خبرگزاری کار ایران

تا اواخر سال ۹۴ صورت گرفت؛

غربالگری دیابت و فشار خون 6715 نفر از روستائیان شهرستان مهاباد

asdasd
کد خبر : ۳۶۷۳۱۷

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: تا پایان سال 94 تعداد 6715 نفر از روستائیان شهرستان مورد ارزیابی فشار خون و دیابت قرار گرفته اند.

«سامان مرزنگ» در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مهاباد گفت: آغاز طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا در افراد بالای 30سال مناطق روستایی در این شهرستان از مهرماه سال‌گذشته آغاز و روند آزمایشگاهی آن از اول دی‌ماه سال 94 شهرستان مهاباد با تحت پوشش قرار دادن نزدیک به 32000 نفر به دنبال یکی از بزرگترین طرح‌های اجرایی در طی سالیان گذشته است.

وی اظهار داشت: تا پایان سال 94 تعداد 6715 نفر از لحاظ دارابودن شرایط ارجاع به آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته‌اند که 112 نفر بیمار جدید فشار خونی شناسایی شده‌اند و بالغ بر 4212 نفر از لحاظ دیابت دارای علایم خطر هستند.

مرزنگ گفت: از مهمترین نتایج این آزمایشات میزان 30 درصد پره دیابت افرادی است که به آزمایشگاه ارجاع داده شده‌اند و به طور میانگین طی بررسی‌های بعمل آمده از لحاظ اختلالات چربی، 23درصد افزایش تری‌گلیسیرید، 39 درصد افزایش کلسترول، 15 درصد اختلال ال دی ال و 10 درصد اختلال اچ دی ال داشتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد افزود: با توجه به اینکه یکی از موارد مورد توجه در طرح محاسبه نمایه توده بدنی است بیش از 67 درصد افراد دارای اضافه وزن و چاقی بودند. با توجه به مراقبت‌های بعمل آمده توسط پزشکان نیز 212 نفر به سطوح بالاتر جهت اقدامات درمانی و تشخیصی دقیق تر ارجاع داده شده‌اند.

شهرستان مهاباد با 13 مرکز بهداشتی درمانی روستایی و جمعیت پیش بینی شده 32000نفر تا پایان سال 94 موفق به اتمام غربال‌گری در  4مرکز بهداشتی درمانی شده و انتظار می‌رود با توجه به خرید دستگاه اتوالایزر  BT 4500 جدید این روند با شتاب بیشتری انجام گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز