خبرگزاری کار ایران

کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه از اجرای طرح بهکاشت استقبال کردند

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۱۷۷

با توجه به اینکه شهرستان بناب برای کاشت زعفران و پسته مستعد است، هم اکنون برای کشت هر هکتار زعفران در زمین های کشاورزی بناب ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال هزینه می شود و می توان تا سه سال آینده پیاز زعفران هم در شهرستان تولید و عرضه کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از استقبال کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه از اجرای طرح بهکاشت در این مناطق خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا جعفر صادقی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان بناب برای کاشت زعفران و پسته مستعد است، هم اکنون برای کشت هر هکتار زعفران در زمین های کشاورزی بناب ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال هزینه می شود و می توان تا سه سال آینده پیاز زعفران هم در شهرستان تولید و عرضه کرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بهکاشت در در منطقه بناب عمدتاً در پایاب سد علویان آذربایجان شرقی صورت می پذیرد افزود: دست همه محققان وکارشناسان کشاورزی را جهت اجرایی کردن طرح بهکاشت دریاچه ارومیه به گرمی می فشاریم.

صادقی با بیان اینکه برای نجات دریاچه ارومیه طرح " بهکاشت " بهترین گزینه در راستای حمایت همزمان از کشاورزان می باشد افزود: طرح های زیادی در این خصوص در کمیته های مختلف مطرح شده و در مرحله انجام می باشد.

وی با بیان اینکه از محققان می خواهیم برای اجرایی کردن طرح های بهکاشت در این منطقه راه حل های عملی خود را ارائه دهند گفت: برای اجرای طرح های بهکاشت در حوزه دریاچه ارومیه قبل از همه به اعتماد و همکاری بهره برداران بخش نیاز داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب با بیان اینکه سال هاست مشکل کم آبی را در بناب حس کرده ایم افزود: از سال ۹۱ کاشت گونه های پرمصرف آبی مانند پیاز و گوجه فرنگی را به هیچ وجه به کشاورزان پیشنهاد نمی کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی تاکنون یکصد کیلومتر کانال آبرسانی بتونی در شهرستان بناب کار شده است افزود: ۱۱۵ کیلومتر دیگر نیز در مرحله شناسایی و مطالعه قرار دارد تا به این طریق لااقل جلوی هدر‌رفت آب در مسیر انتقال به باغات و مزارع را گرفته باشیم و با این کار راندمان آب در این بخش دست‌کم ۳۵ درصد افزایش می یابد.

صادقی با اشاره به اینکه برای تولید هر کیلو پیاز بیش از ۵۰۰ لیتر آب مصرف می شود، در حالی که قیمت فروش آن کمتر از ۵۰۰ تومان است، افزود: ادامه روند کنونی در بخش کشاورزی آذربایجان توجیه اقتصادی ندارد و ما تلاش می کنیم با ترویج گروهی تغییر الگوی کاشت به محصولات با ارزش افزوده بیشتر و مصرف آب کمتر، نسبت به حذف محصولات پر مصرف و کم بازده اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه اورمیه وشور شدن آب و خاک منطقه به تبع آن، مجال تغییر و اصلاح برنامه های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی را را محدود کرده است ادامه داد: ما به دنبال استفاده بهینه از آب سد علویان هستیم و برای این منظور پوشش انهار و احداثکانال های بتونی پیش‌بینی شده تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

صادقی با بیان اینکه تغییر شیوه های آبیاری باغات به آبیاری تحت فشار وکم فشار از برنامه های مدیدیت جهاد کشاورزی شهرستان به شمار می رود افزود:. شوری منابع آبی اراضی حاشیه دریاچه در محدوده شهرستان بناب باعثشده که روش های آبیاری بارانی و قطره ای با محدودیت مواجه شود ولی روش های نوین آبیاری کم فشار می تواند در اراضی مذکور جایگزین گردد. که در این راستا جهاد کشاورزی نسبت به شناسائی اینگونه اراضی اقدام کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز