

صادق زاده با اشاره به مفاد برخی آیین نامه های صادره آن را در تناقض آشکار با قانون کار و تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: متأسفانه این آیین نامه های صادره به صورت یکجانبه دستخوش تغییرات آقایان شده و در این آیین نامه های اجرایی شرایط برای کارگران سخت تر شده است اما با این حال با گستاخی تمام از آن حمایت می کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در ادامه سخنان خود به مشکلات کارگران تحت پوشش صندوق بیمه آینده ساز اشاره کرد و گفت: در شرایطی که در شهرهایی همچون اصفهان شاهد هستیم نمایندگان مجلس برای ادغام صندوق ورشکسته بیمه صنعت فولاد با تأمین اجتماعی تلاش می شود در استان آذربایجان شرقی حرکتی از طرف نمایندگان و مسئولان دست اندرکار برای رفع مشکلات کارگران تحت پوشش این صندوق دیده نمی شود.

رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات سازمان تأمین اجتماعی به ویژه در بخش درمان اشاره کرد و با مخالفت جدی با بیمه درمان تکمیلی گفت: با وجود قانون الزام درمان دیگری نیازی به بیمه درمان تکمیلی نیست اما کسی به این موضوع توجهی ندارد.

صادق زاده موضوع احداثبیمارستان جدید تأمین اجتماعی در تبریز را یاد آور شد و گفت: متأسفانه محلی که برای احداثاین بیمارستان پس از مدتها تعیین شده در مکانی دور از تبریز و زمینی نامناسب است که قطعا نمی تواند پاسخگوی ایجاد این بیمارستان باشد که به اعتقاد ما این مکان می تواند برای احداثپلی کلینیک های خاص موردنیاز بیمه شدگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما خواهان احداثبیمارستان جدید تبریز در شهرک خاوران در یک مکان مناسب، بازسازی و توسعه بیمارستان ۲۹ بهمن هستیم تا نیازهای درمانی استان آذربایجان شرقی که عملا پاسخگوی شمالغرب کشور است هستیم.

همین گزارش حاکی است در طول این این مراسم کارگران شرکت کننده بارها با شعار های " کارگر اویاخدی؛ قانونا دایخدی "، قانون کار ایران؛ یادگار امام است "، " مفاد قانون کار؛ اجرا باید گردد "، " مخالف قانون کار؛ مخالف امام است "، " تغییر قانون کار؛ مخل اشتغال است "، " قانون کار؛ حامی کارگران است "، " اجرای قانون کار؛ از تغییر بهتر است "، " عمل به قانون کار؛ بهترین تغییر است "، " قانون کار ایران؛ سه جانبه گرایی است "، " قانون کار ایران؛ منافع ملی است "، " تغییر قانون کار؛ ناامنی شغلی است " شور و حال خاصی را به این گردهمایی داده بودند.

همین گزارش حاکی است در ادامه این همایش پس از سخنرانی رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و ناصر چمنی رییس کانون انجمن های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی

قطعنامه پایانی بیست و چهارمین سالگرد تصویب قانون کار قرائت شدند.

در این قطعنامه با هشدار نسبت به حذف و تغییر تعدادی از مواد حمایتی قانون کار به قانون خروج کارگران کارگاههای پنج نفره از شمول قانون کار، طرح خروج کارگران قالیباف از شمول قانون کار و تأمین اجتماعی، طرح رفع موانع تولید و اجرای ماده ۱۹۱ قانون کار در خصوص مستثنا کردن کارگران کارگاههای زیر ۱۰ نفر از برخی مواد قانون کار و همچنین قانون تأسیس مناطق آزاد تجاری اشاره و اعتراض جدی کارگران به تلاش دولت برای تغییر این قانون را اعلام شده است.

در بخش دیگری از این قطعنامه با اشاره به مطالبات قانونی دولت به تأمین اجتماعی که رقم بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان در پایان سالجاری نزدیک می­شود از مجلس و دولت خواسته شده است برای انجام تعهدات قانون سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان و مستمری بگیران سازوکار پرداخت این مطالبات را در بودجه سنواتی و همچنین برنامه ششم توسعه به روشنی دیده شود.

در این قطعنامه همچنین با اشاره به اینکه بیمه مکمل درمان وجاهت قانونی ندارد تصریح شده است: در این راستا هم وزارت بهداشت و هم سازمان تأمین اجتماعی و همه کسانی که در این رابطه دخیل و سهیم هستند مسئولیت تضامنی دارند چرا که عقد قرارداد به استناد بند(د) ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه غیر قانونی بوده و شرکتهای بیمه تجاری حق چنین اقدامی را ندارند ما جداً از بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی می خواهیم که با تقویت درمان مستقیم مانع از چنین اقداماتی شود که مبالغ هنگفتی از حقوق مستمری بگیران را به جیب حاکمان درمان خصوصی واریز ­نماید.

همین گزارش حاکی است در حاشیه این همایش تعدادی از کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز که به دلیل دریافت نکردن چند ماه حقوق خود دچار مشکل شده اند، اعتراض خود را نسبت به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی اعلام داشته و خواستار اصلاح روند واگذاری فعلی آن شدند و همچنین کارگران صندوق بیمه آینده ساز خواستار توجه جدی به مسائل این صندوق شده و درخواست تشکیل کمیته ویژه راهبردی در جهت حل و فصل خواسته های قانونی خود شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز