خبرگزاری کار ایران

در آبان سال جاری

اجرای هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن آذربایجان غربی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: همزمان با سراسر کشور، هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن آذربایجان غربی در آبان ماه سال جاری انجام می‌شود.

«اردشیر یوسف‌زاده» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارومیه، با بیان این خبر افزود: این اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور است که به وسیله تبلت و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و باعث کاهش هزینه‌ها و بالا رفتن دقت سرشماری خواهد شد.

وی با اعلام اینکه مقدمات اجرای سرشماری، اقدامات و عملیات‌­های مورد نیاز در حال اجرا هستند، اظهار کرد: جزئیات برنامه زمانی اجرای فعالیت‌­های مورد نیاز جهت اجرا در سال ۹۵، پس از دریافت نظرات متخصصان و دستورالعمل مرکز آمار ایران اعلام خواهد شد.

یوسف‌زاده با بیان اینکه نقشه اساس و پایه جمع­آوری اطلاعات خانوار‌ها و مکان­‌ها است، گفت: ضروری است قبل از شروع عملیات تفکیک محدوده فعالیت آمارگیران، تمامی نقشه‌های پایه به روز و به هنگام شوند.

این مسئول اضافه کرد: در استان آذربایجان غربی نقشه‌های روستائی استان در مقیاس ۱. ۵۰۰۰۰ به هنگام شده و نقشه‌های بلوکه ۱۷۵ روستای بالای ۳۰۰ خانوار نیز به همراه نقشه‌های بلوکه ۴۲ شهر استان طبق قراردادی که با مهندسان مشاور ذی‌­صلاح منعقد شده، در مقیاس ۱. ۲۰۰۰ تا موعد مقرر بروز رسانی خواهد شد.

گفتنی است؛ سرشماری عمومی نفوس و مسکن یکی از عمده‌ترین راه‌های شناخت کشور‌ها برای برنامه ریزی، نظارت، کنترل و ارزیابی خدمات و فعالیتهای ملی و منطقه‌ای بوده و در ایران هم یکی از بزرگ‌ترین و مستند‌ترین آمارگیری­های پایه‌ای کشور است. از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۵، سرشماری عمومی نفوس و مسکن به موجب قانون هر ده سال یک بار اجرا شده است ولی در سال ۱۳۸۶ بر اساس مصوبه هیات وزیران فاصله زمانی اجرای سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن به پنج سال کاهش یافت. لذا بر این اساس در سال ۱۳۹۰ سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام گرفت و قرار است در سال ۱۳۹۵ نیز در کشور اجرا شود.

کد خبر : ۳۷۱۱۰۸