خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:

اولین قربانی خشک شدن دریاچه ارومیه شهر تبریز است

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۸۷۳

با موضوع احیای دریاچه ارومیه، جلسه مشترک کارگروه اشتغال و معیشت جایگزین در دانشگاه تبریز برگزار شد

جلسه مشترک کارگروه اشتغال و معیشت جایگزین در راستای احیای دریاچه ارومیه امروز با حضور دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در این مراسم، با اشاره به لزوم حل سریع مشکل خشکی دریاچه ارومیه گفت: در همین راستا حرکات و اقدامات خوبی انجام گرفته است که تشکیل کارگروه ۶۰۰ نفره در دانشگاه صنعتی شریف و جمع آوری مطالعات اساتید سراسر کشور از نمونه اقدامات انجام شده است.

عیسی کلانتری، همچنین به نقش دانشگاه ها در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: متاسفانه پیکره علمی از پیکره اجرایی جداست و این دانشگاه ها هستند که با استفاده از توان علمی در راستای اجرایی کردن طرح ها می توانند کمک شایانی در احیای این دریاچه بکنند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در بسیاری از موارد در استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در حل مشکلات مملکت کوتاهی شده است، اظهار داشت: رفع مشکلات کشور و انجام پروژه‌های بزرگ در موارد استثنایی زمان جنگ تحمیلی توسط دانشگاه‌ها صورت گرفت، اما متأسفانه این تجربیات بعد از جنگ آن طور که شایسته است، ادامه پیدا نکرد.

وی، با بیان اینکه اولین قربانی دریاچه ارومیه شهر تبریز خواهد بود، گفت: دانشگاه‌های منطقه می توانند، به عنوان بازوی کمکی و علمی با همکاری دانشگاه شریف در راستای احیاء دریاچه ارومیه تلاش کنند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند آینده پژوهی استان را در تمام ابعاد عهده‌دار شود، خاطرنشان کرد: هر دانشگاه مادر می‌تواند با احداثیک مرکز آینده پژوهی در تمامی رده‌ها ورود کرده و با ارائه راهکارهای علمی و کاربردی در راستای رفع مشکلات با ارائه راهکارهای علمی و کاربردی تلاش کند.

کلانتری، با اشاره به اینکه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با درنظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین آب برای دریاچه در کوتاه مدت باشد، تصریح کرد: در کنار راهکارهای ستاد برای احیای دریاچه ارومیه با ایجاد پایداری در حوضه آبریز به خصوص در بخش کشاورزی، با توجه به نقش حدود ۳۰ درصدی بخش کشاورزی در اشتغال حوضه، برنامه افزایش اشتغال و معیشت جایگزین مورد توجه قرار گرفته است.

- دانشگاه تبریز با تمام توان علمی آماده کمک به احیای دریاچه ارومیه است

رییس دانشگاه تبریز نیز در این نشست، با اشاره به توانمندی های این دانشگاه به ویژه در حوزه کشاورزی، آب و علوم زمینی گفت: دانشگاه تبریز دانشگاه جامعی است که بیش از ۳۰۰ رشته در مقاطع مختلف تحصیلی، ۷۵۰ هیات علمی، آزمایشگاه های مجهز، ۵۰ شرکت دانش بنیان و… مبین این مطلب است.

محمدرضا پور محمدی، همچنین با اشاره به طرح ها و مطالعات انجام شده درباره دریاچه ارومیه گفت: در این دانشگاه، بیش از ۷۰ طرح تحقیقاتی مرتبط در دانشکده ها و گرو ه های فعال در این زمینه از جمله دانشکده فنی، گروه آبیاری، گروه زمین شناسی و گروه جغرافیا انجام شده و در این خصوص آماده ایم با تمام توان علمی به کمک مسئولان اجرایی در امر احیای دریاچه ارومیه کمک کنیم.

داوود رضا عرب، سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه، نیز در این آیین، به ضرورت ها و اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای دریاچه ارومیه پرداخت ودر خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، وضعیت بارش ها، سطح و حجم دریاچه، منابع آبریز، وضعیت منابع تامین کننده نیاز آبی دریاچه، برنامه زمانبندی احیای دریاچه، مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و سطح اراضی آبی و دیم مطالبی را ارایه داد.

مجری طرح اشتغال و معیشت جایگزین و یکی از اعضای شرکت پیشروی زمان مستقر در مرکز رشد دانشگاه تبریز نیز در این جلسه در گزارشی به ارایه طرح معیشت جایگزین بر پایه مدل توانمندسازی اقتصادی ساکنان حوضه آبریز دریاچه ارومیه جهت جایگزینی مشاغل آبی پرداخت.

وحید مهدی نیا، همچنین در ادامه به ارایه مطالبی در خصوص جمعیت روستایی شاغل وابسته به مصرف آب، فرایند ارزیابی میدانی و ظرفیت سنجی روستا، فرایند هدفگذاری و تعیین استراتژی انتخاب معیشت جایگزین، فرایند اجرایی توانمندسازی شاغلان منتخب، مرحله ظرفیت سازی محلی و مشارکت های فنی و مرحله تجاری سازی و مشارکت بخش خصوصی همراه و… ارایه کرد.

یادآور می شود: در این جلسه احمد فاخری فرد، نماینده تام الاختیار دانشگاه تبریز در راستای احیای دریاچه ارومیه و راه انداز کمیته اشتغال و معیشت جایگزین و برخی از اعضای این کمیته به ارایه دیدگاه ها و نکته نظرات خود پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز