خبرگزاری کار ایران

برگزاری جلسه کنترل خسارت آفت کرم خراظ در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۹۴

جلسه بررسی کنترل آفت کرم خراط با ارائه راهکارهای کنترل آفت کرم خراط در پایلوت‌های اجرائی ۶ گانه استان آذربایجان شرقی در قالب مدیریت تلفیقی این آفت برگزار شد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، نحوه کنترل آفت کرم خراط در پایلوت‌های اجرائی ۶ گانه در این استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در استان آدربایجان شرقی، محمود کیا امروز در جلسه بررسی کنترل آفت کرم خراط استان آذربایجان شرقی گفت: امیدواریم با هماهنگی‌های لازم بین بخشی و نیز همکاری خود باغداران استان بتوانیم در کاهش میزان خسارات این آفت توفیق یابیم.

وی درباره اهمیت موضوع خسارت کرم خراط به درختان گردو به ویژه در شهرستانهای حوزه دریاچه ارومیه و کارهای انجام یافته در گذشته و دعوت از محققان و اساتید دانشگاه برای ارائه راهکار افزود: در اجرای مصوبه‌های قبلی در سال ۹۳ با عقد قرارداد با کلینیکهای گیاه‌پزشکی شهرستانهای ذینفع در قالب ۶ پایلوت اجرایی مدیریت تلفیقی آفت با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شد.

به گفته کیا، با اجرای کارگاه‌های آموزشی، ترویجی و توجیهی در محل پایلوت‌های اجرایی برای باغداران منطقه و اخذ نتایج مثبت لازم با طرح مشکلات باغداران در کنترل آفت، به دلیل انجام برگزاری جلسات منظم و اقدامات کنترل آفات بروشهای متعدد و مناسب و با بالابردن آگاهی بیشتر کشاورزان و باغداران در نحوه کنترل آفت کرم خراط، شاهد کاهش خسارات ناشی از این آفت در مناطق ۶ گانه پایلوت‌ها در استان بوده‌ایم.

بر پایه این گزارش کارشناسان فنی کلنیکهای گیاه‌پزشکی و مسئولان حفظ نباتات شهرستانهای آذرشهر، تبریز و شبستر حاضر در جلسه با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام یافته در قالب ۶ پایلوت اجرایی در قطعات ده هکتاری و بیست هکتاری جمعاً در سطح هفتاد هکتار گفت: عملیات نصب تله‌های فرمونی و ردیابی و شکار انبوه آفت و تعیین دینامیسم جمعیت آفت و تهیه پیک پرواز پروانه آفت و انجام آزمایشات کاربردی سموم و اجرای روش اخلال در جفت یابی آفت در سطح بیست هکتار و اجرای آزمایشی نصب تله‌های نوری با لامپ LED وUV به تعداد لازم در ارتفاعات صفر، دو متری، چهار متری از کف زمین و استفاده از خمیر سمی در دالانهای فعال لاروی به مقدار یک هزار و۴۷۰ کیلوگرم از جمله اقدامات صورت پذیرفته در این طرح بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز