خبرگزاری کار ایران

مشاوررئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران:

هفته‌های فرهنگی آذربایجان در ایرن و جهان برگزار شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۱۱۲

محمد حسین آل هاشم به عنوان مدیرکل جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور در تبریز معرفی شد.

مشاوررئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران گفت: انسجام مهمترین و اصلی‌ترین نیاز جامعه امروز ایران بوده و آذربایجان اصلی‌ترین کانون فرهنگی، تاریخی و تمدنی برای انسجام در ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا سیدرضا صالحی‌امیری امروز در آیین تودیع و معارفه‌ مدیرکل جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور در تبریز اظهار داشت: در حوزه فرهنگی مهمترین و اصلی‌ترین بحثموضوع انسجام است و انسجام فرهنگی یک ضرورت حیاتی برای بقای جامعه محسوب می‌شود.

وی جامعه ایران را یک جامعه‌ ارگانیک خواند و گفت: برخلاف جوامع غربی که مکانیکی و غیر طبیعی است، در ایران انسجامی برقرار بوده که منحصر به فرد است و این انسجام براساس مشیت الهی شکل گرفته است.

صالحی امیری با اشاره به نقش بی‌بدیل آذربایجان در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اظهار داشت: ‌ آذربایجان در ادوار مختلف منشأ تحولات بزرگی در ایران، منطقه‌ و جهان بوده است و نمی‌توان از ایران سخن گفت و از آذربایجان سخنی به میان نیاورد.

مشاور رئیس جمهور گفت: اگر امروز سخن از آزادی و دموکراسی به میان می‌آوریم، این آزادی و تحولات مدیون انسانهای بزرگی است که در این جغرافیا می زیسته‌اند، و اگر در تاریخ ایران تحولاتی را که در سه هزار سال گذشته روی داده بررسی کنیم‌، نقش آذربایجان‌ بی‌بدیل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سپهر ایران اسلامی اقوام کشور مثل رنگ‌های مختلفی هستند که در کنار همدیگر یک رنگین کمان را تشکیل می‌دهند واین تنوع در زیر چتر ایران اسلامی معنا می یابد و در این میان آذربایجان همواره از نقطه‌های درخشان بوده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نمی‌توان نقش آذربایجان را در تداوم و تقویت انسجام ملی انکار کرد، اظهار داشت: اقوام ایران مظهر تمدن هستند و آذربایجان به دلیل اینکه منشاء سرمایه‌های پنجگانه‌ ایران یعنی سرمایه‌ فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه‌ اقتصادی، سرمایه انسانی و سرمایه‌سیاسی و فراتر از همه این موارد سرمایه نمادین است نقش پررنگی دارد و این تجمیع سرمایه در یک جغرافیا آذربایجان را به یک نقطه‌ی رمزآلود تبدیل می‌کند که باید آن را شناخت و کشف کرد.

وی افزود: در عرصه‌ سرمایه اجتماعی مشارکت آذربایجانی‌ها در همگرایی و همنوایی با دولت حائز اهمیت است. در عرصه‌ اقتصادی نیز آذربایجان نقش پررنگی دارد و از قطب‌های اقتصادی محسوب می‌شود، ‌از منظر سرمایه‌ انسانی نیز آذربایجان خاستگاه انسانهایی بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ ایران بوده و خدمات زیادی به کشور ارائه داده است.

وی گفت: بیش از یکصد تن از سرمایه های بزرگ انسانی از این دیار بودند که به غرور ملی تبدیل شدند.

صالحی امیری گفت: امروزه جوانان آذربایجانی از ارزشهای بزرگ تاریخی و تمدنی خود بی اطلاع هستند.

وی گفت: ما جامعه‌ی متکثری هستیم که نیازمند یک مدل بسیار مستحکم برای تداوم حیات تاریخی هستیم در غیر اینصورت جامعه آبستن حوادثو مناقشات خواهد بود.

وی تصریح کرد: استحاله‌ فرهنگی ایران بدون استحاله‌ آذربایجان ممکن نیست و هویت آذربایجان محصول الگوی طبیعی ملی بوده و امروزه آن چیزی که در جامعه‌ ایران به نام هویت ملی مطرح است، بخش زیادی از آن را مدیون تمدن آذربایجان است و نمی‌توان ایران را بدون مطالعه‌ فرهنگ آذربایجان ارزیابی کرد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه ما امروز نیازمند یک برنامه استراتژیک برای تبدیل آذربایجان به قطب فرهنگی هستیم، گفت: باید تلاش شود تا در منابع درسی و آموزشی تاریخ و فرهنگ غرورآفرین این سرزمین تدوین و تدریس شود.

وی همچنین خواستار برگزاری هفته‌های فرهنگی آذربایجان در ایرن و جهان و برگزاری همایش بین‌المللی برای تبیین ابعاد مختلف فرهنگ و تاریخ آذربایجان شد.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران را با پنج میلیون جلد نشریه، ۳۸ هزار نسخه خطی، ۳۴ هزار نسخه سنگی و چند میلیون برگ سند و نقشه ذی قیمت گنجینه ارزشمند ملی توصیف کرد و گفت: این میراثمعنوی بخشی از افتخارات جامعه ایران است که متاسفانه به نحو شایسته ای از آنها بهره مند نمی شویم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از نسخ خطی ارزشمند در خانه ها در حال فرسودگی و از بین رفتن است، خاطر نشان کرد: آنچه که در مرکز اسناد تبریز داریم کمتر از ۱۰ درصد اسناد می باشد.

مشاور رئیس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دعوت از افرادی که نسخ خطی و اسناد تاریخی معتبر را در منازل نگهداری می کنند، گفت: ما اسناد را با استانداردهای جهانی نگهداری می کنیم که عمر مفید آنها ۵۰۰ سال است در حالی که عمر مفید اسناد در منازل ۵۰ سال می باشد.

همین گزارش حاکی است در این آیین با تقدیر از تلاشهای عزیز جوانپور مدیر قبلی، محمد حسین آل هاشم به عنوان رئیس جدید سازمان اسناد ملی شمالغرب کشور معرفی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز