خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی:

بخش مهمی از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه فاقد پوشش گیاهی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۷۱۸

برای شروع با در نظر گرفتن نقاط بحرانی منطقه ۵۷۵ هکتار از این منطقه به صورت ضرب الاجل تحت عملیات اجرایی قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: از ۱۸۰ هزار هکتار اراضی ملی حاشیه دریاچه ارومیه مساحت قابل توجهی فاقد پوشش گیاهی است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره کل، کریم مهری در بازدید کار‌شناسان فائو از دریاچه ارومیه افزود: برای شروع با درنظر گرفتن نقاط بحرانی منطقه ۵۷۵ هکتار از این منطقه به صورت ضرب الاجل تحت عملیات اجرایی قرار گرفته است.

وی اقدامات صورت گرفته را عملیات فارو، پیتینگ و بذرپاشی با گونه‌های بومی منطقه اعلام کرد و گفت: بیشتر کارهای انجام شده تاکنون با مشارکت جوامع محلی صورت پذیرفته است.

مهری یادآور شد: قبل از شروع این طرح تحت عنوان کنترل گرد و غبار و طوفان‌های نمک، عملیات بذرپاشی و کاشت نهال در این منطقه در وسعتی به میزان ۷۰ هکتار به صورت آزمایشی انجام و با توجه به ضرورت احیای دریاچه ارومیه در ادامه آماده استفاده از تخصص کار‌شناسان سازمان فائو هستیم.

دراین نشست نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) نیز گفت: شرایط نامساعدی که در بازدید قبلی داشت او را شدیدا متاثر ساخت، لذا سعی بر آن است با گردآوری تیمی متخصص و مجرب در زمینه مدیریت خاک و آب، قدمی در راه احیا دومین دریاچه آب شور جهان بردارند.

سرج ناکوزی با تاکید بر اهمیت مشارکت جوامع محلی یادآوری کرد: مشارکت مردم محلی در چنین طرح‌هایی از جمله راهبردهای اصلی در مدیریت پایدار سرزمین به شمار می‌رود.

در ادامه علی محمد طهماسبی از دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه منطقه خاصلو به لحاظ بحرانی بودن در اولویت شروع عملیات قرار گرفته است، گفت: این منطقه پس از بررسی‌های می‌دانی به عنوان کانون بحران در نظر گرفته شده و عملیات اجرایی با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوایی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: با اجرای عملیات اصلاح و احیا مراتع حاشیه دریاچه ارومیه و عملیات بیابان زدایی در منطقه بحرانی خاصلو و قشلاق پیازی، تلاش برای کنترل گرد و غبار و طوفان‌های نمکی در جهت تثبیت اراضی شور و بدون پوشش با عملیات بیولوژیکی و مکانیکی آغاز شده است.

وی گفت: برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و چرای دام مازاد از جمله مهم‌ترین دلایل از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع این منطقه اعلام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز