خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

مصمم به مشارکت روستاها در اقتصاد مقاومتی هستیم

استاندار آذربایجان شرقی گفت: به دنبال این هستیم که روستا‌ها را در اقتصاد مقاومتی دخیل کنیم و باور داریم هر روستا می‌تواند به عنوان واحد تولیدی عمل کند به شرطی که الگوی عملی داشته باشد، آموزش لازم داده شود و حمایت و پشتیبانی دولتی انجام گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده با اشاره به سهم بالای جمعیت روستایی در اقتصاد جامعه گفت: به دنبال این هستیم که روستا‌ها را در اقتصاد مقاومتی دخیل کنیم و باور داریم هر روستا می‌تواند به عنوان واحد تولیدی عمل کند به شرطی که الگوی عملی داشته باشد، آموزش لازم داده شود و حمایت و پشتیبانی دولتی انجام گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: این توان و پتانسیل را در روستا‌ها می‌بینیم که هر خانه به کارخانه‌ای تبدیل شود؛ البته باید توجه داشت کارخانه به تعداد کارگر نیست بلکه جایی است که در آنجا کار اتفاق بیافتد.

جبارزاده گفت: هر خانه روستایی را می‌توانیم با یک آموزش و الگوسازی مناسب به واحد تولیدی تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: محصولات تولیدی در روستا‌ها می‌تواند هم در جهت خودکفایی و تولید ملی نقش داشته باشد و هم در آمد روستاییان را افزایش دهد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه چندین روستای موفق و نمونه در آذربایجان شرقی وجود دارد، اضافه کرد: آماده توسعه این الگوهای عملی در سایر روستاهای دارای ظرفیت استان در سال جاری هستیم.

وی تاکید کرد: مصمم هستیم در هر شهرستان ۱۰ روستا انتخاب و سپس تمامی شاخص‌های لازم برای ایفای نقش توسط روستا‌ها در اقتصاد مقاومتی را در آن روستا‌ها ایجاد کنیم.

جبارزاده اظهار کرد: با این کار در سال جاری ۲۱۰ روستا را خواهیم توانست تغییر وضعیت دهیم و اگر این روند هر ساله ادامه پیدا کند، به طور قطع در برنامه پنج تا ۱۰ ساله تمامی روستاهای آذربایجان شرقی خودکفا خواهند شد.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون شاهد این هستیم که روستاییان مرغ، تخم مرغ و بسیاری از اقلام غذایی خود را از شهر‌ها تهیه می‌کنند در صورتی که در قدیم روستاییان همه مایحتاج خود را در خانه تهیه می‌کردند و مازاد آن را نیز برای تامین نیاز دیگران تولید می‌کرد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: باید ظرفیت و پتانسیل هر روستا شناسایی و متناسب با داشته‌های آن برنامه‌ای را تدوین کنیم و همراه با آموزش، مقدمات کار را با استفاده از مشوق‌ها در جهت اهداف سیاست‌هایی که تدوین می‌شود، عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: چند روز قبل جلسه‌ای با حضور وزیر کشور به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان با موضوع هم اندیشی و اتخاذ تصمیم درمورد نقش روستا‌ها در اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

جبارزاده گفت: در این جلسه همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که به شکلی در بحث روستا‌ها نقش دارند، حضور داشتند.

وی افزود: با توجه به دستور وزیر کشور مسئولیت همه دستگاه‌های دولتی به استانداران تفویض شد تا در توسعه پایدار و همه جانبه روستا این اختیارات اعمال شود و همه دستگاه‌ها موظف به اجرای تصمیمات خواهند بود.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: در مدیریت واحد روستا‌ها مشکل داریم به طوری که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در روستا‌ها مسئولیت دارند ولی هیچ کدام متولی روستا نیستند و با ابلاغ این دستور از سوی وزیر کشور این مشکل حل خواهد شد.

کد خبر : ۳۸۸۳۵۹