خبرگزاری کار ایران

در آستانه سفر رئیس‌جمهور به مهاباد؛

جمعی از مسئولان مهاباد در نامه‌ای به دولت تدبیر و امید خواستار مطالبات مردم شدند

asdasd
کد خبر : ۳۷۵۴۰۶

در آستانه سفر رئیس‌جمهور به مهاباد جمعی از مسئولان این شهرستان طی نامه‌ای به دولت تدبیر و امید خواستار مطالبات مردم این شهرستان شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مهاباد، متن نامه که در 31 بند و به امضای ماموستا قادر سهرابی امام جمعه، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد و حومه در مجلس شورای اسلامی ، سید رئوف سیدی رییس شورای اسلامی شهـر و سلیمان جنگلی رییس شورای اسلامی رسیده، آمده است:

پیشاپیش، کمال خرسندی خود را از تشریف‏‌فرمایی حضرتعالی و هیئت همراه به «مهاباد» شهر تاریخ و فرهنگ و به فرموده مقام معظم رهبری(دام‏ظله)شهر انسان‌های هوشمند، اعلام داشته و صمیمانه خیرمقدم عرض می‌کنیم به این امید که با تدبیر، منش و درایت بزرگوارانه‏‌تان، گام‌های مؤثر و تاریخی برای رفع مشکلات این شهرستان برداشته شود و حضور ارزشمند جنابعالی برگی زرّین و ماندگار باشد بر صفحه‌‏ی دل هم‏وطنان کُرد تشنه‏‌ی عدالت در این استان.

بر خود لازم می‌‏دانیم بخشی از ضروریات، مشکلات و مطالبات مردم فهیم این شهرستان را برای چاره ‏اندیشی و صدور اوامر مقتضی به شرح ذیل تقدیم داریم:

1 . از ریاست محترم جمهوری، به عنوان مجری قانون اساسی استدعا داریم در راستای اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی خصوصاً اصول 12 ، 15 و 19 و ایجاد بسترهای مناسب برای آموزش زبان کُردی در سطح مدارس و دانشگاه عنایت ویژه معمول فرمایند که هم با روح قرآن کریم و هم با محتوای قانون اساسی کشور همراه است.

2 . ایجاد فرصت خدمتگزاری و بسترهای لازم برای حضور نخبگان کُرد در سطوح مختلف تصمیم‏ گیری ، تصمیم سازی و مدیریتی کشور با عنایت به وفاداری و علاقه عمیق این ملت به ایران و شوق و اشتیاق وافر به خدمت در جای جای این کشور .

3 . لازم است در سیاست‏ های راهبردی دولت محترم ، نگاه به استان آذربایجان‏ غربی از تلقی استان مرزی مبتنی بر تنظیم امنیتی فارغ و این استان به مثابه‏ی دروازه‏ ی تمدنی ایران مورد توجه قرار گیرد که علاوه بر پویایی دیپلماتیک می‏تواند فرصت‏ های تبادل انرژی و صادرات و واردات کشور را بیشتر سازد و همچنین پتانسیل‏ های اقتصادی این منطقه و اقتصاد ملی را قوی‏ تر و پویاتر نماید ( متأسفانه هنوز مرزهای این استان به عنوان تهدید تلقی می ‏شوند و درحالی که مبادلات کالا و ساماندهی امورات مرزی گره‏ گشای مشکلات هزاران شهروند این استان خواهد بود ) .

4 . بازنگری جدّی در تقسیم مسئولیت‏ های استانی و به کارگیری نیروهای زبده‏ی کُرد در سطوح مختلف تصمیم‏ گیری و مدیریتی استان بر اساس شاخص‏ های جمعیتی و پتانسیل و سرمایه نیروی انسانی .

