خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز:

شبکه فاضلاب به مناطق محروم تبریز توسعه می یابد / ۶۰درصد تبریز از فاضلاب برخوردار است

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۳۴۵

به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان، تکمیل مابقی شبکه فاضلاب تبریز بدون لحاظ تقاضای انشعابات جدید، هزار کیلومتر شبکه گذاری و چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با روند کنونی تخصیص اعتبارات دولتی ۲۰ سال طول خواهد کشید.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز ازتصویب مصوبه ای خبر داد که بر اساس آن پوشش شبکه فاضلاب این کلانشهر در دوره ای پنج ساله به ۱۰۰ درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید حاجی زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پوشش شبکه فاضلاب در تبریز هم اکنون ۶۰ درصد است، افزود: توسعه شبکه فاضلاب از اساسی ترین مشکلات شهروندان تبریزی و اصلی ترین مطالبه مردم از نمایندگان خود در دوره چهارم شورای شهر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان، تکمیل مابقی شبکه فاضلاب تبریز بدون لحاظ تقاضای انشعابات جدید، هزار کیلومتر شبکه گذاری و چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با روند کنونی تخصیص اعتبارات دولتی ۲۰ سال طول خواهد کشید.

سخنگوی شورای شهر تبریز همچنین افزود: از سوی دیگر با توجه به تصمیم مسئولان امر برای هدایت پسماند آب تبریز به دریاچه ارومیه که در راستای تحقق سیاستهای مربوط به طرح احیاء این دریاچه اتخاذ شده، ضرورت تسریع در تکمیل شبکه فاضلاب تبریز بیش از پیش احساس می شود.

حاجی زاده ادامه داد: با لحاظ این الزامات، اخیرا مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان در قالب نامه ای، اجرای دوباره قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه های فرسوده آب شهری را از نمایندگان مردم تبریز در شورای شهر خواستار شده بودند.

وی اضافه کرد: در تبصره سوم این قانون که مصوب سال ۱۳۷۷ مجلس شورای اسلامی است، به شوراهای شهر اجازه داده شده راهکارهای مشارکت مردم و سایر بخشها در ایجاد تسهیلات برای اجرای طرحهای آب و فاضلاب را تصویب و به شرکت آب و فاضلاب ابلاغ کند.

سخنگوی شورای شهر تبریز یادآور شد: این قانون پس از تصویب و ابلاغ از سال ۷۷ تا ۸۵ در استان اجرا و درصدی از هزینه های آب بهاء و هزینه های برقراری انشعاب آب و فاضلاب از مشترکان اخذ می شد اما از سال ۸۵ تا کنون مسکوت مانده و اقدامی در خصوص ادامه آن انجام نشده بود.

حاجی زاده افزود: در جلسه فوق العاده سه شنبه شب شورای اسلامی کلانشهر تبریز درخواست اجرای دوباره قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه های فرسوده آب شهری، ارجاعی از کمیسیون برنامه و بودجه با حضور مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان مطرح و پس از بحثو بررسی، پیشنهادات ارائه شده بصورت مشروط تصویب شد.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه مقرر شده بخشی از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای یک هزار کیلومتر شبکه گذاری و تکمیل شبکه فاضلاب تبریز از مشترکان آب و فاضلاب اخذ و حداکثر در یک دوره پنج ساله هزینه شود.

وی در تشریح مفاد این مصوبه گفت: بر اساس یکی از بندهای این مصوبه که پس از تایید فرمانداری قابلیت اجرا دارد، برای توسعه تاسیسات و شبکه آب و فاضلاب از هر مشترک تبریزی ماهانه ۲۰ هزار ریال اخذ خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تبریز افزایش ۳۰ درصدی دریافت حق انشعاب را از دیگر بندهای این مصوبه نام برد و افزود: این میزان افزایش به نسبت محل سکونت مشترکان(مناطق محروم یا نیمه برخودار و برخوردار) از ۷۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر خواهد بود.

حاجی زاده اضافه کرد: بر اساس سومین و آخرین مفاد این مصوبه، از متقاضیان انشعاب جدید ۵۰۰ هزار تومان مازاد بر دریافتی کنونی اخذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه های فرسوده آب شهری هم اکنون در شهرهای مختلف اجرا می شود افزود: مشترکان تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی از این قانون مستثنی هستند.

سخنگوی شورای شهر تبریز در تبیین پیش شرطهای پارلمان محلی برای اجرای دوباره این قانون، گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تبریز باید اجرای این قانون موجب کاهش اعتبارات دولتی تخصیصی به استان در بخش آب و فاضلاب نشده و بودجه مرکز حفظ شود.

وی افزود: همچنین درآمد حاصل از اجرای این قانون باید به حسابی مستقل واریز و صرفا در توسعه و بازسازی تاسیسات شبکه آب و فاضلاب کلانشهر تبریز هزینه شود و از این پس توسعه شبکه فاضلاب تبریز باید با نظارت شورای اسلامی شهر برنامه ریزی و اجرا شده و مناطق محروم در اولویت قرار گیرد

حاجی زاده در مورد چهارمین پیش شرط پارلمان محلی در این زمینه گفت: این مصوبه برای یک سال معتبر است و تداوم اجرای آن به مصوبه دوباره شورای شهر نیاز دارد. در حال حاضر ۵۶۰ هزار فقره انشعاب آب و ۳۴۵ هزار فقره انشعاب فاضلاب در کلانشهر تبریز وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز