خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سعید فرجی؛

سازمان‌های مردم نهاد، بازوان فکری و اجرایی دولت تدبیر و امید

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ و اندیشه در یادداشتی با اشاره به اهمین سازمان‌های مردم‌نهاد، تاکید کرد که دولت تدبیروامید از زمان تصدی‌گری خویش در سرلوحه واسپاری برخی امور را به سازمان های مردم نهاد را در سرلوحه کار خود قرار داد.

به گزارش ایلنا از آذربایجان غربی، متن یادداشت سعید فرجی مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ و اندیشه که برای ایلنا ارسال شده، به شرح زیر است:

معمولا موضوع فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد مشتمل بر یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امور خیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیب ‌دیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظایر آن است.

غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی بودن در کنار وجود هدف مشترک، خودجوش بودن، داشتن هویت مستقل، قانونمند و شفاف بودن فعالیت‌ها از جمله ویژگی‌های این سازمان‌هاست.

نکته مهمی که می‌توان درباره اهمیت مشارکت مردم در سازمان‌های مردم‌نهاد و کارکردهای مهم آن گفت این است که مشارکت، موجب افزایش و ارتقای سطح آگاهی اجتماعی می‌شود. از سوی دیگر این مشارکت، اجتماعی‌شدن و فرهنگ‌پذیری افراد را به‌دنبال دارد.

همچنان که احزاب سیاسی را در ایران محملی برای تمرین کارگروهی در حوزه سیاست‌ورزی و دموکراسی عنوان می‌کنند، فعالیت جمعی و حضور در سازمان‌های مردم نهاد نیز مکان تمرینی برای کار گروهی و زندگی جمعی توأم با آزادی و دموکراسی هستند. سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح عام، نیروهای مهم برای دمکراتیزه‌کردن و تقویت نهادهای جامعه مدنی محسوب می‌شوند و تغییرات اجتماعی را سرعت می‌بخشند.

در واقع، قبل از این به دلایلی همچون ساختار پیچیده، ناکارآمدی و فربه بودن چارچوب اداری کشور، نداشتن برنامه استراتژیک بلندمدت و عدم آشنایی مردم با رسالت این سازمان‌های مردم نهاد، الزامات و بسترهای ورود حداکثری تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد به عرصه‌های اجرایی و مشارکتی به ویژه در حوزه‌های شهری کمتر فراهم شده بود.

پس از رسمیت دادن دوباره به لزوم میدان دهی به سمن‌ها، حضور مردم در قالب تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد در فرآیند برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها به‌ویژه در سطح شهر‌ها، توانست ضمن کاهش هزینه‌های مجموعه‌ها و ادارات دولتی و نیز مدیریت شهری، باعث افزایش رضایت شهروندان از عملکرد آنان، تحقق برنامه‌ها و طرح‌های تعریف شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن را موجب شوند.

 بحمدلله دولت تدبیر و امید از زمان تصدی‌گری دولت، در سرلوحه کار‌ها و برنامه‌های خویش واسپاری برخی امور را به سازمان‌های مردم نهاد قرار داد. و در سه سال اخیر دولتمردان و مسئولین ارشد دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها به کرار بر این امر مهم تاکید ورزیده و نهادهای دولتی و نیمه دولتی و مدیریت شهری را به واسپاری امور و اجرایی‌شان به این سازمان‌ها تشویق و دستور دادند.

توجه به سمن‌ها و سپردن برخی امور به آنها در دستور ویژه دولت قرار گرفته است. و در کنار توجه به واسپاری‌ها، مجوزهای مختلفی نیز به سازمانهای مردم نهاد جدیدی داشته شد، اما برخی از نهادهای متولی فرهنگ خوی که وظیفه اصلیشان اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی است، بجا عمل به وظایف خویش، بعضاً از همکاری با سمن‌ها هم سرباز می‌زنند و گاهاً نیز سنگ اندازی‌ها می‌کند!

در میان سمن‌هایی که در دوسال اخیر مجوز فعالیت گرفته است، «خانه دانش و فرهنگ زریاب» با توجه دادن خویش به «فرهنگ کتاب و ترویج کتابخوانی» که همواره مورد نجات بشریت و نیل به آگاهی‌ها و افزایش معرفت مردم بوده است، فعالیت‌های مختلفی در این حوزه انجام داده است.

نگارنده که خود را یکی از بنیادگذاران این سمن می‌داند، پرافتخار و شادمان از اینکه در شهرفرهنگی خوی دوستانی در توجه و نیل دادن بیشتر مردم به امر کتاب همت گماشته‌اند، بسیار خوشحالم.

برنامه اخیر خانه زریاب (رونمایی از کتاب علی (ع) امام البرره) که توانست در فضایی معنوی و آکنده از عطر معنویت امام علی بن ابی طالب (ع) و در آستانه میلاد آن امام همام و نیز تولد فرزندشان حضرت آیت الله العظمی خویی، حاضران را به لزوم توجه بیشتر به سخنان مولای متقیان و عمل به اوامرشان و نیز‌شناختی عمیق به زعیم عالیقدر جهان تشییع، آیت الله العظمی خویی گوشزد کرد.

برای این دوستان خوش‌مشربم و کنش‌گران فرهنگی شهرم در سازمان مردم نهاد خانه زریاب توفیقاتی روزافزون مسئلت دارم.

سعید فرجی
مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ و اندیشه

کد خبر : ۳۶۳۷۳۱