خبرگزاری کار ایران

معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی

سیستم های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۳۱۸

از ارائه سهم آب بخش کشاورزی به صورت حجمی از سوی وزارت نیرو استقبال شد.

معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی از اجرای سیستم های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ایلنا رحیم سجادی در حاشیه سفر به تبریز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه توسعه آبیاری تحت فشار و کاهش تولید محصولات آب‌بر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور در همه استان‌ها ۹۲ درصدی که وزارت نیرو اعلام می‌کند، نیست بلکه سهم آب مصرفی در این بخش برابر آمارهای موجود کمتر از میزان مذکور می باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت منابع آبی و بحران آب در کشور، کاهش سهم آب برای تولید محصولات آب‌بر در مناطق کم آب و توسعه آبیاری تحت فشار را در دستور کار داریم گفت: گر چه موضوع بحران آبی که وزارت نیرو به آن اشاره می‌کند مساله آب شرب است اما بحران آبی کشور در بخش کشاورزی سال هاست به وجود آمده و طی سال‌های گذشته نیز تا جایی که امکان‌پذیر بوده از سهم آب بخش کشاورزی برای شرب کم کرده‌اند.

سجادی با بیان اینکه در استان‌هایی که با بحران آب و کم‌آبی مواجه‌ هستند سهم آب بخش کشاورزی بسیار کمتر از درصدی است که برای کل بخش کشاورزی اعلام می‌شود افزود: ما از ارائه سهم آب بخش کشاورزی به صورت حجمی از سوی وزارت نیرو استقبال می کنیم.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: سهم آبی که به بخش کشاورزی می‌دهند به صورت حجمی نیست اما این سهم در کشور به صورت نادرست محاسبه می‌شود؛ به گونه‌ای که سهم آب بخش‌هایی مانند شرب و صنعت به صورت حجمی بوده و آن را از سهم آب مصرفی در کل کشور کم می‌کنند و به عنوان سهم آب بخش کشاورزی اعلام می‌شود در حالی که این شیوه نادرست است و بسیاری از روان‌آبها در کشور وجود دارند که آن هم به پای بخش کشاورزی نوشته می‌شوند.

وی افزود: برای دریافت سهم آب به صورت حجمی درخواست خود را به وزارت نیرو ارائه کرده‌ایم اما به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های کامل برای انجام آن وجود ندارد.

سجادی خاطرنشان کرد: با توجه به مساله و بحران کم‌آبی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین و اجرای الگوی کشت براساس شاخص مزیت و بهره‌وری در آب است که در این راستا باید به گونه‌ای عمل کنیم که با هماهنگی وزارت نیرو، سهم آب به محصولات آب‌بر در مناطق کم آب کاهش پیدا کند تا دیگر تولید این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد و میزان تولید این محصولات در این مناطق کاهش پیدا کند.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت احیای دریاچه ارومیه گفت: توسعه بخش کشاورزی در استان های حاشیه دریاچه ارومیه باید همسو با برنامه های احیای دریاچه ارومیه باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دریاچه ارومیه پسروی آب شور به سمت زمین های کشاورزی است افزود: تنها راه مقابله با این معضل، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان، بهره برداران و مردم خواست در زمینه حفر چاه‌های غیر مجاز کشاورزی به مقامات مسئول اطلاع رسانی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز