خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی خبر داد:

کوچ 90 درصدی عشایر آذربایجان غربی در داخل استان

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: با مساعد شدن شرایط مراتع کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان آغاز شده است.

بهرام زینال زاده در حاشیه کوچ عشایر شهرستان ماکو به مناطق ییلاقی منطقه به خبرنگار ایلنا در ارومیه گفت: 15 هزار و 559 خانوار عشایری در استان آذربایجان غربی ساکن هستند که همه ساله در این فصل از سال برای ادامه تولید محصولات دامی به مناطق ییلاقی استان کوچ می‌کنند.

وی افزود: همه ساله عشایر استان در این روزهای سال برای ادامه زندگی و تولید محصولات دامی از قشلاقات منطقه به سوی مناطق ییلاقی اعزام می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: کوچ عشایر استان به طور معمول از آخرین روزهای خردادماه شروع شده و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

زینال زاده گفت: 90 درصد کوچ جمعیت عشایری در داخل استان بوده و 10 درصد از جمعیت عشایری به دیگر استان‌ها از جمله استان آذربایجان شرقی و شهرهای مراغه و مرند کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه سالانه عشایر استان 15 هزار تن گوشت قرمز، 50 هزار تن شیر و سه هزار تن پشم تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند، افزود: عشایر نقش برجسته‌ای در تولید محصولات دامی دارند.

وی از مرمت و ساماندهی 174 کیلومتر ایل راه و 36 دهانه چشمه آب برای آبیاری دام‌ها در مناطق ییلاقی استان در یک ماه آینده خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح‌ها افزون بر چهار میلیارد و 500 میلیون اعتبار هزینه خواهد شد.

زینال زاده همچنین گفت: تاکنون بیش از 90 درصد جمعیت دامی استان واکسینه شده و 10 درصد باقی‌مانده با استقرار اکیپ‌های دامپزشکی در محل کوچ عشایر، قبل از کوچ ضد غفونی خواهند شد.

وی یادآورشد: عشایر استان آذربایجان غربی به مدت سه ماه تابستان در ییلاق‌های استان اسکان خواهند یافت.

کد خبر : ۳۸۲۷۴۹