5 . برابر اعلام‏ نظر کارشناسان امر ، بیمارستان 35 ساله امام خمینی ( ره ) مهاباد ، امروزه بیشتر یک بافت فرسوده است تا یک مرکز خدمات درمانی قابل قبول ، لذا برای بهره‏ مندی بیشتر مردم شهرستان از سیاست‏های مدبرانه دولت تدبیر و امید در بخش سلامت و نیز بر اساس مطالعات کارشناسان حوزه بهداشت شهرستان ایجاد بیمارستان جدید و توسعه بیمارستان فعلی ، ضرورتی انکارناپذیر است (نامه شماره  2397/ 55/ 94/ 6/پ مورخه 25/ 1/ 94 شبکه بهداشت و درمان مهاباد در راستای توجیه کارشناسی این درخواست ضمیمه می‏ باشد ).

6 . از دیرباز این شهرستان یکی از قطب‏ های پزشکی جنوب استان بوده و دارای مرکز آموزش پرستاری و نیز تا یکی دو سال قبل مجموعه‏ ای در حال احداث بنام پیراپزشکی ، که متأسفانه این طرح مسکوت مانده است ، با توجه به وجود متخصصان لازم ، مراکز علمی و دانشگاهی و پرسنل توانمند در حوزه بهداشت ، به نام شهروندان فهیم این شهرستان تقاضای ایجاد مراکز پیراپزشکی و دانشکده پرستاری را داریم .

7 . فراهم نمودن بستر و زمینه رشد و نمو نهادهای مدنی و فرهنگی و سمن‏ ها که تقویت آنها ، عملاً بسترهای حقانی و پویایی حاکمیت سیاسی را قوی تر و کارآمدتر می‏ سازد .

8 . همچنان که استحضار دارند به لطف خداوند و عزم دولت‏ های قبلی و فعلی ، پروژه فاخر پتروشیمی به بهره‏ برداری رسیده است ، اما متأسفانه نیروهای انسانی در سطوح مختلف به صورت حداکثری غیربومی می‏ باشند در حالی که صدها جوانان مستعد و فارغ‏ التحصیل دانشگاهی این شهرستان با تخصص‏ های مرتبط ، از بیکاری در رنجند که اگر در پتـروشیمی به کار گـرفته شوند، به تعـدیل بخش دیگـری از معضل جدی بیکاری کمک شده است، جناب آقای رئیس‌جمهور ، با کمال تأسف بیشتر مردم این شهرستان بر این باورند که شهروندان اینجا در فشار بیکاری ، دارند آب و هوای پاک خویش را از دست می‏ دهند تا دیگران کار داشته باشند .

9 . مجـموعه کشت و صنعت مهاباد که زمانی از عوامل اصلی تبدیل‌شدن این شهر به قطب کشاورزی کشور بود، اکنون به یکی از عوامل ایجاد اضطراب و نگرانی تبدیل شده، خیل عظیم کارگران و پرسنل اخراجی و بیکار شده ، دستمزدهای معوق و پرداخت نشده ، شایعه ‏تعطیلی مجموعه کشت و صنعت و پاره نمودن حلقه‌های این زنجیره کامل یکی پس از دیگری از دغدغه ‌هایی هستند که نیاز به بررسی و رفع مشکل دارند .

10 . تزریق اعتبارات ویژه در قالب اعتبارات ملّی جهت انجام پروژه ‏های شهرداری مهاباد به شرح ذیل :

الف ) ایجاد فرهنگ سرا و خانه‏ ی فرهنگ و ادب و هنر 000/000/000/ 100 ریال .

ب ) ساماندهی رودخانه 000/000/000/ 30 ریال .

ج ) اجرای طرح پسماند 000/000/000/ 50 ریال .

د ) طرح آبیاری مکانیزه و قطره ‏ای پارک های سطح شهر 000/000/000/ 40 ریال .

هـ ) هدایت و دفع آب های سطحی 000/000/000/ 25 ریال . 

