خبرگزاری کار ایران

فرماندار شهرستان چالدران خبر داد:

چرای بی‌رویه، مراتع چالدران را تهدید می‌کند

فرماندار شهرستان چالدران گفت: چرای بی‌رویه موجب تخریب مراتع این شهرستان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از چالدران، «کریم حسین‌زاده» در جلسه سران عشایر و بهره برداران مرتع شهرستانهای شمال استان که با هدف تعامل و بحث و بررسی در خصوص نحوه کوچ عشایر به مراتع شهرستان و استفاده اصولی از مراتع در محل فرمانداری برگزار شد با اعلام اینکه این شهرستان دارای ۱۵۸ هزار هکتار مراتع سرسبز می‌باشد افزود: از این میزان مرتع ۸۵ هزار هکتار آن در اختیار عشایر شهرستان‌های شمال استان قرار می‌گیرد.

وی ظرفیت مراتع ییلاقی شهرستان چالدران را برای چرای دام ۲۷۰هزار راس عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نادیده گرفتن بهره برداران در خصوص چرای بی‌رویه موجب تخریب مراتع می‌شود که باید تعادل بین مرتع و دام از سوی عشایر کوچنده رعایت شود.

مقام عالی دولت با بیان اینکه به فرموده حضرت امام خمینی (ره) عشایر ذخایر انقلاب هستند گفت: امنیت یکی از شاخصه‌های توسعه است و مشارکت در پایداری امنیت یکی از مواردی است که باید عشایر همکاریهای لازم را در این خصوص با هنگ‌های مرزی، انتظامی و سپاه این شهرستان انجام دهند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد ایل‌راه‌های استان در این شهرستان واقع شده است، بر ساماندهی این ایل‌راه‌ها اشاره کرد و افزود: ساماندهی ایل‌راه‌های چالدران در دستور کار قرار دارد.

فرماندار چالدران همچنین با تأکید بر اینکه با شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان و دامهای عشایر شمال استان دامداران با مشکلات متعدد و از بین رفتن دام‌های خود مواجه هستند، گفت: متاسفانه در شهرستان به تبع کل کشور با کمبود واکسن مواجه هستیم که امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف شود و دامداران با تهیه واکسن نسبت به واکسیناسیون دامهای خود اقدام نمایند.

مدیر کل امور عشایر استان نیز با اعلام اینکه استان اذربایجان غربی دارای ۱۰۳ هزار نفر جمعیت عشایری با ۲ میلیون راس دام می‌باشد افزود: این تعداد عشایر سالانه ۵۰۰ تن پشم ۳هزار تن گوشت و ۵۰ هزار تن شیر تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

زینال‌زاده با اعلام اینکه سال گذشته افزون بر ۱۰میلیار ریال برای اجرای طرحهای عمران عشایری هزینه شده است افزود: امسال نیز این میزان اعتبار در مناطق مختلف عشایر نشین استان هزینه خواهد شد.

کد خبر : ۳۶۸۶۱۰