خبرگزاری کار ایران

در جلسه ستاد بحران مطرح شد

سیلاب مهاباد بالغ بر شش میلیارد ریال خسارت مالی به بار آورد

به دنبال بارندگی‌های اخیر در سطح شهرستان مهاباد و طغیان رودخانه‌ها در بعضی مناطق از جمله خلیفان و به جا گذاشتن خسارات کشاورزی و امورات زیر بنایی ستاد بحران شهرستان مهاباد صبح روز دوشنبه مورخ 10 اسفند ماه 95، با حضور اعضا در محل سالن جلسان فرمانداری تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، آزاد عبدالله پور دبیر ستاد بحران شهرستان مهاباد گفت:  افزایش حجم آب در مسیر رودخانه مهاباد- سردشت به علت بارش‌های اخیر باعث قطع درختان، نشست گل و لای و موجب مسدود شدن دهانه پل لوله‌ای در مسیر رودخانه در تقاطع روستای پاشبرد و گاومیشان و همچنین قطع ورودی و خروجی پل لوله‌ای این دو روستا شده است و  این انسداد باعث وارد شدن خسارات به زمین‌های کشت شده و باغ‌های شخصی اطراف پل 15 دهانه لوله‌ای تقاطع رودخانه با روستای گاومیشان شده است.

وی افزود: بر اثر ازدیاد حجم آب در همین مسیر، از گردنه جواله رشان به طرف سد مهاباد باعث مسدود شدن پل 12 دهانه لوله‌ای روستای آمد و صدمه و خسارت فراوان به جسم در راه و مسدود شدن بیش از 30 دستگاه پل در مسیر مربوطه شد و باغ‌ها، مزارع و زمین‌های شخصی در مسیر رودخانه زیان زیادی را متحمل شدند. 

دبیر ستاد بحران شهرستان مهاباد گفت: دهانه پل لوله‌ای تقاطع رودخانه در روستاهای کل تپه و زنده قل منجر به قطع شدن ورودی و خروجی پل مذکور و وارد شدن زیان فراوان به زمین‌های کشت شده و باغات شخصی شده است و این سیلاب با بیش از شش میلیارد ریال خسارت مالی به بار آورده است.

محمد عبداللهی مدیر امور آب مهاباد در ادامه جلسه گفت: با توجه به اینکه بارندگی‌های اخیر را پیش بینی می‌کردیم لذا در این راستا طی برگزاری جلساتی تمهیدات لازم اندیشیده شد و از 18 اسفند ماه سال‌جاری در جهت مدیریت مخزن سد و رهاسازی به منظور احیای دریاچه ارومیه اقدام کردیم. که میزان آب ورودی و خروجی سد اکنون برابر است و به میزان 90 متر مکعب است.

وی افزود: سد مهاباد دارای ظرفیت 195 میلیون متر مکعب آب بوده که از 18 اسفند تاکنون میزان40 میلیون متر مکعب جهت احیای دریاچه رهاسازی شده است و روند رهاسازی تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

مدیر امور آب مهاباد تأکید کرد: با اتخاذ تدابیر لازم، استفاده از کارشناسان متخصص و بالابردن سطح استانداردها و جلویگری از ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه سد می‌توان از وقوع حوادث احتمالی پیشگیری کرد.

کد خبر : ۳۵۷۶۱۴