11 . با عنایت به اینکه شوراهای اسلامی یکی از ارکان تصمیم‏ گیری در این نظام‏ اند و شهرداری ها بازوی اجرایی این مجموعه ارزشمند ، ابلاغ قانون مدیریت یکپارچه شهری به شهرداری ها و ادارات مربوطه و نیز چاره ‏اندیشی جدّی برای بهبود وضعیت مالی و تزریق اعتبارات ویژه به شهرداری ها در شرایط کنونی ضرورتی انکارناپذیر است .

12 . ایجاد بیمارستان تأمین اجتماعی با عنایت به تورم جمعیتی شهرستان و آمار بالای بیمه ‏شده‏ های تأمین اجتماعی یک ضرورت است و با توجه به مرکزیت مهاباد در بین شهرهای جنوب استان ، تأسیس این بیمارستان علاوه بر رفع نیازهای شهرهای مجاور ، در رفع مشکلات طیف وسیعی از بیماران تأثیرگذار خواهد بود .

13 . تسریع در اجرای عملیات اتوبان ارومیه – مهاباد و مهاباد – میاندوآب با اولویت اصلاح نقاط حادثه ‏خیزی همچون سه ‏راهی ترشکان ، سه‏ راهی دریاس ، سه ‏راهی برهان ، روستای گوک ‏تپه ، کمربندی روستای لج و چهارراه قم‏ قلعه و دریاس و نیز اختـصاص ‏اعتبار برای اصلاح ، ساماندهی و رسیدگی به جاده‏ های ( مهاباد - سردشت ) و ( مهاباد – بوکان ) و ( مهـاباد – پسوه ).

14 . تخصیص اعتبار برای تأمین تجهیزات و امکانات آموزش و پرورش و خصوصاً دستور اکید جهت ترمیم مدارس تخریبی و غیراستاندارد و همچنین ایجاد مدارس جدید شهرستان .

15 . با عنایت به استقرار نامناسب تصفیه ‏خانه فاضلاب موجود و اعتراض عمومی شهروندان و روستاهای همجوار احداث تصفیه‏ خانه فاضلاب جدید شهر یک ضرورت می‏باشد .

16 . تسریع در احداث و اتمام تصفیه خانه آب شرب مهاباد که به یک مشکل جدی تبدیل شده است .

17 . تزریق اعتبار برای اصلاح بیش از 150 کیلومتر شبکه فرسوده آب و فاضلاب شهر مهاباد .

18 . تزریق اعتبار برای خارج نمودن شبکه برق مهاباد از حالت شعاعی و تبدیل به خط رینگ .

19 . رفع موانع صادراتی و بسترسازی برای تسهیل در صادرات و واردات کالا و محصولات از مرز تمرچین و کیلی خصوصاً چاره ‏اندیشی برای جاده‏ های دسترسی مهاباد – سردشت و مهاباد – پیرانشهر .

20 . با عنایت به موقعیت خاص این شهرستان و وجود مراکز علمی و پتروشیمی و نیز حضور چشمگیر و قابل توجه گردشگران در این شهرستان ایجاد فرودگاه مهاباد پیشنهاد می‏ گردد.

21 . با عنایت به ظرفیت بالای این شهرستان و آمار متقاضیان ایجاد دانشگاه فرهنگیان در جنوب استان به مرکزیت مهاباد پیشنهاد می گردد.

22 . درخواست صدور مجوز واگذاری مدیریت و بهر‏ه برداری منطقه نمونه گردشگری به شهرداری مهاباد .

23 . درخواست اعتبار برای احیاء ، ترمیم و توسعه آثار طبیعی و ابنیه تاریخی و باستانی همچون فقره ‏قا ، غار سهولان ، کانی ‏برازان ، حمام لج ، حوض خانه‏ های مساجد داخل شهر و ... به ادارات متولی .

24 . تأمین مسکن ، ایجاد فرصت های استخدامی ، افزایش حقوق و مستمری ها ، فراهم نمودن امکانات برای تدریس و ایجاد حوزه علمیه مخصوص اهل سنت ، مشخص نمودن وضعیت سربازی و احیای حجره ‏های سنتی مخصوصاً مسجد جامع از مشکلات عمده روحانیون این شهرستان می‏ باشند .

25 . تأمین اعتبار جهت ایجاد مجموعه ‏های ورزشی در قالب میادین و سالن‏ های چندمنظوره ورزشی با توجه به پایین بودن سرانه‏ های ورزشی شهرستان .

26 . اعطای تسهیلات ویژه به کشاورزان و دامداران برای ایجاد صنایع مرتبط و پیرامونی با صنعت کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی و وجود زمین‏ های مرغوب کشاورزی و دامپروری در این شهرستان و علاوه بر این :

الف ) راه های مواصلاتی بسیاری از روستاهای بخش مرکزی و خلیفان مهاباد هنوز مناسب و استاندارد نیستند و نیازمند ترمیم و آسفالت می ‏باشند .

ب ) آب آشامیدنی تعدادی از روستاها همچنان غیربهداشتی و تعدادی نیز با کمبود شدید آب مواجه هستند .

ج ) دریافت تسهیـلات جهت احداث کارخانه‏ ها و صنایع مرتبط با کشاورزی در مناطق روستایی .

د ) تزریق اعتبار برای اصلاح و بهبود جاده ‏های دسترسی ، جاده سرویس ‏ها ، حریم کانال و زه‏کش ‏های دشت شهرویران مهاباد .

27 . اعطای تسهیلات و عنایت ویژه به اعضای بلاتکلیف تعاونی‏های مسکن مهر سیدآباد و جبران خسارت های وارده ناشی از توقف عملیات .( اعضای مظلوم این تعاونی ها مدت هاست که سرگردان و بلاتکلیف‏ اند )

28 . الحاق روستاهای خانگی و سیدآباد به محدوده شهر مهاباد و تزریق اعتبارات ویژه برای تأمین سرانه‏ ها و ارائه خدمات لازم به دو روستای مذکور .

29 . ایجاد شهرک تخصصی سنگ با توجه به وجود معادن متعدد در شهرستان .

30 . تبدیل روستای گوگ‏ تپه به شهر .

31 . استقرار نمایندگی ادارات و بانک ها در شهر خلیفان .

با عرض خوشحالی و مسرّت مجدد از حضور پر خیر و برکت حضرتعالی و هیأت همراه در استان آذربایجان‏ غربی و شهرستان مهاباد و با آرزوی توفیق و کسب افتخارات روزافزون برای دولتمردان محترم و همه مسئولین دلسوز نظام .

ماموستا قادر سهرابی (امام جمعه شهرستان مهاباد)   

جلال محمودزاده (نماینده مردم شریف مهاباد و حومه در مجلس شورای اسلامی)

سید رئوف سیدی (رئیس شورای اسلامی شهـر مهاباد)  

سلیمان جنگلی (رئیس شورای اسلامی شهرستان مهاباد) 

-  رونوشت :

1.  جناب آقای مهندس سعادت استاندار معزز استان آذربایجان‏ غربی با سلام جهت استحضار و درخواست طرح موضوع در جلسه شورای اداری استان با حضور ریاست محترم جمهوری.

2.  جناب آقای رسول اصغرزاده رییس محترم شورای اسلامی استان آذربایجان‏ غربی با سلام جهت استحضار.

3.  جناب آقای دکتر رادفر ، معاون محترم سیاسی ، امنیتی استانداری آذربایجان غربی ، با سلام جهت استحضار و درخواست پیگیری در جلسه شورای اداری استان با حضور ریاست محترم جمهوری.

4.  جناب حاج آقا کتانی معاونت محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد با سلام جهت استحضار و درخواست طرح موضوع در جلسه شورای اداری استان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز