خبرگزاری کار ایران

سنت‌های فراموش شده چهارشنبه آخر سال در سلماس

asdasd
کد خبر : ۳۵۵۷۷۳

چهارشنبه آخر سال سال‌های اخیر دست‌خوش پاره‌ای تغییرات و ماجراجویی‌ها شده و ناهنجاری‌هایی را به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سنت های دیرین مردم آذربایجان این است که در شب چهارشنبه آخر سال برنج پخته و به همراه آجیل و شیرینی بر سفره می گذارند.

پسران جوان یا نوجوان شالی برداشته و از باجه بالای بام خانه(که عمدتاً برای تهویه هوا و خارج شدن دود تنور تعبیه شده)شال خود را پایین می اندازند و صاحبخانه نیز به بضاعت حال خود، مقداری آجیل، شیرینی یا تخم مرغ در گوشه شال می‌بندد تا پسر آن را بالا بکشد؛ چنانچه پسر، خواهان دختر خانواده باشد، شال را بالا نمی‌کشد و چنانچه خانواده ی دختر راضی باشد، نشانه ای از دختر را به شال می‌بندند.

رسم شال‌اندازی در بیشتر نقاط آذربایجان از زمان‌های دور رایج بوده و هنوز هم در بعضی از روستاها این آیین قدیمی انجام می شود.

صبح آخرین چهارشنبه نیز در بسیاری از مناطق آذربایجان، زنان بر سر رود یا چشمه رفته، کوزه ها را پر از آب کرده و سعی می کنند زودتر از همه از روی آب بپرند .

در مناطق روستایی نیز در صبح آخرین چهارشنبه سال، دام‌ها را برای گذشتن از آب به سرچشمه یا رود می‌برند و از آبی که از آنجا آورده شده، برای خمیر کردن، روشن کردن سماور و یا پختن غذا استفاده می‌شود.

از جمله مراسم دیگری که در این روز در مناطق مختلف سلماس و آذربایجان معمول است، فرستادن خوانچه‌ای از میوه و شیرینی برای عروس خانواده است.

خوردن هفت دانه ی روغنی، شیرینی یا غله و درست‌کردن غذاها و شیرینی های فصلی در این روز نیز از مراسم رایج مربوط به چهارشنبه آخر سال در شهرستان سلماس است. البته در بعضی نقاط شهرستان نیز شیرینی قرابیه، گردو، بادام، پسته، میوه، سیب، پرتقال و نخود و کشمش، ترکیب هفت لون را تشکیل می دهند.

متاسفانه درسال‌های اخیر آیین چهارشنبه آخر سال به محملی برای خسارت زدن به اموال عمومی و ایجاد صدمه به افراد جامعه تبدیل شده و در این روز عده‌ای افراد سودجو با بکار بردن انواع مواد محترقه، موجب ایجاد ناامنی عمومی و بر هم زدن آرامش شهروندان شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز