خبرگزاری کار ایران

بیش از ۹۵ درصد اراضی ملی آذربایجان غربی سند دار شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۰۶۸

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌غربی از سند دار شدن بیش از ۹۵درصد اراضی ملی در استان خبر داد و‌گفت: همچنین ۵۰درصد اراضی کشاورزی آذربایجان غربی نیز سند دار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید شایان مهر در مراسم گرامیداشت سالروز اسناد رسمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه،۵۰ درصد دعاوی مطرح شده در دستگاههای قضایی مربوط به املاک است گفت: از این میزان ۳۰ درصد دعاوی مربوط،به اسناد عادی است که برای جلوگیری از افزایش این آمار سازمان ثبت اسناد املاک کشور موظف به طراحی سامانه ای شدند تا ظرف دو سال تمام اسناد کشور در این سامانه بارگذاری شوند.

شایان مهر افزود: بحث سنددار کردن اراضی جزو اولویت‌های سازمان است و مقرر شده تا متر به متر اراضی استان صاحب سند شود.

وی لازمه این امر مهم را حمایت همه جانبه همه دستگاهها عنوان کرد و‌گفت: در قرارگاه حدنگاری یاریگر اصلی ما اداره کل دادگستری و دادستانی بوده که در همین راستا۵۰ درصد از اراضی  کشاورزی و بیش از ۹۵درصد از اراضی منابع طبیعی استان سنددار شده است.

شایان مهر ادامه داد: امروز شاهد هستیم اکثر  معاملات در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد و در سامانه شمیم در ده ثانیه پاسخ لازم استعلامات اخذ می شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان، به مشکلات دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: در قانون ثبت مشخص شده که برای هر ۱۵ هزار نفر یک دفتر اسناد رسمی لازم است  امسال در استان  ۲۵۷ سردفتر جدید در آزمون قبول شده اند و از این تعداد ۹۰ نفر آزمون علمی و اختیار آنها طی شده و ۳۰ نفر بدون کارآموزی شروع بکار کردند و ۶۰ نفر نیز در حال طی کردن دوره کارآموزی هستند.

شایان مهر تصریح کرد:اقداماتی جهت برگزاری آزمون بعدی سردفتران در دستور کار است که با توجه به پیچیدگی این کار لازم است تا افرادی به این سمت منصوب شوند که صلاحیت علمی و تخصصی لازم راداشته باشند.

نرم افزار کاتب دهه فجر امسال رونمایی و راه اندازی خواهد شد 

در ادامه این مراسم علی عادلی، رییس کانون سر دفتران و دفترداران آذربایجان غربی از رونمایی و راه اندازی پلتفرم کاتب در  دهه فجر سالجاری خبر داد و گفت: این پلتفرم بستر مجازی است که شهروندان مخصوصا هموطنان خارج از کشور می توانند برای ثبت اسناد خود از این بستر استفاده کنند.

عادلی گفت: دفاتر اسناد رسمی بعنوان نهاد حاکمیتی بیش از یک قرن فعالیت دارند که نشان دهنده مورد اعتماد بودن  دفاتر در بین آحاد مردم دارد.

وی دفاتر اسناد رسمی را یکی از موفق ترین ویترین های قوه قضاییه نامید و گفت:حفظ جایگاه سند و سر دفتر موجب کاهش ۵۰درصدی مراجعه کنندگان به مراجع قضایی می شود.

وی با بیان ایکه،طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول باید ثبت شود که نیازمند مقدمات و الزامات قانونی است گفت:  اخیرا مصوبه مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بازبینی قرار کرفته است و بزودی تصویب می شود.

عادلی افزود: قانون مذکور قانون مهمی است و با اجرایی شدن آن تحول بزرگی در جامعه از جهت ارامش مردم برای اثبات مالکیت شان و پیشگیری از بسیاری جرایم و تخلفات رخ می‌دهد.

وی در رابطه با پلتفرم کاتب گفت:پلتفرم کاتب  یکی از بهترین پلتفرم ها است که در دهه فجر امسال رونمایی و اجرا خواهد شد که هموطنان خارج از کشور نیز می توانند به صورت مجازی اقدام به ثبت اسناد خود کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز